2006-11-12, 23:41
Bannlyst
Läste någonstans att om du i hög hastighet, säg 100 km/t, färdades in i en stillastående elefant (skratta inte....) och sedan träffas av en elefant som rör sig med samma hastighet in i dig, som då är stillastående, då kommer det tillfälle när du färdas in i elefanten göra mest ont.

Hänger ni med?

Det fanns inget resonemang bakom detta, bara en ursäkt att "det tar lång tid att gå igenom fysiken bakom det hela" osv.

Låt oss säga att elefantens krock med dig accelererar din kropp från viloläge till 100 km/t på 0,1 sekunder och 1 dm sträcka. Det borde väl vara exakt samma verkan på din kropp när du decelererar till viloläge på 0,1 sekunder då du rammar elefanten? Om det första konstaterandet stämmer, varför är det så? Har tänkt i banor som ackumulerad rärelseenergi osv men jag får inte till det.
Citera
2006-11-12, 23:56
Medlem
Glödskals avatar
Klart mest oflyt att bli prickad av en hundrablåselefant: Först smällen när den prickar dig och sedan skall din döda kropp ta ännu mer stryk när den landar på marken i knappt 100 km/h.
Citera
2006-11-13, 00:53
Medlem
Zaxxons avatar
Det gör mest ont då du far in i första elefanten, för du blir du medvetslös eller dör och känner inte då den andra elefanten kör på dig !!
Citera
2006-11-14, 00:38
Bannlyst
Ok, jag hajar...... Jag trodde att det var ett sånt där etablerat exempel som t.ex används ofta på skolorna. Tydligen känner ingen till det...

Men ni kanske kan hjälpa mig lite ändå: Jag har också hört att om man ökar farten man färdas i med 100% ökas rörelseenergin med 200%, är det riktigt?
Citera
2006-11-14, 00:45
Medlem
RedXs avatar
Nu kan jag absolut ingenting om fysik - men jag skulle gissa att det är mer plågsamt att ramma en elefant än att bli rammad av den. Min otroligt amatörmässiga förklaring lyder som så att om du rammar en elefant kommer hela din rörelseenergi att absorberas av ett relativt orubbligt föremål, medan rörelseenergin från den rammande elefanten (i det andra exemplet) kommer att fördelas jämnare i din kropp (du lär knappast flyga iväg i samma ställning som den elefanten träffar dig, utan din livlösa kropp lär troligtvis rotera rätt så kraftigt av denna anledning).

Som sagt, jag har absolut inga vetenskapliga belägg för att mitt resonemang är korrekt, så ni fysiker har fria tyglar att totalsåga min analys utan att behöva ta hänsyn till eventuell sårad stolthet hos undertecknad.
Citera
2006-11-14, 01:40
Medlem
Cerrutis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slöhögen
Ok, jag hajar...... Jag trodde att det var ett sånt där etablerat exempel som t.ex används ofta på skolorna. Tydligen känner ingen till det...

Men ni kanske kan hjälpa mig lite ändå: Jag har också hört att om man ökar farten man färdas i med 100% ökas rörelseenergin med 200%, är det riktigt?

E=(mv^2)/2 vilket ger att dubbel hastighet ger fyra gånger så mycket rörelseenergi, dvs en ökning med 300%. (Den nya rörelseenergin är 400% av den gamla)
Citera
2006-11-14, 01:44
Medlem
Cougars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slöhögen

Lagen för rörelseenergi lyder: Energi=(massa*hastighet^2)/2 eg. E(k)=mv^2/2

Ex.a) Du åker i 10km/h, din vikt är 10kg.
Det ger (10*10^2)/2=500 J(oule).

b) Du ökar din hastighet till 20km/h, vikten är fortfarande 10kg.
Detta ger (10*20^2)/2=2000 J

Slutsats: Energin blir 4ggr så stor:
F=(m*v^2)/2 => (m*2*v^2)/2=4F

Shit, jag e trött nu, men hoppas att du fattar något av det iaf.
Citera
2006-11-14, 23:52
Medlem
Shazmodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cougar
Shit, jag e trött nu, men hoppas att du fattar något av det iaf.

Jora, basic fysik liksom...
Citera
2006-11-15, 01:00
Medlem
jaha jovissts avatar
elefanten väger mer än bilen, så den har mer rörelseenergi.
Citera
2006-11-15, 03:17
Medlem
Skillnaden mellan de olika fallen är(teoretiskt) ingen. Illustreras bättre med att vi gör om exemplet lite.

A: Vi sitter i bilen och står på gasen, ser träden susa förbi och smäller in i elefanten.

B: Vi sitter i bilen och står på gasen, men gud har haft roligt här och hängt upp bilen i en gyllende kedja från himlen, så att däcken ej rör marken, och accelererar jorden och elefanten mot oss istället, vi ser träden susa förbi och elefanten smäller in i oss.

Ingen skillnad i hur ont vi får där inte.
Citera
2006-11-15, 12:57
Medlem
Rent teoretiskt sett skall väl den kinetiska energin tas upp under kortare tid då man själv färdas in i elefanten då dess massa är större och inte påverkas lika mycket av din rörelseenergi som du av dess...

Umm, om man flyger in i elefanten så skulle jag föreställa mig att elefanten inte "följer med" (flyttar sig i riktningen av din rörelseenergi) dvs fångar upp hela din rörelseenergi vid kollisionsögonblicket.

Medans du när du träffas av elefanten kommer att ta större del av elefantens rörelseenergi eftersom du förmodligen kommer att "flyga med" elefanten.

Borde inte det innebära att den energi som gör din kropp skada vid kollission blir vid tillfälle: träffad av elefant, samma som vid elefant träffad av dig fast minus rörelseenergin som du "ärver" av elefanten?

Jag kan inte mycket om fysik, om jag har fel så förklara gärna

[edit]Kan inte stava till kinetisk...
Citera
2006-11-15, 13:20
Medlem
tuborgs avatar
Okej:

Väger elefanten mer än bilen? Antagligen. Låt oss säga att elefanten väger 4 ggr mer än din bil (säg 4 ton), världens största elefant vägde 12 000kg när den dog, så det kan nog vara ett ganska rimligt antagande. Eftersom alla hittils enbart pratat om mv^2/2 för rörelseenergi hoppar vi över rörelsemängd och impuls, jag ber också i förväg om ursäkt för att det kan saknas någon tiopotens och enheterna kan vara lite fel.

Säg att du kör in i elefanten med 1000kg bil i 100km/h (ca. 30m/s). Då kommer du få ont motsvarande 1000*450 J, alltså 450kJ

Säg att en elefant kör in i dig i 100km/h. Du får då ont motsvarande 4000*450 J, alltså 1800kJ

Vilken av dessa är störst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in