2006-11-17, 00:21
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Här kommer några konstruktiva förslag på olika lösningar. Jag har dammsugit den andra tråden från vettiga lösningar. Pseudodiskussioner undanbedes, och kan med lätthet föras i den andra tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer

Impieteer Hade man verkligen velat ha loungen som ett ställe för (i andra delforum) aktiva medlemmar att ha mindre seriösa diskussioner hade man dammat av det gamla förslaget om att ha en inläggs- och regdatum-gräns för att posta i loungen. På det sättet hade man till att börja med fått ner antalet potentiella postare i forumet till en tiondel och dessa hade dessutom tillhört den mer civiliserade delen av användarskaran. Inte för att jag egentligen varit för det förslaget tidigare, men det hade varit mer logiskt om det införts än en total stängning.

Citat:
Ursprungligen postat av limited edition
Limited Edition Ett förslag kan vara att inte tillåta nya användare att posta och/eller läsa i loungedelen.

Vet inte vilka krav som kan vara rimliga att ställa, men säg att loungen är osynligt för folk som har mindre än 100 inlägg?

Det blir svårare att hålla hög kvalité på forumet ju fler användare man får, och det är viktigt att inte tillåta vad som helst eftersom en låg nivå på diskussionerna skrämmer bort seriösa debattörer.

Sen tycker jag att användare som i resten av forumet postar mer än 50% irrelevanta skitinlägg utan diskussionsvärde bör bli varnade, och sedan avstängda om de inte höjer nivån. Det händer tyvärr ofta att man känner för att diskutera i en tråd, men att diskussionen kretsar kring ett fåtal personer som håller en sån pinsamt låg nivå att man orkar inte lägga ner energi på att skriva ett seriöst inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Isch
Isch Ett förslag kan vara att inte tillåta nya användare att posta och/eller läsa i loungedelen.

Vet inte vilka krav som kan vara rimliga att ställa, men säg att loungen är osynligt för folk som har mindre än 100 inlägg?

Det blir svårare att hålla hög kvalité på forumet ju fler användare man får, och det är viktigt att inte tillåta vad som helst eftersom en låg nivå på diskussionerna skrämmer bort seriösa debattörer.

Sen tycker jag att användare som i resten av forumet postar mer än 50% irrelevanta skitinlägg utan diskussionsvärde bör bli varnade, och sedan avstängda om de inte höjer nivån. Det händer tyvärr ofta att man känner för att diskutera i en tråd, men att diskussionen kretsar kring ett fåtal personer som håller en sån pinsamt låg nivå att man orkar inte lägga ner energi på att skriva ett seriöst inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Välj ut ett fåtal lounge- och evighetstrådar som uppfyller kvalitetskraven och låt dessa leva vidare. Låt bara medlemmar med +500 inlägg kunna posta i lounge- och evighetsforumet.

Citat:
Ursprungligen postat av dire
Vad sägs om att öppna ett helt nytt forum i stil med "engelska flashback" som är löst modererat och är till för sociala diskussioner?

Den blir skiljd från det vanliga forumet på ett annat sätt.
Det skulle gå att skaffa speciella loungemods.
Det skulle gå att utforma andra regler för det forumet.
De "normala användarna" slipper att se att det ens finns loungediskussioner.
Det skulle gå att stänga av "lounge-delen" när forumet blir segt.
Det skulle gå att bannlysa tramsanvändare från vanliga forumet.
Loungeinlägg skulle inte komma upp under "nya inlägg".

Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Men vad sägs om detta förslag.
Låt evigheten få återvända till de dödligas skara, men hindra användarna att starta nya trådar. (troligvis som det var tills idag) I evighetens trådar härjar endast sekteristerna, dom är inte lika långt gångna som knutbyiterna. Men jag dristar mig till att påstå att evighetens stammisar inte brukar spamma resten av forumet med trams. Du slipper på detta sättet spammarna från loungen och forumets stammisar får sitt fikarum. Framförallt så får stammisarna den kontinuitet som chatten saknar.
Citera
2006-11-17, 00:32
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Fler förslag:

Citat:
Ursprungligen postat av dr jekyll
Min idé (till admin):
Skulle ni inte kunna ha någon form av lounge men den kräver 500 eller 1000 inlägg och godkänande från en lounge-moderator att skriva i? Om man bidragit med 500 inlägg och dessutom en moderator synat att man är en vettig användare får man tillgång till den. Möjligen också specialrekomendationer där man helt enkelt anses vara en medlem som höjer forumkvalitén även om man bara postat ett 100-tal inlägg.

Dessutom hårda och godtyckliga regler.
En tillsägelse, sedan kastas man ut för gott.
Riktigt trams = Bort direkt

Fördelar:
- Ingen registrerar sig, skriver en mängd seriösa inlägg och bidrar med något + postar minst 500 inlägg för att få tillgång till en lounge.
- Ingen nyregistrerad fastnar i enbart loungen och bidrar med trams-stämning
- Man ger något till alla användare som skriver mycket och bidrar med något till forumet. Man får en plats att tjöta skit med alla flashbackare, men först när man verkligen bidrar med det som forumet vill.
- Lougnen kunde vara riktigt trevlig, många användare som är väldigt aktiva kommer nog sakna den.
- Användare kommer ändå tjöta lite skit, jag kan t.ex tänka mig att sportbaren och musikforumet lätt blir lidande av tjöt. Man kan nog avleda det till en ny lounge.

Nu tror jag inte att alla användare som har skrivit 500 inlägg eller mer är seriöst intresserade av tillgång till en sådan lounge, men en möjlighet får man iallafall. Själv var jag ingen flitig postare, men det var ett kul forum.

Det kan bli ett hästjobb, specielt att dra igång och godkänna användare / neka användare. Men det finns nog folk som är beredda att göra det, och när det sedan rullar på är det inte så många nya användare som ska in utan tämligen få som skriver såpass att de kommer in i loungen.

Nackdelen med spam-inlägg för att få tillgång till loungen precis som vissa gör med passwords-forumet löser man enkelt genom att helt enkelt deklarera att spamers direkt blir av med sina möjligheter att posta i loungen.

Jag ser inga stora nackdelar med mitt förslag mer än att starten kan bli lite tung, men det finns folk som vill göra det tror jag. Jag hade kunnat vara med och starta upp själv, om jag inte hade räknats som olämplig för moderatorsuppdrag.

Söknade gav följande:

Idag har flashback 900 medlemar som skrivit +1000 inlägg.
Kanske vore +1000 inlägg en ganska bra måttstock.
Eller alla användare idag över +1000 inlägg kommer med, kastas ut om de misssköter sig och framtida användare som kommer upp i det antalet inlägg måste söka tillträde via moderatorerna. Det skulle kanske bli en liten instal-period men rätt fort är den lilla mängden som inte leder forumet dit du vill borta. (Detta gör att man blir av med den tunga bördan att gå igenom 900 inlägg).

Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det borde väl gå att ha kvar lungen men med skärpta och uppstramade regler? Ex kunde man tänka sig att bara moderatorer kan skapa nya trådar där? Dels skulle trådar av loungekaraktär från övriga forumet kunna flyttas dit och har man en toppenide på en tråd där så skickar man ett PM till en mod som startar tråden åt en. Jag tror man kan styra upp diskutionerna där en hel del om man styr lite mer över vilka topic som är lämpliga. Diskutioner om kungens kuk skulle då tex inte vara ett lämpligt topic. Detta är ju ett system som ev skulle kunna tillämpas på andra flumdelar av flashback ex S&S det är fan inte mycket nyskapande där och nivån är inte bättre än lungen.

En idé som skulle kunna tillämpas på hela forumet:
Det skulle väl gå att åter igen dela upp medlemarna i junior member och senior menber. Då skulle ju tex enbart dom som är senior member kunna starta nya trådar men alla kan göra inlägg. För att det inte ska bli för mycket jobb för administrationen så skulle man ju automatiskt kunna bli senior member efter tex 10 inlägg detta för att motverka onödigt posthorande. Dock om man inte klarar av det "enorma" ansvaret så kan modsen degradera en till junior member på obestämd tid tills man visar att man är tillräckligt ansvarsfull för att bli fullvärdig medlem.

Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Lite statistik skadar inte

Aktiva användare säger inte så mycket, trots allt vet man inte vilken tid på dygnet som internet archives spindel indexerade flashback.info. Det kan i så fall vara lite mer intressant att se på fälten registrerade användare samt fältet "most users ever online" Framförallt så kan det vara värt att ta kvoten på dessa två data och antalet moderatorer. Syftet är då att se om moderatorerna har fått mer att göra på sista tiden och om det kan förklara förfallet i loungen. Min tes är att flashback inte har översvämmats av fel sorts användare, det är helt sonika för få moderatorer.

Det finns två felkällor vad jag kan komma på nu. Dels räknade jag antalet moderatorer för hand och jag blev ideligen störd. (Inte av att räkna moderatorer men av omgivningen) Men dels så tog jag klipp och klistra i wayback url'n för att visa showgroups.php Jag vet inte hur wayback machine fungerar, men jag är lite osäker på om jag fick med det exakta antalet moderatorer för just den dagen jag hämtade registrerade användare ifrån.

Jag antar vidare att kvoten registrerade användare/gäster för data "most users ever online" är någorlunda konstant genom tiderna.

6 dec 2004
http://web.archive.org/web/20041207035908/forum.flashback.info/scandinavia/

Citat:
Medlemmar: 64 167

Aktiva användare för närvarande: 82 (45 medlemmar och 37 gäster)
Flest uppkopplade användare samtidigt var 784, 2004-06-04 klockan 13:38.

http://web.archive.org/web/20050415034502/forum.flashback.info/scandinavia/showgroups.php
Här räknar jag till 46 moderatorer

Högsta belastning på moderatorerna var när 784 personer var aktiva som mest. Det ger 784 aktiva användare på 46 moderatorer (Flest uppkopplade/moderatorer) Eller ca 17 aktiva/mod

7 maj 2005
http://web.archive.org/web/20050507012228/forum.flashback.info/scandinavia/

Citat:
Medlemmar: 73 573

Aktiva användare för närvarande: 207 (127 medlemmar och 80 gäster)
Flest uppkopplade användare samtidigt var 1332, 2005-05-02 klockan 12:33.

http://web.archive.org/web/20050507100014/forum.flashback.info/scandinavia/showgroups.php
Här räknar jag till 47 moderatorer

28 aktiva/mod

Härefter hittar jag inte lätt data för antalet moderatorer för just den dagen flashback blev indexerat så jag snabbskuttar till dags dato.

http://www.flashback.org/showgroups.php

Citat:
67 moderatorer

Medlemmar: 99 681, Inlägg: 5 425 798
Aktiva användare för närvarande: 2102

Aktiva användare för närvarande: 2102 (954 medlemmar och 1148 gäster)
Flest uppkopplade användare samtidigt var 2 753, 2006-09-16 klockan 13:15.

41 aktiva/mod

Slutsats:
Moddarna har alltså dubbelt upp idag än per 7 maj 2004

Citat:
Ursprungligen postat av topdawg
Admin vill enligt egen utsago ha loungen men han accepterar inte nivån (tidvis) och han menar att denna (låga) nivå sprider sig ut i övriga forumet.

Vad göra?

Stänga loungen helt? Nä, det är ju helt emot hans egen vilja.

Banna tramsare? Eller kan man uppfostra dem? Jag tror man kan det faktiskt. Varför inte införa ett steg till i straffskalan? Tillåt folk att logga in utan skrivrättigheter exempelvis? En uppenbar tramsare kan få sina skrivrättigheter upphävda under en tid. Biter inte det så varnas man osv.

I övrigt gäller ju det som alltid gällt: Moderera övriga forum så som de ska modereras enligt reglerna. Sköts det så kommer det garanterat att fungera.

Spånar bara men nog ska loungen kunna samexistera med övriga forum?
Citera
2006-11-17, 00:36
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
ännu fler:

Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Jag har sett många konkreta och bra förslag här, dock inte sett någon respons från admin/någon mod?

Först och främst: Loungen var väl osynlig om man inte var inloggad? Det var väl ett steg i rätt riktning, dock inget som ger en direkt effekt, utan mer en som är synlig i det långa loppet.

Att man var tvungen att vara medlem X antal månader och/eller ha ett visst antal inlägg och/eller godkännas av en mod för att ha tillträde till Loungen tyckte jag var en bra idé.

Då kan ju de som inte kan hantera friheten i Loungen, men ändå tillför mycket till övriga forumet, få vara kvar. Och har man en månadsgräns för att få tillträde hinner man bli insatt i övriga forumet först och kommer då inte smittas av den pest (så som jag uppfattat det) som kallas Lounge-snack.

Citat:
Ursprungligen postat av glittrigagullan
Ta bort Loungen i Nya inlägg. Om det är en existerande funktion i vBullen vet jag inte men om det inte är det så är funktionen viktigt och borde kunna införas som en extra egenskapad funktion. Det finns andra vBulleforum som inte visar alla forum i Nya inlägg. Minimera exponeringen.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarebengt
Sätt någon i arbete att sortera ut de få guldtrådar som ändå finns där och rensa bort resten. Öppna sedan upp en ny Lounge med stenhårda regler och moderering och förflytta guldtrådarna dit och ta även bort detta forum ifrån "Nya inlägg".

Stenhård moderering och hårdare/klarare riktlinjer/regler behövs för övrigt i många andra delforum också. Enligt Bussens/Ursprunligen Pastorns post ser det ut som om moderatorkåren i sig är för liten. Återsätt gamla mods, typ TD, Jobe - för om inte annat "slömoderering" när det passar - och/eller skaffa nya.

Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Jag tror inte man behöver minska exponeringen för att få det att gå runt. Nu är jag inte särskilt insatt i hur uppbyggnaden av forum ser ut och frågan kanske varit uppe förut men, är det inte möjligt att ge användare möjligheten att i sina inställningar välja att dölja loungen i "nya inlägg"?

Det borde ju trots allt vara valfritt om man vill se eller inte se loungen där, om den nu skulle komma upp igen. Personligen hade jag inte dolt något forum, inte ens de som för mig är ointressanta. Hursomhelst är det ju ett steg i rätt riktning för att avleda allt loungeriktat gnäll som finns. För inte skulle väl någon klaga på något de inte behövde se?

Citat:
Ursprungligen postat av waldo.lydecker
Högt i tak i loungen och hårdare moderering i övriga forumet.

Vad loungen behöver är några få, men enkla, klara och tydliga regler. Det ska vara enklare att skapa en topic där än i övriga forumet. Enklare och spontanare. Ju fler regler och begränsningar, desto snävare och ospontanare blir innehållet.

Som jag ser det finns det bara tre vägar att gå:

1. Extremt lös och ledig moderering över hela fältet.

2. Stenhård moderering över hela fältet.

3. Högt i tak i loungen och hård moderering i övriga forumet.

Alternativ 1 leder till kaos. Alternativ 2 leder till kadaverdisciplin och repression. Båda dom alternativen har prövats tidigare i forumets historia, och det har aldrig slutat väl. Det enda alternativ som har fungerat i det långa loppet är alternativ 3, vilket leder till ett dynamiskt och kreativt debattklimat.

Citat:
Ursprungligen postat av waldo.lydecker

Ett sätt att göra överskådligheten tydligare för dom som inte gillar loungen skulle vara (om det är tekniskt möjligt) att göra loungen till ett valbart alternativ till dom personliga inställningarna av användarnas konton. Precis som att man kan klicka i om man vill se offensiva avatarer, skulle folk kunna klicka i ifall dom vill att loungen ska vara synlig eller inte. Dom som inte gillar loungen och dess topics skulle då kunna slippa det. Och eventuella loungerier som "sprider sig till övriga forumet" skulle då lätt kunna ses och åtgärdas.

Det stora problemet i den här debatten verkar inte vara loungen, utan dom som inte gillar den och dess topics. Detta skulle kunna åtgärda det problemet.
Citera
2006-11-17, 00:38
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Som ni ser så saknas det inte alternativ eller lösningar på dom olika problemen, bara en sammanfogande vilja att lösa problemen konstruktivt för allas bästa. Så... Sätt igång. Det är bara att spinna vidare eller komma med nya förslag.
Citera
2006-11-17, 01:00
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Ett vilt förslag: Loungen som ett dolt forum, på samma sätt som UE, med ett ansökningsförfarande.

(från Loungen är stängd-tråden)
Citera
2006-11-17, 01:18
Bannlyst
Notera att det knappt fanns ett enda citat från en moderator.
Citera
2006-11-17, 10:32
Medlem
DeeDees avatar
Om nu Loungen nödvändigtvis måste vara kvar (vilket jag inte tycker, men det är en annan historia), så kanske man kan införa nån slags retention. Dvs att trådar automatiskt raderas efter några månader.

Admin kan sen godtyckligt befordra trådar som håller lite högre klass och flytta dem till t ex Evighetsdiskussioner.

Detta har flera fördelar:

1. Serverutrymme sparas, om nu detta är ett problem.

2. Det garanterar att merparten av de arkiverade inläggen på FB inte är i loungen. Som jag uppfattade saken så gillar inte admin att Loungen snabbt växt till det största forumet. Problem solved.

3. Mindre arkiverat trams leder till att färre söker sig till FB med uttalat syfte att tramsa.

Ovanstående åtgärd skulle bli ännu mer kraftfull om man gjorde Loungen icke sökbar.

Men egentligen tycker jag att det är larv med en massa specialregler och lösningar för olika forum. Det leder alltid till inkonsekvenser och en massa tjafs om vad man får göra och inte.

Eftersom jag inte läser Loungen skiter jag egentligen i om den finns eller inte, däremot stör jag mig på tramset i resten av forumet. Oavsett om det är Loungetrams (= småchattande i var och varannan tråd, små kotterier här och där), I&I-trams (snack om kamelknullare och Mona Muslim på ställen där det inte hör hemma), eller S&S-trams ("tvåan" etc). Finns säkert annat trams jag inte är medveten om.

Om Loungen ska vara kvar och trams ska tillåtas där, behövs egentligen bara en enda åtgärd:

Nolltolerans mot trams i alla dess former på resten av forumet.

Implementera detta och problemet är löst.

//DD
Citera
2006-11-17, 18:39
Medlem
toMishs avatar
Jag tycker åtminstone att Sover alla...-tråden borde finnas kvar. En chatt där inläggen sparas.
Citera
2006-11-17, 19:24
Medlem
Lägg Loungen i ett eget forum (ungefär som med "köp å sälj").
case closed!
Citera
2006-11-17, 21:50
Moderator
tobess avatar
OT raderat.

/Moderator
Citera
2006-11-17, 21:57
Medlem
Ajajajs avatar
Egentligen är det väl ganska smart att låta medlemmar kvalificera sig till loungen?

Genom att vissa att man kan skriva vettigt i andra forum kan access till loungen beviljas. Det är väl också i linje med vad loungen var ämnad att vara från början? En lättsammare avdelning för seriösa användare.

Inte en "pajasavdelning" för clowner som nyligen hittat till Flashback.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in