2006-11-07, 22:07
Medlem
Presidentens avatar
När jag gjorde repmöte skulle vi få besök ute i busken av dåvarande överbefälhavaren. Våra befäl var helt uppe i det blå, några av dem hade ståpick i flera dagar.

Skogen städades, tältsnören sträcktes, bandvagnar putsades, skor fejades. Allt - personal och manskap - skulle vara i topptrim. Till sist gick larmet: ÖB i antågande! Uppställning!!!

En av oss, en rödskäggig bibliotikarie med små runda glasögon (han liknade en parodi på en bibliotekarie) var sen ut från tältet. Befälet röt. Rödskägget hann precis ställa in sig i första ledet och strama upp sig innan ÖB anlände för inspektion. Alltför sent upptäcktes att bibliotekarien för dagen kompletterat sina gröna uniform med...knallgula moonboots från tidigt 80-tal (kommer ni ihåg dem?)

- Det är ju så kallt, gnällde bibliotekarien efteråt.

Vet inte om det komiska framgår i text, men händelsen tillhör en av mitt livs allra mest absurda upplevelser.

Finns fler historier?
Citera
2006-11-07, 22:38
Bannlyst
Är det nån under 40 som varit på repövning? Jag känner nog ingen och nästan alla jag känner har gjort lumpen.
Citera
2006-11-07, 23:29
Medlem
ZätaGustavs avatar
Inte 40 än. Och inga skojjiga historier.

Jag truppförde repmötes- (KFÖ-) förband under två gånger i mitt militära liv:

1. Den första gången försökte de ta livet av mig - och övriga - genom att köra på fyllan.
2. Den andra gången gjorde allt de vad de kunde för att ta livet av varandra med vådaskott. Men i stridsskjutningar var de exemplariska. Faktiskt.

Men som gammal hemvärnsinstruktör: Hellre ett KFÖ-förband än hemvärnet. 10 gånger av 10.

Fast helst av allt: En yrkesarmé.
Citera
2006-11-08, 01:06
Medlem
krokodils avatar
Jag var 22 år när jag gjorde min repövning 3 år efter Muck.
Citera
2006-11-08, 01:35
Medlem
Inga repmöten

Har fått ändrade krigsplaceringar ett par gångerr sen muck (1984), men inga repmöten... Numera är jag utskriven ur det militära---

Är iofs inte ledsen för det... Lumpen var en bra erfarenhet men det räcker så...

Skulle det bli krig eller så kommer de säkert att höra av sig om de behöver folk... men troligast hör jag av mig först....
Citera
2006-11-08, 02:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Jag var 22 år när jag gjorde min repövning 3 år efter Muck.

I Sverige? Nyligen?
Citera
2006-11-08, 10:02
Medlem
Har bara gjort en KFö oxå, det roligast var väl att vi glömde en såndär mobil papperstoalett 3m ifrån P4:as terrängbana. Lustigt nog förstog vi inte själv hur nära spåret den stog innan sista dagen, då vi såg folk ute på spåret.
Citera
2006-11-08, 11:24
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
I Sverige? Nyligen?
Jag gjorde min repövning för 11 år sedan.
Citera
2006-11-08, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Jag gjorde min repövning för 11 år sedan.

Vilket stödjer vad jag skrev, även om du inte råkar vara 40 år riktigt än. Du tillhör nog bland de sista kullarna som verkligen repövade. Hur vanligt är det idag? Jag känner flera jägare i min egen ålder och lite yngre, ingen har varit på repövning, ingen från infanteriet jag känner har varit på repövning, de enda jag hört talas om är några kustjägare jag känner, och detta var kanske 10år sedan. Det är väl så det blir när så många förband bara upphört att existera.
Citera
2006-11-08, 11:47
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Vilket stödjer vad jag skrev, även om du inte råkar vara 40 år riktigt än. Du tillhör nog bland de sista kullarna som verkligen repövade. Hur vanligt är det idag? Jag känner flera jägare i min egen ålder och lite yngre, ingen har varit på repövning, ingen från infanteriet jag känner har varit på repövning, de enda jag hört talas om är några kustjägare jag känner, och detta var kanske 10år sedan. Det är väl så det blir när så många förband bara upphört att existera.
Jag är 34 år och det är nog få i min ålder som genomfört repövning (KFÖ).
Citera
2006-11-08, 11:58
Medlem
Jag var en av de "lyckliga" som fick göra repövning -99, 5 år efter muck.
Låg i luftvärnet (rbs 90) och de satte ihop en tropp som de skickade upp till norrland för att jämföra med tropparna under grundutbildning. Har iofs inga roliga historier mer än att vi hade klart bättre resultat än gu-tropparna. Gamla gubbar kan bäst.

Lite tråkigt var att vi mötte jaktviggar från Östersund. De vågar inte flyga lika lågt som attackpiloterna. Blev grymt imponerad av hkp 9 då den fortfarande hade pansarvärns-rollen på den tiden.

Edit: Jag är 32 år.
Citera
2006-11-08, 12:23
Medlem
krokodils avatar
Under 1960-70 talen kunde upp till 100 000 man genomföra repövning varje år, men minskade sedan pga ekonomiska skäl.
1981-82 repövades 68 000 man och det forsatte sedan att minska, med undantag för storövningar vissa år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in