2013-07-09, 16:26
Medlem
Ordet "vit" är för övrigt ganska luddigt och man borde helt nöta in "europeisk" som en etnisk/raslig term.
Citera
2013-07-09, 17:09
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veles
Ordet "vit" är för övrigt ganska luddigt och man borde helt nöta in "europeisk" som en etnisk/raslig term.
Ja, särskilt när araber och judar i USA kryssar i "white" under "Race" på diverse papper.
Citera
2013-07-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ja, särskilt när araber och judar i USA kryssar i "white" under "Race" på diverse papper.
Hmm, vad jag har för mig så är det inget de själva kryssar i. När USA gör sin stora folkräkning (Census) vart tionde år så kan man antingen välja att kryssa i vad man tillhör, eller så skriver man i själv vad man identifierar som. De som skriver "Arab" eller "Jude" grupperas då av folkräknarna/staten som Vita/Kaukasoider.
Citera
2013-07-09, 19:13
Medlem
vhaftresfhvcvbses avatar
Svenskar, Norrmän, Danskar, Islänningar, Färingar, Finländare, Samer, Tyskar, Valloner, Flamländare, Nederländare, Fransmän, Italienare, Basker, Galicier, Katalaner, Spanjorer, Portugiser, Engelsmän, Walesare, Skottar, Irländare, Estländare, Letter, Litauer, Ryssar, Vitryssar, Polacker, Tjecker, Slovaker, Ukrainare, Moldaver, Rumäner, Ungrare, Österrikare, Slovener, Kroater, Serber, Montenegriner, Bulgarer, Greker, Schweizare, Sorber, Silesier.
Citera
2013-07-09, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhaftresfhvcvbse
Svenskar, Norrmän, Danskar, Islänningar, Färingar, Finländare, Samer, Tyskar, Valloner, Flamländare, Nederländare, Fransmän, Italienare, Basker, Galicier, Katalaner, Spanjorer, Portugiser, Engelsmän, Walesare, Skottar, Irländare, Estländare, Letter, Litauer, Ryssar, Vitryssar, Polacker, Tjecker, Slovaker, Ukrainare, Moldaver, Rumäner, Ungrare, Österrikare, Slovener, Kroater, Serber, Montenegriner, Bulgarer, Greker, Schweizare, Sorber, Silesier.
Samer?

Bosniaker är för övrigt överväldigande vita, men eftersom de flesta är muslimer kan man ju ifrågasätta deras lojalitet. Jag antar att du inte räknar dem som vita av samma anledning som man inte räknar zigenare eller judar som vita, oavsett hur de ser ut.
Citera
2013-07-09, 19:25
Medlem
Citat:
Samer?

Bosniaker är för övrigt överväldigande vita, men eftersom de flesta är muslimer kan man ju ifrågasätta deras lojalitet. Jag antar att du inte räknar dem som vita av samma anledning som man inte räknar zigenare eller judar som vita, oavsett hur de ser ut.

Samer är väl vita? http://www.samer.se/images/350px/konfagruppen_350px.jpg Eller har jag missat något?

Bosniaker är också vita, men de får skylla sig själva att de glöms bort
Folket från Mellanöstern och Co är någon variant mellan vita och svarta, de passar inte in någonstans :P
Citera
2013-07-09, 19:26
Medlem
vhaftresfhvcvbses avatar
Citat:
Samer?

Samerna är nästan samma folk som finnarna, estländarna och ungrarna var förr, skillnaden är väl att dem var lite stoltare och valde att inte beblanda sig lika mycket.

Angående bosnier så är väl många bosniska muslimer kanske genetiskt vita, men enligt mig så kan man inte kalla sig själv vit om man är muslim.
Citera
2013-07-09, 19:38
Medlem
Citat:
Samerna är nästan samma folk som finnarna, estländarna och ungrarna var förr, skillnaden är väl att dem var lite stoltare och valde att inte beblanda sig lika mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Bolters
Samer är väl vita? http://www.samer.se/images/350px/konfagruppen_350px.jpg Eller har jag missat något?
Haha man ser ju direkt på den bilden att några är tveksamma. Kolla kindknotorna och ögonbrynen, nån sorts mongoloidblandning. Även om jag är skeptisk till finnar så är det inte riktigt jämförbart med samer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bolters
Bosniaker är också vita, men de får skylla sig själva att de glöms bort
Folket från Mellanöstern och Co är någon variant mellan vita och svarta, de passar inte in någonstans :P
Fast Bosniaker är inte från Mellanöstern?

Citat:
Angående bosnier så är väl många bosniska muslimer kanske genetiskt vita, men enligt mig så kan man inte kalla sig själv vit om man är muslim.
Ja jag antog att det var så du menade, och jag tycker lite samma, även om det är fel rent semantiskt.
Citera
2013-07-10, 08:51
Medlem
SnyggveLannerbachs avatar
Citat:
Om ett genetiskt test visar att en person har 1% neger-, jude-, zigenar- eller arabgener i sig men ser helt vit ut, identifierar sig som vit och uppfattas av andra som vit så är det inget problem.

Om man anser det viktigt att raser skall vara renrasiga är det naturligtvis av högsta vikt att rasen ÄR ren.

Allt annat är ju bara att lura sig själv.
Senast redigerad av SnyggveLannerbach 2013-07-10 kl. 08:53.
Citera
2013-07-10, 13:33
Medlem
Landsknechts avatar
Jag ser inte "vit" som en strikt raslig term och använder den inte som en synonym till "kaukasisk". Det finns svartmuskiga personer i många europeiska länder som jag inte skulle kalla "vita". I Sverige har vi t.ex. samerna.
Citera
2013-07-10, 15:14
Medlem
SnyggveLannerbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3kyl
Andra världskriget följt av massmordiska kommunismen och dess dysfunktionella ekonomi. Och att i dagsläget bli utsuget av ofta judiska och antivita kapitalister, har ju Inget med Östblockets tillstånd att göra. Nejdå..

LOL

Ja just ja, det var Judarna och "antivita kapitalisters" fel att hela Östeuropa och Sydeuropa fortfarande lever i misär, och inte klarar av att bygga goda kvalificerade samhällen??

Nej, den förklaringen håller inte.
Citera
2013-07-10, 16:31
Medlem
vhaftresfhvcvbses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggveLannerbach
LOL

Ja just ja, det var Judarna och "antivita kapitalisters" fel att hela Östeuropa och Sydeuropa fortfarande lever i misär, och inte klarar av att bygga goda kvalificerade samhällen??

Nej, den förklaringen håller inte.

Nja inte lever dem väl i misär? Tror att det är mer misär här i Sverige än i till exempel Grekland där jag var rätt nyligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in