2006-11-11, 11:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
det minskar andelen stärkelse i potatisen...
Helt riktigt

~Paul~
Citera
2006-11-19, 19:51
Medlem
nu har ja testat dels med rätt sort, dels med förkok och olika oljor samt socker men ja får inte rätt effekt ändå! de måste vara oljan som används asså! finns ingen annan förklaring till det hela...buhuu...ja vill ju ha den korrekta typen =(
Citera
2006-11-19, 19:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raz0r
nu har ja testat dels med rätt sort, dels med förkok och olika oljor samt socker men ja får inte rätt effekt ändå! de måste vara oljan som används asså! finns ingen annan förklaring till det hela...buhuu...ja vill ju ha den korrekta typen =(
Vilken typ av olja använde du?

~Paul~
Citera
2006-11-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vilken typ av olja använde du?

~Paul~
Dels testade jag med rapsolja, sedan även en frityrolja...resultatet vart trots allt desamma...börjar nästan misstänka att det finns någon olja som inte säljs via vanliga butiker utan via restauranggrossist..
Citera
2006-11-19, 20:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Dels testade jag med rapsolja, sedan även en frityrolja...resultatet vart trots allt desamma...börjar nästan misstänka att det finns någon olja som inte säljs via vanliga butiker utan via restauranggrossist..
Jag frågade eftersom jag misstänkte att du inte använde den olja om passar bäst i sammanhanget: jordnötsolja. Prova det så får vi se om du får bättre resultat nästa gång.

~Paul~
Citera
2006-11-19, 20:22
Medlem
Citat:
Jag frågade eftersom jag misstänkte att du inte använde den olja om passar bäst i sammanhanget: jordnötsolja. Prova det så får vi se om du får bättre resultat nästa gång.

~Paul~
jordnötsolja? okey? fritera i det? här ska testas
Citera
2006-11-19, 20:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
jordnötsolja? okey? fritera i det? här ska testas
Det är den oljan som jag använder i samband med fritering eller kinesisk matlagning. Mäkta populär i Asien (läs Kina). Tål hög temperatur. Smakar också gott i sallader t ex den så vanliga isberg. Föredrar den framför både oliv- och rapsolja.

~Paul~
Citera
2006-11-19, 20:38
Medlem
Citat:
Det är den oljan som jag använder i samband med fritering eller kinesisk matlagning. Mäkta populär i Asien (läs Kina). Tål hög temperatur. Smakar också gott i sallader t ex den så vanliga isberg. Föredrar den framför både oliv- och rapsolja.

~Paul~
frågan är ju bara om det blir den effekten som jag är ute efter...men vi får testa o se helt enkelt =)
Citera
2006-11-19, 20:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
frågan är ju bara om det blir den effekten som jag är ute efter...men vi får testa o se helt enkelt =)
Ja, det är frågan. Men å andra sidan, det kan bara bli bättre, trots allt

~Paul~
Citera
2006-11-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ja, det är frågan. Men å andra sidan, det kan bara bli bättre, trots allt

~Paul~
Ja börjar nästa fundera kring om den är tillagad på något annat sätt än just i fritös?
Citera
2006-11-19, 20:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja börjar nästa fundera kring om den är tillagad på något annat sätt än just i fritös?
Den skulle kunna vara stekt?

~Paul~
Citera
2006-11-19, 22:37
Medlem
Ah klyftpotatis. I like.

Men fan, fritera? Jag gör alltid min klyftpotatis i ugn. Skalar och klyftar potatisen, kokar den i saltat vatten (max fem minuter). Häller av vattnet och lägger potäterna på en oljad form. Rikligt med salt och peppar. Gärna någon annan kryddning som basilika eller så, givetvis beroende på vad jag äter till. Tricket, i min mening, är att inte snåla på oljan. Mer olja ger krispigare klyftor enligt mina erfarenheter. Låter potatisarna stå inne tills de är klara - hellre för länge än för kort!

Försöker undvika att ha för tjocka klyftor dessutom. Jag lever efter devisen att tunnare är bättre i klyftsammanhang. Ogillar när klyftpotatis blir lite mjölig och trist, men det kanske i huvudsak beror på att jag ibland använder fel sort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in