2006-11-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
3. Jag tror inte jag riktigt förstått poängen med det hela. Men att spara 8a sidor bakåt och frammåt eller vad det va låter som en extremitet för mitt behov. Jag skulle säkert mötas halvägs med orginalinställningarna eller snarare runt 2 eller 3.

Låter rimligt. Jag kan nog inte påstå att jag har någon större nytta av att ha de åtta senaste sidorna färdigrenderade.
Citera
2006-11-10, 21:54
Medlem
Citat:
2. Detta låter intressant. Senaste gången för 5år sen när jag testade linux så va jag tvungen att köra två partitioner vilken jag avskyr över allt annat.

Det lär du inte slippa ifrån, varken idag eller i framtiden. Du behöver minst en partition för filer och en för swap, dock är det många som har fler än en filpartition. Detta är t.ex. bra om du vill slippa flytta alla filer du vill spara till någon temporär lagringsplats när du installerar om systemet. Detta gäller för övrigt även Windows. Jag har t.ex. systemet på en egen partition (C, musiken på en annan (D, samt övrig lagring på ännu en partition (E. Installerar jag om C: behöver jag inte flytta på det som ligger på D: och E:.

Varför avskyr du att köra på mer än en partition?

Citat:
Att dela upp sin "film" mapp för att man inte har tillräckligt mkt diskutrymme på den ena sticker i mina ögon tillräckligt för att sparka in skärmen. Är det så fortfarande?

För det första är det ju inget som är unikt i Linux, tar diskutrymmet slut på en partition så får du väl använda nästa eller skaffa en till disk. För det andra har det inte förändrats, varken i Windows eller i Linux. Eller kanske jag missförstod vad du menade.

Citat:
3. Det som skulle limitera mest är väl den grafiska designen och 4. Det faktum att Linuxprogrammen sannerligen inte har samma funktionalitet som mina windowsprogram?

Vad är det som är så begränsande med den grafiska designen?

Det går knappast att schablonmässigt säga att Linuxprogram är sämre än sina motsvarande Windowsprogram, det är ju helt upp till applikationen. Det är sant i många fall, och falskt i andra. Vad är det mer specifikt för Windows-program du syftar på?

Citat:
Ska ge ett ex. bara för sakens skull.
ex. Msn! Det jag använder mest på datorn (ja kalla mig fjortis om du vill ) Kan man camma utan vidare med varandra? Kan man skicka smilysar? Kan man ha samma statusmeddelanden? Kan man ha voice-chat? Sen 10.000 kronors frågan. är det lika visuellt tilltaget som msn? Nu är inte msn vidare snyggt så man tycker ju att en linux version borde vara mkt mkt snyggare...

Jag tänker inte kalla dig några öknamn, det har du inte gjort dig förtjänt av.

Det finns ett antal olika meddelandeprogram, t.ex. Gaim, aMSN, Kopete, m.fl. Jag kör Gaim och har även kört aMSN. Båda har stöd för MSN, och Gaim har dessutom stöd för ICQ, Jabber/Google Talk, IRC, SILC, Zephyr, Sametime, och flera andra olika protokoll. Enligt Wikipedia-artikeln om aMSN har detta program stöd för webcam, window nudge, m.m. och jag vet att det har bra stöd för filöverföring (det var därför jag använde det). Jag har dock ingen cam själv, så jag kan inte prova.

Vioce chat vet jag inte om den klarar än. Skicka smileys? Det kan alla.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMSN
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaim

Citat:
Sen har jag kört gimp (motsvarigheten till photoshop) som håller bra klass men inte i närheten av lika bra som photoshop och saknar dessutom många funktioner. (Kan vara så att det bara är dåligt uppdaterat men men.. still the same..)

GIMP har ett ganska annorlunda gränssnitt än Photoshop, och det är inte alla som uppskattar detta. Det har dessutom inte alla dess funktioner. Det finns ett tillägg till GIMP som heter GIMPshop, som är avsett att ge GIMP ett gränssnitt som är mer likt Photoshop. Kanske ta en titt?

http://en.wikipedia.org/wiki/GIMPshop

Dessutom kan du ju ta en titt på Krita, ett annat bildbehandlingsprogram med ett lite mer konventionellt gränssnitt och många avancerade funktioner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Krita
Citera
2006-11-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Det är inte svårt att vara administratör i Vista, inte heller osäkert eftersom du by design behöver ange lösenord varje gång du gör en administrativ åtgärd vilket gör att endast processen som startas med rätt lösenord har adminstrativa rättigheter och direkt efter att denna har terminerats så återgår du som en vanlig användare.

Det går att stänga av lösenordet så att du manuellt behöver klicka på en knapp för att godkänna varje administrativ åtgärd men det kräver att du ändrar i din policy vilket i alla fall kräver lite av användaren.

Vad jag förstår så ska det finnas ett sätt att stänga av kontrollfunktionen och därmed kunna använda datorn precis som XP. Dvs fulla rättigheter att göra vad du vill, eller för ett illasinnat program att göra som det vill. Jag kan inte ge dig någon källa till det här eftersom jag inte kommer ihåg vart jag läste det och jag är för slö för att googla just nu.

Citat:
Jag förstod inte heller vad du menar med att skrivrättigheterna är knas i Windows, kan du förklara vad du menade?

Jag menar att en vanlig användare kan skapa, ändra och ta bort vilka filer som helst. Ren galenskap.
Nu vill jag inte gå allt för långt offtopic, tråden handlar ju ändå om Linux och inte Win så jag stannar där.
Citera
2006-11-10, 22:01
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eRRor
Vad jag förstår så ska det finnas ett sätt att stänga av kontrollfunktionen och därmed kunna använda datorn precis som XP. Dvs fulla rättigheter att göra vad du vill, eller för ett illasinnat program att göra som det vill. Jag kan inte ge dig någon källa till det här eftersom jag inte kommer ihåg vart jag läste det och jag är för slö för att googla just nu.

Jag menar att en vanlig användare kan skapa, ändra och ta bort vilka filer som helst. Ren galenskap.
Nu vill jag inte gå allt för långt offtopic, tråden handlar ju ändå om Linux och inte Win så jag stannar där.
Det är lungt, jag förespråkar on topic men viss utsvävning måste vara okey för annars är det omöjligt att föra en vettig diskussion.

Vi måste ändå komma till ordning med problemet och faktum är att det faktiskt går, med viss begränsning att se till att köra Windows som vanlig användare och använda kommandot "runas" för att köra installationer med administratörsanvändaren och låta vanliga användare få problem med att modifiera systemfiler. Men du har rätt i att det inte är helt vettigt hur det fungerar och jag har stora förhoppningar på Vista.

och nu över till Linux
Citera
2006-11-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av init
Det lär du inte slippa ifrån, varken idag eller i framtiden. Du behöver minst en partition för filer och en för swap, dock är det många som har fler än en filpartition. Detta är t.ex. bra om du vill slippa flytta alla filer du vill spara till någon temporär lagringsplats när du installerar om systemet. Detta gäller för övrigt även Windows. Jag har t.ex. systemet på en egen partition (C, musiken på en annan (D, samt övrig lagring på ännu en partition (E. Installerar jag om C: behöver jag inte flytta på det som ligger på D: och E:.

Varför avskyr du att köra på mer än en partition?

För det första är det ju inget som är unikt i Linux, tar diskutrymmet slut på en partition så får du väl använda nästa eller skaffa en till disk. För det andra har det inte förändrats, varken i Windows eller i Linux. Eller kanske jag missförstod vad du menade.

Vad är det som är så begränsande med den grafiska designen?

Det går knappast att schablonmässigt säga att Linuxprogram är sämre än sina motsvarande Windowsprogram, det är ju helt upp till applikationen. Det är sant i många fall, och falskt i andra. Vad är det mer specifikt för Windows-program du syftar på?

Jag tänker inte kalla dig några öknamn, det har du inte gjort dig förtjänt av.

Det finns ett antal olika meddelandeprogram, t.ex. Gaim, aMSN, Kopete, m.fl. Jag kör Gaim och har även kört aMSN. Båda har stöd för MSN, och Gaim har dessutom stöd för ICQ, Jabber/Google Talk, IRC, SILC, Zephyr, Sametime, och flera andra olika protokoll. Enligt Wikipedia-artikeln om aMSN har detta program stöd för webcam, window nudge, m.m. och jag vet att det har bra stöd för filöverföring (det var därför jag använde det). Jag har dock ingen cam själv, så jag kan inte prova.

Vioce chat vet jag inte om den klarar än. Skicka smileys? Det kan alla.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMSN
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaim

GIMP har ett ganska annorlunda gränssnitt än Photoshop, och det är inte alla som uppskattar detta. Det har dessutom inte alla dess funktioner. Det finns ett tillägg till GIMP som heter GIMPshop, som är avsett att ge GIMP ett gränssnitt som är mer likt Photoshop. Kanske ta en titt?

http://en.wikipedia.org/wiki/GIMPshop

Dessutom kan du ju ta en titt på Krita, ett annat bildbehandlingsprogram med ett lite mer konventionellt gränssnitt och många avancerade funktioner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Krita

Verkar som du har lösningen på det mesta Så jag kanske ska ta mig i kragen å testa. Går inte att partitionera på det "rätta" sättet med en redan använd disk va? Så att jag kan installera linux på samma som min nuvarandre windows utan att formata?
Citera
2006-11-10, 23:52
Medlem
emil.ss avatar
Citat:
Verkar som du har lösningen på det mesta Så jag kanske ska ta mig i kragen å testa. Går inte att partitionera på det "rätta" sättet med en redan använd disk va? Så att jag kan installera linux på samma som min nuvarandre windows utan att formata?
Bara du har lite ledigt utrymme så är det inga problem.
Har du det inte blir det jobbligt. :P (Testa "Partion magic" annars...)

Men annars kan du ju köra CDn "live". Systemet från CDn alltså.
Iof inte samma känsla, men det funkar. :P
Citera
2006-11-11, 00:14
Medlem
Citat:

Det finns program som kan ändra storleken på en befintlig partition utan att innehållet försvinner. Ett sådant program är Partition Magic. Jag känner tyvärr inte till något fritt program som kan göra detta ifrån Windows. För säkerhets skull är det bäst att säkerhetskopiera filer du inte har råd att förlora innan du ger dig på detta, eftersom det skulle kunna ha sönder något. Det har dock aldrig hänt mig.

Det absolut lättaste är ju att skaffa en separat hårddisk för Linux. Då slipper du ändra på din existerande Windows-disk. Om du inte vill använda allt utrymme till Linux kan du ju skapa en NTFS-partition av det som blir över efter att du installerat Linux. Hårddiskar är ju inte speciellt dyra idag. Seagate har t.ex. en 320 GB-disk för under en tusenlapp.
Citera
2006-11-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emil.s
Men annars kan du ju köra CDn "live". Systemet från CDn alltså.
Iof inte samma känsla, men det funkar. :P

Alla system har ju inte live-skivor, iaf inte officiella sådana. Jag kör ju Fedora Core 6, och innan jag installerade det tänkte jag prova AIGLX och Compiz på deras inofficiella Live-skiva. Det gick inte så bra, eftersom jag inte fick skriva till filsystemet. Så jag installerade det och då gick det mycket bättre. Jag hade Fedora Core 5 tidigare, och hade planerat att uppgradera hur som helst, hade bara inte bestämt när.
Citera
2006-11-11, 00:26
Medlem
meons avatar
Jag dual-bootar , har alltså tillgång till både Windows XP och Linux (Debian Sid). Jag använder linux över 95% av tiden. Varför, jag saknar inget när jag surfar eller programmerar (sällan nuförtiden), inget akut virushot ännu, behöver inte ladda ner piratprogram. Enda anledningen att jag bootar WinXP är ett spel, iof ett sjukt bra spel.
Citera
2006-11-11, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eRRor
Användarvänlighet och Windows är inte synonymt.

Nej det inser jag också. Vart någonstans i min post nämnde jag det??
Citera
2006-11-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Nej det inser jag också. Vart någonstans i min post nämnde jag det??

Inlägget var egentligen ett svar på att diskussionen allmänhet kommit in på att få linux att lika Windows. Felcitering alltså, sorry. Får skylla på trötthet eller nått hehe...
Citera
2006-11-11, 12:44
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Det finns program som kan ändra storleken på en befintlig partition utan att innehållet försvinner. Ett sådant program är Partition Magic. Jag känner tyvärr inte till något fritt program som kan göra detta ifrån Windows.

QTparted är gratis, kan vara värt att kolla in (Okej inte inifrån windows men iallafall)

http://qtparted.sourceforge.net/index.en.html

Ops, här fanns en enklare variant, denna har vi använt i skolan.

http://gparted.sourceforge.net/index.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in