• 1
  • 2
2006-11-07, 13:55
Bannlyst
Jag fick då ett rätt stort munsårsutbrott för några dagar sen. 4 st närmare bestämt, runt munnen.
I fredags fick jag 1 munsår och på lördagen (tror jag) fick jag 3 st till. Det var rätt illa, jag kunde inte prata, äta eller stänga munnen. Det var väldigt, väldigt svullet.

Det kunde jag inte riktigt igår heller men då körde jag med Tea Tree Oil som jag har hört ska vara väldigt bra mot herpes. Jag kletade på det några gånger och idag - voilá. Så känner jag inte av några besvär och svullnaden har gått ner en del.
Men dom är dock fortfarande kvar och det ser helt förjävligt ut. Det är stora gula skorpor överallt.

Det jag undrar nu är om jag borde fortsätta med Tea Tree Oil eller börja med lite Anti-kräm?
Jag har hört att man inte ska ta Anti när det är skorpor för att det segar ner läkningsprocessen.
Och jag har hört att Tea Tree Oil verkar som på så sätt att det är starkt bakteriedödande och torkar ut såren tills dom försvinner.

Men hur tycker ni att jag borde göra? Finns det någon med lite erfarenhet och fakta som kan ge lite tips?
Citera
2009-02-02, 22:42
Medlem
nextdays avatar
Jag kör med Emla.. vet inte om det hjälper men jag tycker det är skönt när man tappar känseln i hela läppen
Citera
2009-02-02, 23:19
Medlem
magis avatar
Är det förkylningsblåsor så prova vektavir.
Är det svamp så skaffa antisvampsalva å prova om det hjälper.
Magi
Citera
2009-02-03, 10:41
Medlem
Jag kör med en halvliter citronvatten(2-3 citroner) innan läggdags.. och sover länge.. Munsår får du ju för att du har försvagat immunförsvar.. Och då är c-vitamin och sömn det bästa
Citera
2009-02-04, 03:31
Medlem
Gefle GUDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Är det förkylningsblåsor så prova vektavir.
Är det svamp så skaffa antisvampsalva å prova om det hjälper.
Magi

Fast, du vet väl vad munsår oftast är va? Ett virus. Antisvamp?
Citera
2009-02-04, 04:02
Medlem
torstenhingstens avatar
Antivir ska helst använda så fort man känner minsta symtom och innan "blåsorna" blossar upp..då är antivirala läkemedel som mest effektiva

Vet inte vad man behandlar med när utbrottet redan skett..
Senast redigerad av torstenhingsten 2009-02-04 kl. 04:05.
Citera
2009-02-04, 04:06
Medlem
Vektavir fixar ditt munsår in no time.
Citera
2009-02-04, 04:20
Medlem
Arbetarbroders avatar
Schysst att folk började hjälpa den här killen efter 2.5 långa år

Vektavir är bättre än Anti men båda kan va kassa om du har fullt utbrott, de är bäst att ta direkt när man känner att de är på gång, sticker i läppen osv. Hjälper inget får du antibiotika av doktorn.
Citera
2009-02-04, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Vektavir är bättre än Anti men båda kan va kassa om du har fullt utbrott, de är bäst att ta direkt när man känner att de är på gång, sticker i läppen osv. Hjälper inget får du antibiotika av doktorn.

BÄTTRE SENT ÄN ALDRIG
Citera
2009-02-04, 07:26
Medlem
Gefle GUDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Hur kan man behandla herpes simplex, ett virus, med antibiotika?!
Citera
2009-02-04, 09:20
Medlem
torstenhingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Hur kan man behandla herpes simplex, ett virus, med antibiotika?!

Det går ju inte men skulle det visa sig vara svinkoppor (impetigo) så funkar det ju
Citera
2009-02-04, 10:06
Medlem
tycker att både vectavir och anti lindrar efter att blåsorna brutit ut men det kan vara en placeboeffekt. Mitt munsårstips är att absolut inte ta sönder blåsorna! Själva blåsstadiet går över efter 1-2 dagar men om du tagit sönder blåsorna så har du ett äckligt sår som tar lång tid att läka och går upp hela tiden eftersom du rör på munnen och har dig.

Fyfan för herpes, jävla skitvirus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in