2011-09-15, 23:28
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molmol
Ingenting torrt möglar, så det behöver du inte oroa dig för. Däremot tappar svampen lite potens med tiden. Men man kan förvara torkad svamp väldigt länge, bara det är svalt, mörkt och torrt.

Zip-påsar är bra att förvara i.

Skönt att höra!

Tack för svaren molmol och Grohl
Citera
2011-09-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grohl
Då ska du inte hålla på med droger.

Har beställt några gram svamp tre gånger och growboxar lika många gånger. Ett av svampbreven åkte fast i tullen, resten kom fram utan problem. Värt att tillägga att det var precis innan det blev olagligt att sälja svamp i Holland (vet inte exakt hur det är idag), så det är möjligt att tullen var extra uppmärksam just då. Fick hem ett brev där jag uppmanades att ringa tullen, ignorerade det och har inte hört ett ord sen dess. Såg dock till att inte beställa mer på ett bra tag, eftersom man sägs hamna på nån slags lista i ett år. Huruvida du kommer åka fast kan ingen svara på, men av egen erfarenhet och vad andra skriver är det osannolikt att det kommer hända. Ser du dessutom till att inte ha en massa suspekta föremål liggandes hemma borde det inte vara någon större fara om det av någon konstig anledning skulle leda till husrannsakan. Du kan alltid neka, och jag tvivlar på att polisen skulle försöka få fram kontokortsnummer eller liknande från en utländsk nätshop för en sketen growbox.

Det låter iofs som att du fortfarande bor hemma, och då är det en helt annan femma. Då tycker jag att du ska vänta tills du bor på egen hand.
Tack för svar

Att jag inte bor själv är inte något stort problem utan det är mest det att jag inte vill ha en massa snokande grisar i huset.

Någon som har ett bra tips på hur man kan beställa det utan att det kommer nära ens brevlåda elller något som har med en själv att göra?

Kan dom inte bara lämna en i fred... jävla hor poliser
Citera
2011-09-19, 17:04
Medlem
H.W.Plainviews avatar
Jag är tillbaka och nu med en fråga
Jag gjorde i ordning min growbox för ca 2 veckor sedan och det har ännu inte hänt någonting. Termometern visar mellan 20-25 grader och jag sprayar med ljummet vatten varje dag. Är mina svampar bara sega eller har något gått fel?
Citera
2011-09-20, 11:43
Medlem
Stungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.W.Plainview
Jag gjorde i ordning min growbox för ca 2 veckor sedan och det har ännu inte hänt någonting. Termometern visar mellan 20-25 grader och jag sprayar med ljummet vatten varje dag. Är mina svampar bara sega eller har något gått fel?

Det är bara att vänta. Min första box tog 29 dagar på sig om jag inte minns fel.
Du behöver dockinte spraya dem varje dag. kanske var annan. Dock ska du lufta några gånger per dygn också. Sennär du gjort så ett tag så smäller det bara till så är det en massa svampar som börjar växa.

MVH
Citera
2011-09-20, 14:09
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Kan dom inte bara lämna en i fred... jävla hor poliser
Dom gör bara sitt jobb, det är politikerna som stiftar lagarna du ska vara arg på.

Citat:
Ursprungligen postat av H.W.Plainview
Om du inte lyckades dränka sporerna är det bara att vänta. Det är sjukt frustrerande innan det börjar hända grejer.
Citera
2011-09-25, 22:42
Medlem
Cisoles avatar
Lite frågor kring skördandet, är första growkiten jag prövar på och har lite funderingar. Har inte läst igenom heeela långa tråden men hoppas jag kan få lite snabba svar. På elephantos står det att man ska skörda när de största svamparna börjar öppna hatten. På bilder jag har sett här på forumet tycker jag hatten ser välöppnad ut efter skördning. Vad är rätt? Är det så att hatten fortsätter öppna sig efter att jag plockat upp dem och det är därför det ser ut som det gör på bilderna?

Hur "hårdhänt" kan man vara när man plockar upp dem? Vet att det ska vara sterilt, det är jag med på, men jag har ju t.ex en svamp som växer neråt. Kan jag bara gräva och gröpa lite försiktigt för att få upp den. Vill ju få ut ännu en skörd efter detta och inte förstöra på något sätt.

Tacksam för svar!
Citera
2011-09-28, 12:14
Medlem
listigts avatar
Mina svampar ser lite lustiga ut. Andra flushen är det här. Första gick utan problem. Det började med att en skitstor svamp växte (45g färsk) så jag fick plocka den för den blev klar. Detta var för cirka 5 dagar sedan. Nu växer de andra svamparna men vissa ser lite ruttna ut och växer ingenting, ska jag plocka dessa? Vissa har även mörkare hattar än andra, är detta normalt?

Det växer dessutom ännu en svamp där den första stora växte som också blir riktigt stor, ni ser den på bilden. Det känns som att den på något sätt suger åt sig all näring och att de andra blir utan.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/61292d6a_DSC_0002.JPG
Citera
2011-10-04, 22:01
Medlem
Vlajkos avatar
Yao! you cykadelic bastards!

Har väldigt nära till bestämt mig för att köpa mig ett growkit.

Har uppfattat det som att man med otur kan åka fast i tullen, men med ganska få konsekvenser?

Jag har polishuset i göteborg som granne, är det riktigt jävla korkat av mig att beställa?

Luktar de mycket under tillväxt? bor nämligen i ett annex, så jag har en dörr som går in till min hyresvärd, har haft starkt luktande cb i lägenheten utan klagomål, luktar kittet värre tro?
Citera
2011-10-04, 22:47
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlajko
Yao! you cykadelic bastards!

Har väldigt nära till bestämt mig för att köpa mig ett growkit.

Har uppfattat det som att man med otur kan åka fast i tullen, men med ganska få konsekvenser?

Jag har polishuset i göteborg som granne, är det riktigt jävla korkat av mig att beställa?

Luktar de mycket under tillväxt? bor nämligen i ett annex, så jag har en dörr som går in till min hyresvärd, har haft starkt luktande cb i lägenheten utan klagomål, luktar kittet värre tro?

Det luktar ingenting, så oroa dig inte. Om paketet åker fast i tullen kan du få besök av farbror blå, vet en kille som blev påhälsad 1½ år efter han beställt.
Citera
2011-10-04, 22:56
Medlem
Vlajkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Det luktar ingenting, så oroa dig inte. Om paketet åker fast i tullen kan du få besök av farbror blå, vet en kille som blev påhälsad 1½ år efter han beställt.

Så det hänger verkligen på tur eller otur om paketet fastnar?
Citera
2011-10-04, 23:49
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlajko
Så det hänger verkligen på tur eller otur om paketet fastnar?
I princip, ja. Det spelar förstås roll vilket land du tar emot paketet ifrån - post från vissa "högriskländer" påstås kontrolleras mer ofta.
Citera
2011-10-04, 23:57
Medlem
klasklätters avatar
Så en vanlig growbox utan någon kanyl med är alltså inte laglig utan beslagtas om den hittas och brev hem, där ser man.

Beställde i dagarna och trodde bara det var olagligt om det var en kanyl med i för att spruta in sporer, och att de helt vanliga boxarna var ok.. Väldigt många som säger olika.

Hålla tummarna helt enkelt.

Edit: Enligt faq:n (som visserligen är gammal) står det att det är lagligt. spännande.
Senast redigerad av klasklätter 2011-10-05 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in