Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Vem tjänar pengar på dieten.. Jo de som säljer böcker, ger föreläsningar osv. Jag var på en sådan föreläsning för ett par år sedan, där såldes massa böcker. Jag har sett många böcker om stenålderskost i boklådor osv. Hälsobranschen är stor och genererar massor av pengar..
Jag kan hålla med om att många äter för mycket kolhydrater, den traditionella svenska husmanskosten innehåller massor av kolhydrater och det bör man givetvis dra ner på, däremot inte alls utesluta på något sätt. Frågan är om vi behöver mer fett (alltså energi), att jämföra oss med äldre generationer är väl ändå fel? Idag är vi stillasittande, förr var vi mer aktiva och behövde energi.
Vad är att äta ordentligt? Jag tycker jag äter ordentligt men inte enligt dig..
Jag kan hålla med om att många äter för mycket kolhydrater, den traditionella svenska husmanskosten innehåller massor av kolhydrater och det bör man givetvis dra ner på, däremot inte alls utesluta på något sätt. Frågan är om vi behöver mer fett (alltså energi), att jämföra oss med äldre generationer är väl ändå fel? Idag är vi stillasittande, förr var vi mer aktiva och behövde energi.
Vad är att äta ordentligt? Jag tycker jag äter ordentligt men inte enligt dig..
Olika dieter finns det gott om, principen med de alla är att de funkar men inte för alla eftersom vi är olika byggda. Anledningen till att det säljs så mycket dietböcker är ju att det finns väldigt många överviktiga och sjuka idag som dagens kostråd inte hjälper.
Nu har jag inte rekommenderat någon bok eller ens pratar om något diet i den här tråden, så är det någon som ska anklagas för att vara kommersiell är det knappast jag.
Rör man på sig lite behöver man lite energi så klart, men lite energi innebär inte automatiskt lite fett utan man kan lika gärna äta mer fett och mindre kolhydrater istället eller ändra sitt proteinintag.
Äta ordentligt anser jag i det här fallet vara att man äter sig mätt och inte håller på att småäta en massa hela tiden.