2006-11-17, 19:42
Medlem
-Q-s avatar
Vad är sockeralkoholer?
På många sockerfria "godisar" som tex extra drops och läkerol så står det sockerfritt, men så läser man på Näringsinnehållet så står det, kolhydrater 95g (varav socker 0g, sockeralkoholer 95g).

Så vad är det? Är det samma sak som socker fast ett annat namn? Är det något som smakar som socker men inte har sockrets biverkningar etc?
Helt enkelt, vad är sockeralkoholer?
Citera
2006-11-17, 19:45
Medlem
call3s avatar
google? http://susning.nu/Sockeralkohol
Mvh
Calle
Citera
2006-11-17, 20:01
Medlem
Squalos avatar
Cachaça och Rom.

Nej, det är en förändring av en sockerart, som görs industriellt, för att få fram något som är likt vanligt socker, men på vissa sätt skiljer sig. Oftast innehåller det färre kalorier än vanligt socker, och stoppas därför i söta light-produkter. Vanligt socker innehåller 4 kcal /g, medans Maltitol innehåller ca hälften så mycker energi, men är nominellt mindre sött. Erythritol innehåller 0.2 kcal /g, etc.
Citera
2010-05-14, 22:21
Medlem
Vattenspanns avatar
En sjuhelvetes bump men jag måste skriva av mig men skippar gärna en ny tråd. Åt idag två påsar (100g styck) med vingummi, sötat med maltitol. Prova inte det hemma barn. Har spenderat kvällen med att, på ett oerhört våldsamt sätt, spraymåla insidan på toalettstolen. Magen gurglar nåt så in i helvete och så fort man torkat sig efter utfört behov är det dags igen.

Visste att sötningsmedel tenderar ha laxerande effekt men glömde i brådskan av det idag. Och här sitter jag med svidande prutt och bubblande innanmäte

Lär av mitt misstag och ät aldrig för mycket maltitol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in