• 2
  • 3
2006-11-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Det går inte att föra en filosofisk diskussion där folk inte gillar allt de hör. Jag påstår att man aldrig kan vara 100% säker på något, påstår du annorlunda och varför?

Stefan, ditt ressonemang tror jag inte på. Om vi förutsätter att X alltid är X så förändras antagligen de bägge, som ju vi tom säger är samma, på samma gång. Men visst, det är en tanke

Jag påstår att jag kan vara säker på att jag tänker - eftersom jag gör det. Om mina sinnesintryck bara är inbillade, det kan jag dock aldrig vara säker på.
Citera
2006-11-17, 20:21
Medlem
Naturvetarens avatar
Hur vet du att du tänker? Jag tycker det börjar bli lite trånsynt här, du kan omöjligt vara 100% säker på att du tänker. Och ja, grunddiskussionen utgick från absolut säkerhet!
Citera
2006-11-17, 20:26
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Det går inte att föra en filosofisk diskussion där folk inte gillar allt de hör. Jag påstår att man aldrig kan vara 100% säker på något, påstår du annorlunda och varför?

Stefan, ditt ressonemang tror jag inte på. Om vi förutsätter att X alltid är X så förändras antagligen de bägge, som ju vi tom säger är samma, på samma gång. Men visst, det är en tanke
Först och främst så kan man väl inte säga "förutsätter" när man resonerar om sådana här saker. total sanning måste vara total sanning oavsett förutsättningar, väl?

Om man använder tiden som en parameter när man säger att X är lika med X så kan X vara två olika saker eftersom det förflyter tid mellan att man säger X och "är lika med X". Det var väl det enda jag ville få fram..

Precis samma som min ekonomi inte är lika med min ekonomi om man tittar den första i månaden och den sista.. Så "min ekonomi är 100kr" = "min ekonomi är 100kr" inte samma sak, även om det ser ut så bokstavsmässigt om man tar tid i beräkning..

Och om tiden kan påverka så är det inte inte en total sanning att säga att x=x, enligt mitt sätt att resonera.
Citera
2006-11-17, 20:35
Medlem
Naturvetarens avatar
Anta är allt vi kan, vad skulle vi annars göra?

Om någonting förändras med tiden är det inte likvärdigt med tidigare, sant. Men ta exemplet din ekonomi. Din ekonomi är fortfarande din ekonomi efter en sekund, även om den inte är likvärdig med hur den var innan. Dock är X=X, din ekonomi är din ekonomi fortfarande. Däremot är inte ekonomi kl 13=ekonomi kl 13:01. X idag behöver inte vara samma sak imorgon. Men då har du ändrat på påståendet och allt spricker. Du har blandat in storheten tid och därmed termen "förändring" i ditt resonemang.

Edit: stavfel
Citera
2006-11-19, 02:03
Medlem
Citat:
Hur vet du att du tänker? Jag tycker det börjar bli lite trånsynt här, du kan omöjligt vara 100% säker på att du tänker. Och ja, grunddiskussionen utgick från absolut säkerhet!

Jag kan vara 100% säker på att jag tänker eftersom jag gör det. Det här kan självklart inte du förstå, då du inte är jag, men för mig är det sant (100% säkert) att jag tänker. Bättre än så kan jag inte förklara det.
Citera
2006-11-19, 02:11
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azami
Jag kan vara 100% säker på att jag tänker eftersom jag gör det. Det här kan självklart inte du förstå, då du inte är jag, men för mig är det sant (100% säkert) att jag tänker. Bättre än så kan jag inte förklara det.

Precis som René Descartes.

Ja, jag håller med alla som säger att man inte kan veta något till 100%, det lärde man sig förvisso i typ 2an...

Fö så kan man ju tex säga:

En ungkarl är ogift. (edit: kanske inte är just ungkarl som är ordet jag söker iaf något som betyder ogift som är liknande ;P.)

Det stämmer ;P.
Citera
2006-11-21, 21:50
Medlem
z0mbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Que7zal
x är inte x. en stol är inte en stol, för ingen vet vad en stol är för då skulle man också behöva veta vad materia är, annars har man inte förklarat vad en stol är.

har du aldrig hört talas om levande döda? folk som lever fysiskt men är andligt döda.
ot: snackar vi zombies eller är du seriös? Jag kan ju tänka mej att man är död innombords men helt jävla fuckng stendöd? tell me more
Citera
2006-11-21, 21:52
Medlem
z0mbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azami
Jag påstår att jag kan vara säker på att jag tänker - eftersom jag gör det. Om mina sinnesintryck bara är inbillade, det kan jag dock aldrig vara säker på.
precis. annars skulle inte något vara sk. sant.
Citera
2006-11-21, 22:16
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mbie
precis. annars skulle inte något vara sk. sant.
Om "sk." ska betyda säkert eller liknande så svarar jag; Ingenting är säkert sant, det låter som om du har tänkandet att något MÅSTE vara helt sant. Tänk om, ingenting måste någonting.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in