2006-11-06, 21:15
Medlem
Jag har en ganska simpel fråga som jag inte kan hitta något svar på.

Helt enkelt, hur lång tid tar det innan ens ansökan om licens har behandlats från det att man skickat in det? Det gäller alltså ett jaktvapen.

Anledningen till att jag frågar är att jag har tidspress på mindre än en månad på mig..
Citera
2006-11-06, 21:26
Medlem
uffeuffes avatar
Citat:
Handläggningstiden brukar vara från några dagar upp till en månad i storstäderna strax innan älgjakten.

Så står det på Wikipedia när man kollar "Vapenlicens".

Sen kan ju Wiki vara helt åt helvete ibland.
Citera
2006-11-06, 21:40
Medlem
HonkenLarssons avatar
olika från fall till fall, från polismyndighet till polismyndighet och säsong.
Citera
2006-11-06, 21:46
Medlem
Daineas avatar
Som Honken säger så varierar det, ibland fruktansvärt mycket. Sen ska man även ha i minnet att det första vapnet tar längre tid än påföljande. Mina vapen tog 3,5 resp. 2 veckor, båda under lågsäsong, det långsammaste jag hört om var nu inför älgjakten någonstans i mitten av landet där handläggningstiden låg på uppåt 6-7 veckor.

Det enklaste och säkraste sättet att få svar är att ringa din lokala vapenhandläggare.
Citera
2006-11-06, 22:42
Medlem
Lämnade in en ansökan på ett enhandsvapen för ca 2 år sen som tog 10 månader innan licensen kom.

Har nu en licens inne som varit under bearbetning i 3 månader på ett jaktvapen..
Citera
2006-11-07, 00:29
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VectanBA10
Lämnade in en ansökan på ett enhandsvapen för ca 2 år sen som tog 10 månader innan licensen kom.

Har nu en licens inne som varit under bearbetning i 3 månader på ett jaktvapen..

Exakt. Ett halvårs väntetid var inte ovanligt för några år sedan. Just nu är den ca 6 veckor i Göteborg. Mitt eget rekord är ca 2 minuter (tiden det tog att skriva ut den på maskin). Fast det var på den gamla goda tiden.

- "Vad är det här för kul då?"
- "En pistol"
- "Jahapp"

knack-knack-knack-kachick-knack-knack-PLING

- "Varsågod, betala i kassan."
Citera
2006-11-07, 01:32
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlime
Helt enkelt, hur lång tid tar det innan ens ansökan om licens har behandlats från det att man skickat in det? Det gäller alltså ett jaktvapen.

Anledningen till att jag frågar är att jag har tidspress på mindre än en månad på mig..

Ta med alla papper och gå upp personligen. Var snäll och trevlig mot damerna och förklara situationen, att du har resa inbokad och ont om tid. SKRIV detta med önskemål om snabb handläggning på ett följebrev som bifogas dina handlingar.

Förhoppningsvis är det inte ditt första vapen, och att du för övrigt är snövit.

Jag fick igenom en älgstudsare på 4 arbetsdagar så, annars talades det om 6 veckor.....

/capmac
Citera
2006-11-07, 09:03
Bannlyst
För min pappa tog det lite mer än 1 vecka, men då var det inte under älgjakten.
Citera
2006-11-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Exakt. Ett halvårs väntetid var inte ovanligt för några år sedan. Just nu är den ca 6 veckor i Göteborg. Mitt eget rekord är ca 2 minuter (tiden det tog att skriva ut den på maskin). Fast det var på den gamla goda tiden.

- "Vad är det här för kul då?"
- "En pistol"
- "Jahapp"

knack-knack-knack-kachick-knack-knack-PLING

- "Varsågod, betala i kassan."

Haha, har funderat litegrand på varför du har den där pistolen liggandes, men nu vet jag

Lite ironiskt när man tänker efter!

Men tack för alla svar! Tror jag har en aning om hur jag ska gå tillväga nu.
Citera
2006-11-08, 15:43
Medlem
Fedoras avatar
Jag ska söka på en till pang nu imorgon (öppet en dag i veckan!) och jag räknar med ca 2 veckors väntetid. Förra vapnet tog en dryg vecka om jag inte minns fel...
Citera
2010-08-10, 17:15
Medlem
Dronjaks avatar
Tjo!

Satt och tittade på när farsan pillade med sin Magnum .357 för en liten stund sen och disskutionen om skytte/vapen- license kom upp. Båda mina föräldrar ville att jag skulle ta license så att jag i framtiden kunde arva/köpaloss lite vapen av farsan, så att dom inte försvinner helt liksom.

Jag sköt en del när jag va yngre och så, men har inte rört ett vapen på ett tag nu, men funderar på om man kanske skulle ta license ändå. Hur lång tid tar det? Är nämligen så att jag kommer att flytta norrut om någon vecka, så hade varit gött om man kunde få detta gjort innan dess, så att man i framtiden kan ta över farsans prylar.
Citera
2010-08-10, 17:42
Medlem
Balle Ankas avatar
Det är värt att påpeka att det inte finns något formellt krav på väntetid, däremot handlägger "vapenhandläggarna" i en massa andra tillståndsärenden vilket medför att det inte bara är vapenärenden som ligger på deras bord. Har man bråttom av något bra skäl så kan det vara idé att personligen kontakta tillståndsenheten och framföra detta, precis som tidigare påpekats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in