Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Det går inte att föra en filosofisk diskussion där folk inte gillar allt de hör

. Jag påstår att man aldrig kan vara 100% säker på något, påstår du annorlunda och varför?
Stefan, ditt ressonemang tror jag inte på. Om vi förutsätter att X alltid är X så förändras antagligen de bägge, som ju vi tom säger är samma, på samma gång. Men visst, det är en tanke

Först och främst så kan man väl inte säga "förutsätter" när man resonerar om sådana här saker. total sanning måste vara total sanning oavsett förutsättningar, väl?
Om man använder tiden som en parameter när man säger att X är lika med X så kan X vara två olika saker eftersom det förflyter tid mellan att man säger X och "är lika med X". Det var väl det enda jag ville få fram..
Precis samma som min ekonomi inte är lika med min ekonomi om man tittar den första i månaden och den sista.. Så "min ekonomi är 100kr" = "min ekonomi är 100kr" inte samma sak, även om det ser ut så bokstavsmässigt om man tar tid i beräkning..
Och om tiden kan påverka så är det inte inte en total sanning att säga att x=x, enligt mitt sätt att resonera.