2005-11-25, 03:30
Medlem
Oddballs avatar
Hejsan alla vapenfikusar,

Jag undrar hur synkroniseringen fungerade på de flygplan i första världskriget som sköt genom propellern? Vissa hade ju dubbla kulsprutor monterade framför sittbrunnen och dessa var på nåt sätt synkade så att skotten inte träffade propellerbladen, hur funkade det?

Propellern roterade ju fruktansvärt många varv per sekund och kulsprutan sköt ju många skott per sekund och eftersom propellern var gjord av trä i de flesta fall så hade det ju blivit katastrof om skotten träffat den?!

So, Hilfe bitte!!!!

Citera
2005-11-25, 04:07
Medlem
Fokker fick en fin ide.
http://en.wikipedia.org/wiki/Interrupter_gear

Har sett en väldigt pedagogisk animation också, men har glömt var.
Citera
2005-11-25, 12:04
Medlem
Realizts avatar
En galen uppfinnare har gått till historien för att helt enkelt använda en pansarpropeller utan synkronisering! Förutom risken med rikoschetter så räknade han dock fel eller testade inte före. Han flög upp och avlossade kulsprutan som snabbt sågade av propellerbladen så han störtade och omkom! Jag har sett det på nån TV-dokumentär, så det är tydligen alldeles sant.
Citera
2005-11-25, 12:19
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TR808
Fokker fick en fin ide.
http://en.wikipedia.org/wiki/Interrupter_gear

Har sett en väldigt pedagogisk animation också, men har glömt var.

Man tackar och bockar. Ska läsa förklaringen några gånger till och se om jag kan få in den i min tjocka skalle. Principen förstår jag, det är inga problem, det som är det knepiga är hur man lyckades få den precisionen redan 1915?!

Det är faktiskt lite imponerande.
Citera
2005-11-25, 14:10
Medlem
Mekaniken runt 1915 var väl ganska precis. Jag skulle tro att man hade en precition på ca 0.01mm i grovmekaniska konstruktioner. Och utgångshastigheterna på kulorna lär inte vara mycket större än dagens skitpatroner (+/- 10m/s).

På finmekaniska verk har man kommit ner till en tusendels mm redan i början av 1800-talet. Begränsningen låg vid temperaturkontroll och brytningsfel vid förstoringar.

Idag ligger standarden på ca 1/10.000mm i grovmekanik. och ca 10 atomers precition vid riktigt fin mekanik, diamantslipning etc.
Citera
2005-11-25, 15:28
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
På finmekaniska verk har man kommit ner till en tusendels mm redan i början av 1800-talet.

Hur sjutton kunde man klara av såna extremt finmekaniska arbeten med tanke på hur samhället såg ut i övrigt?! Vi pratar ju om en tid då man använde musköter, elektriciten hade inte gjort sitt intrång och inte ens planeten Neptunus var upptäckt....

Har du någon länk?
Citera
2005-11-25, 19:09
Medlem
Solitaires avatar
Jag kan tyvärr inte bidra med några källor hur det såg ut innan kriget men enligt Verkstadsmätteknik av Torgny Carlsson så hade man år 1920 en tillverkningsprecision på 0,001 mm vid "ultraprecission", 0,01 mm vid "precission" och 1 mm vid "normal". då krig har en tendens att öka på teknikutveckling tvivlar jag på att noggrannheten låg på tusendels milimetrar i början på 1800-talet.
Citera
2005-11-25, 19:21
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitaire
då krig har en tendens att öka på teknikutveckling tvivlar jag på att noggrannheten låg på tusendels milimetrar i början på 1800-talet.

jepp håller med, jag hade också gärna sett en källa för det räser hävdade.
Citera
2006-11-10, 17:54
Bannlyst
Japanska flygplan under WW2

Satt och funderade på lite andra världskriget filmer då japanerna kommer och skjuter med kspn på planet och ser att kulorna går igenom propellern hur går detta till?, Kan det vara noggrant uträknat att kulorna ska precis gå igenom utan att träffa propellern eller så fick jag för mig att det såg ut som den satt bakom propellern? Eller är ju ute på någon skum tankebana nu?
Citera
2006-11-10, 17:57
Medlem
slarvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffen
Satt och funderade på lite andra världskriget filmer då japanerna kommer och skjuter med kspn på planet och ser att kulorna går igenom propellern hur går detta till?, Kan det vara noggrant uträknat att kulorna ska precis gå igenom utan att träffa propellern eller så fick jag för mig att det såg ut som den satt bakom propellern? Eller är ju ute på någon skum tankebana nu?
Motorn och ksp är synkade med varandra.
Citera
2006-11-10, 18:24
Medlem
Pandemoniums avatar
Kulsprutan drivs helt enkelt av motorn, och avlossas när den befinner sig i ett lämpligt läge.
Citera
2006-11-10, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemonium
Kulsprutan drivs helt enkelt av motorn, och avlossas när den befinner sig i ett lämpligt läge.

okej då var jag inte ute och cyklade iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in