2007-08-02, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SamBam
http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/s...erkeri/?id=193

Köp helst inte den bengalen om du vill bli uttråkad, den brinner i ca 20 min med en låga lika stor som en vanlig tändare :P

http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/s...fekter/?id=117
Köp denna ist, den brinner i ca 1 min, kan hållas i handen och brinner dessutom under vatten :P
Citera
2007-08-02, 14:42
Bannlyst
Jag tycker det är helt okej att använda bengaler bara rätt personer använder dom. Och jag kan säga att det är bara tifo.it bengaler som spottar ut sig slagg o.s.v. Köp isåfall bengaler från Ikaros, Comet eller hos en vanlig båtaffär. Angående Tifo.it så köp INTE dom blåa då dom har en förmåga att baktända som det gjorde i en kompis hand.
Citera
2008-01-20, 20:56
Medlem
DIF-1891s avatar
Nu när det är så mycket babbel om skador med pyro inom fotboll tänkte jag fråga. Rökbomber? Det ligger väll bara och brinner/fräser där nere utan att någon låga flyger upp. Är dessa olagliga på läktarn isåfall varför?
Citera
2008-01-20, 21:08
Medlem
zoccers avatar
De är olagliga överallt utom kanske hemma på din egen gård.
Citera
2008-01-20, 21:19
Medlem
DIF-1891s avatar
Dom förbjöd ju bengaler för att det finns en stor skaderisk? Det har väll vart lagligt en gång i tiden?
Citera
2008-01-20, 22:22
Medlem
zoccers avatar
Det du kallar för bengaler är väl nödbloss/signalbloss? De är fortfarande inte olagliga - om du är i nöd. Men på en fotbollsläktare har de inget att göra pga. som du skriver -skaderisken. Inte ens fast ditt lag befinner sig i nöd!
Citera
2008-01-21, 17:14
Medlem
DIF-1891s avatar
Dom är nog rätt medvetna att man har det till tifo och inte för att göra ett nöd meddelande. Jag har fortf. inte fått svar på varför rökbomber är olagliga på läktarn
Citera
2008-01-21, 18:57
Medlem
zoccers avatar
Hmmm...det verkar vara svårt dethär.

För det första: vilka är "dom" du refererar till i dina båda inlägg?
När jag vårrustar min båt och köper nya nödraketer och bloss, så inbillar iallafall jag mig att båttillbehörsaffären tror att jag skall ha dem till båten och inte till att vifta med på någon fotbollsmatch. Därför är dessa lagliga att köpa, för att de har ett vettigt användningsområde. De är också lagliga och bra att använda om olyckan skulle vara framme och du vill påkalla hjälp. Eftersom dessa bloss i princip är lagliga att inneha, måste det till en speciell bestämmelse om att de inte är tillåtna på en fotbollsmatch. Helt enkelt för att de är farliga för omgivningen och dessutom inte fyller något vettigt syfte i det sammanhanget.

Rökbomber däremot är generellt förbjudna. I princip överallt. På stan, i skolan, på jobbet, på fiket,bion,gymet osv.osv. Och på fotbollsläktaren! Endast brandkåren, militären och med speciella tillstånd har du rätt att använda sådana. De finns inte att köpa i någon affär, eftersom de inte har något publikt användningsområde. Men du kanske tänker på hemgjorda? Allt hemgjort i pyroväg är förbjudet. Dessutom är hemgjorda rökbomber ofta uselt gjorda och farliga, kan börja brinna eller explodera. Börjar det gå upp ett ljus varför de inte är tillåtna på någon läktare? Vad skulle de tillföra där? Hälsovådlig rök som gör att man inte kan se spelet eller att planen skulle bli täckt med rök så att spelet skulle avbrytas? Varför skulle någon specifikt tillåta nåt sånt, bara för att det är en fotbollsmatch?
Citera
2008-01-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIF-1891
Dom är nog rätt medvetna att man har det till tifo och inte för att göra ett nöd meddelande. Jag har fortf. inte fått svar på varför rökbomber är olagliga på läktarn

Finns ingen bra förklaring till det egentligen. Men skulle man försöka förklara det är det ju att all pyroteknik är otillåtet och där ingår ju även rök. Sen ska ju rök kunna framhäva astma och allt enligt "experterna" . Enda bieffekten är att skorna ibland får en härlig annorlunda färg om en rök droppas, men det är väl bara skoj
Citera
2008-01-27, 16:36
Medlem
DIF-1891s avatar
Okej tack för svaren. börjar ljusna lite när jag skrev dom så menade jag SVFF som jag tror har hand om detta
Citera
2008-10-20, 22:28
Medlem
Jag fattar inte hur man skulle beställa de här : http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/s...erkeri/?id=193

Inga fler sidor?
Citera
2008-10-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monk_
Finns ingen bra förklaring till det egentligen. Men skulle man försöka förklara det är det ju att all pyroteknik är otillåtet och där ingår ju även rök. Sen ska ju rök kunna framhäva astma och allt enligt "experterna" . Enda bieffekten är att skorna ibland får en härlig annorlunda färg om en rök droppas, men det är väl bara skoj
Saker som brinner är ALLTID farligt i stora folkmassor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in