2006-11-13, 18:11
Medlem
pastorns avatar
Jag såg att Erdinger försvann från forumet nyss, just för att han lyckades posta en referrallänk. Nu antar jag att det borde framgå klart och tydligt hur denna länk ser ut. Kanske att dom till och med innehåller texten "referral" för att vara ett giltigt skäl till bannlysning?

Men för skojs skull, finns det någon sida som visar upp några standardiserade typer av referrallänkar. För tydligen är det ett obligatorium nuförtiden att känna till metadatan i de länkar man vill dela med sig utav.
Citera
2006-11-13, 18:26
Medlem
woofers avatar
Jag skulle nog gissa användaren i princip alltid är fullt medveten om att det är en så kallad referal länk som h*n postar. Har lite svårt att se hur man av misstag skulle posta en sådan länk du kanske har nått exempel på när det är lite oklart?
Citera
2006-11-13, 18:26
Medlem
jrosens avatar
De brukar se ut ungefär så här
http://gratisgen.se/?ref=9999999999 eller http://gratisgen.se/?ref=pastorn

I dessa fall så tjänar "användaren" något, och det går lika bra att direktlänka till http://gratisgen.se om man vill länka till sidan. Kollar du på sidan så ser du att även deras regler förbjuder att man postar den på tex flashback. Dvs dubbelfel om man gör det här. Och i detta fallet så kan man samla ihop ihop diverse varor.

Enda rådet man kan ge är väl att länka till förstasidan, och ser länken ut som ovan så kommer det nog en snabb ban för spam..
Dvs det krävs att man vet vad man länkar till...
Citera
2006-11-13, 18:38
Medlem
pastorns avatar
Woofer:
Nej, några skumma exempel att erbjuda har jag inte i dagsläget.

Jrosen:
Tackar.
Citera
2006-11-13, 23:56
Medlem
dallassallads avatar
Hur strikt är detta, då? Gäller det även för länkar i signaturen? Humorlänkar, som den där enlargeyourpenis.de?
Citera
2006-11-14, 08:57
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Hur strikt är detta, då? Gäller det även för länkar i signaturen? Humorlänkar, som den där enlargeyourpenis.de?

Enligt reglerna är det följande som gäller:
Referal-länkar får däremot endast publiceras ifall man inte tjänar pengar (eller poäng) på länken, och då det finns godtagbara orsaker till att inte länka webbplatsens startsida.

Eftersom man tjänar poäng på enlargeyourpenis.de så åker man ut direkt om man länkar till den med referal.

Skälet är ju inte att någon missunnar någon att ha roligt eller tjäna pengar, utan att det ses som marknadsföring, och att vi då riskerar att översvämmas av sådana inlägg som bara syftar till att promota en länk, vilket drastiskt sänker kvaliteten på forumet.
Citera
2006-11-14, 09:03
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Enligt reglerna är det följande som gäller:
Referal-länkar får däremot endast publiceras ifall man inte tjänar pengar (eller poäng) på länken, och då det finns godtagbara orsaker till att inte länka webbplatsens startsida.
Anses då att lägga det i signaturen som en publikation?
Citat:
Skälet är ju inte att någon missunnar någon att ha roligt eller tjäna pengar, utan att det ses som marknadsföring, och att vi då riskerar att översvämmas av sådana inlägg som bara syftar till att promota en länk, vilket drastiskt sänker kvaliteten på forumet.
Absolut.
Citera
2006-11-14, 11:10
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Anses då att lägga det i signaturen som en publikation?

I stycket innan står följande:
Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats i sin signatur (förutsatt att den inte är en kommersiell eller bryter mot någon av forumets övriga regler).

En referal i signaturen torde falla under både "kommersiell" och att den bryter mot övriga regler, dvs min tolkning är att samma regel gäller för en signatur som i övrig text man publicerar.
Citera
2006-11-14, 16:05
Medlem
PiLLerILLers avatar
Citat:
I stycket innan står följande:
Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats i sin signatur (förutsatt att den inte är en kommersiell eller bryter mot någon av forumets övriga regler).

En referal i signaturen torde falla under både "kommersiell" och att den bryter mot övriga regler, dvs min tolkning är att samma regel gäller för en signatur som i övrig text man publicerar.

Intressant. Gör en reklambanner en site kommersiell enligt reglerna, eller gäller det mer om man vill sälja exempelvis penisförstorare? Personligen skulle jag inte anse att Flashback var en kommersiell site, trots reklamfinansieringen, hur skulle ni tolka regelverket?
Citera
2006-11-14, 16:16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Intressant. Gör en reklambanner en site kommersiell enligt reglerna, eller gäller det mer om man vill sälja exempelvis penisförstorare? Personligen skulle jag inte anse att Flashback var en kommersiell site, trots reklamfinansieringen, hur skulle ni tolka regelverket?

Du får gärna länka till Flashback i din signatur...

Min bedömning är ifall det primära syftet med länkningen och själva sajten är att tjäna pengar. I så fall är sajten kommersiell. Är det däremot en personlig sida eller blogg där det finns nån banner eller två för att hjälpa till med finansieringen av själva sajten eller liknande anser jag att det bör passera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in