2006-11-15, 21:52
Medlem
Vill bara sticka in att det vrids lite p ord i den hr diskutionen. D gemene man talar om "socker" syftar han p raffinerat sdant, som, trots vad man hrt hrt ett flertal gnger i den hr diskutionen, inte r livsndvndigt. Okej, kolhydrater r i grunden sockerarter, men det r totalt ointressant i sammanhanget.

Tnkte bara klargra detta.
Citera
2006-11-15, 21:53
Medlem
Krim1s avatar
Du pstr att du r sockerberoende p.g.a du ter 200g choklad om dagen allts. Jag dricker minst 1.5l cola om dagen, fr jag inte ett glas cola eller oboy till frukost vaknar jag inte till och blir hngig som fan.
Sen, man blir inte beroende fr att man rkt 15ggr p utspridda tillfllen....prova o rk 5-10 cigg om dagen i ett par veckor s fr vi se om du kanske r bereonde sen
Citera
2006-11-15, 22:27
Medlem
Nagaxs avatar
Citat:
Du pstr att du r sockerberoende p.g.a du ter 200g choklad om dagen allts. Jag dricker minst 1.5l cola om dagen, fr jag inte ett glas cola eller oboy till frukost vaknar jag inte till och blir hngig som fan.
Sen, man blir inte beroende fr att man rkt 15ggr p utspridda tillfllen....prova o rk 5-10 cigg om dagen i ett par veckor s fr vi se om du kanske r bereonde sen
'

Skrev iof att jag dessutom dricker lsk varje dag, oftast mer godis utver chockladen samt att morsan alltid kper godis vi har i kylen etc.

Nej, visst blir man inte beroende av att rka hasch ca 15 ggr. Men nu r diskussionen inte om mina upplevelser av beroende utan om sockerberoende (vilket jag vet mycket om) mot cannabisberoende (som jag vet lite om), ngonting jag tycker vore kul att f hra andras sikter om.

Men jag antar att cyniska "jag har mer beroende n dig drfr r du vrdels" inlgg alltid kommer.
Citera
2006-11-16, 16:51
Medlem
Skggbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht
det kan inte stmma eftersom det r mer tjra i cannabis n vad det r i den tobaken man rker. och det r vl tjran som i frsta hand orsakar cancern?

Jass? Mer tjra i cannabis? Klla? Vad jag vet s tillstter man tjra i ciggen fr att de ska brinna bttre, det behver jag inte gra i mina hemmaoldlade plantor etfter skrd, de glder vldigt bra utan tillsttningar.
Citera
2006-11-16, 16:54
Medlem
Gustavkukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimpish
Cannabis r till viss del en halycynogen (THC). Och rker du i ca 4-5 mnader i strck, alla dagar och drsten hela tiden har du dej ett beroende som heter duga. Folk sger att cannabis beroendet messt sitter i huvet. Och det stmmer till en viss del, beroende p hur lnge och hur mycket du rkt under tiden.

Men jag hade svttningar i upp till 1 vcka! Sedan gick det ver att jag bara svttades nr jag skulle sova, det hll i dig i ca 2 vckor. och nu r jag i tredje fasen av mitt avgiftande. Har mardrmmar s helvete och har inte sovigt vettigt p 1 mnad. Vet inte om socker har en sdan lng avgiftning. S jag skulle sga att socker r det minsta problemet nr det gller beroene och bi-effekter.

Jag har personligen rkt vldigt mycket under lnga perioder och har Aldrig upplevt ngot sdant nr jag har upphrt.

Som sagt, det r inte vi som hittat p att cannabis beroendemssigt r i klass med b la socker - det r forskarna!
Citera
2006-11-16, 16:58
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggbiff
Jass? Mer tjra i cannabis? Klla? Vad jag vet s tillstter man tjra i ciggen fr att de ska brinna bttre, det behver jag inte gra i mina hemmaoldlade plantor etfter skrd, de glder vldigt bra utan tillsttningar.
Jag kan ju inte hlla med om att Cannabis glder mer n vanliga ciggaretter.
Iallafall inget Cannabis jag har rkt. Fr dra hela tiden annars slocknar det bde d jag rker joint och pipa.
Hasch glder lite mer n grnt dock, men inte som cigg.

Men jag hller inte heller med om att det skulle vara mer tjra i Cannabis, och skulle grna vilja se en klla p det innan jag ndrar mig i det fallet.
Citera
2006-11-16, 16:59
Medlem
pnoshts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggbiff

Citat:
Cannabisrkaren lper kad risk att f lungcancer, kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Cannabis innehller minst 50 procent mer tjra n vanlig tobak.
http://www.can.se/sida.asp?subId=5&navId=1
Citera
2006-11-16, 17:00
Medlem
Gustavkukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MYRSLOKEN
Jag kan ju inte hålla med om att Cannabis glöder mer än vanliga ciggaretter.
Iallafall inget Cannabis jag har rökt. Får dra hela tiden annars slocknar det både då jag röker joint och pipa.
Hasch glöder lite mer än grönt dock, men inte som cigg.

Men jag håller inte heller med om att det skulle vara mer tjära i Cannabis, och skulle gärna vilja se en källa på det innan jag ändrar mig i det fallet.

De gånger jag har rökt grönt rent så har det varit i princip omöjligt att hålla glöden vid liv.
Citera
2006-11-16, 17:41
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavkuken
De gnger jag har rkt grnt rent s har det varit i princip omjligt att hlla glden vid liv.
Nej, precis.
Man fr dra och dra, ibland ven tnda flera gnger. Inte direkt man behver ta till det d man rker vanlig cigg.

Pnosht: Jag vill helst se klla frn ven en icke, mot-droger sida. Finns det?
Citera
2006-11-16, 18:23
Medlem
pnoshts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MYRSLOKEN
Nej, precis.
Man får dra och dra, ibland även tända flera gånger. Inte direkt man behöver ta till det då man röker vanlig cigg.

Pönosht: Jag vill helst se källa från även en icke, mot-droger sida. Finns det?

Förstod nästan det, den kanske inte är alltför objektiv. ska leta...
Citera
2006-11-16, 18:29
Medlem
pnoshts avatar
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2118426.stm
nyheter kanske man inte kan lita p.. ?

http://www.cancerhelp.org.uk/help/de...473&order=2809

http://www.nzherald.co.nz/section/st...jectid=3003858

du fr vlja helt sjlv om du vill tro p det MYRSLOKEN.
Citera
2006-11-16, 18:36
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2118426.stm
nyheter kanske man inte kan lita på.. ?

http://www.cancerhelp.org.uk/help/de...473&order=2809

http://www.nzherald.co.nz/section/st...jectid=3003858

du får välja helt själv om du vill tro på det MYRSLOKEN.
Jag ska läsa de lite noggrannare snart, men dessa fakta var bättre, så det verkar väl inte helt osannorlikt att det skulle stämma. Tack för länkarna.

Men det jag är mest nyfiken på är väl någon form av statistik, där enkla siffror säger eller mäter tjära halten hos Cannabis. Precis som det står på ciggpaketen. Kanske inte finns iofs.

Även dödssiffror över cancerfall hos cannabisrökare som rökt cb i samma omfattning, som de som får cancer av cigg.

Jag ska leta själv också, för jag har inte tänkt så mycket på det alls, förrän nu. Så det var intressant.

(Slutade själv röka för nått år sen, inte direkt ur hälsosynpunkt utan för ekonomin. Men jag tar en joint då och då.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in