Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Blev snål när jag såg de hutlösa priserna för mallar så min enkla fråga är:
Vet någon någon sajt där man (gratis) kan ladda hem en mall för köpeavtal för bostadsrätt?
Själva avtalet är på max två sidor. Problemet är att texten för att avtal inte nödvändigt passar dig. Om någon ber mig kolla ett färdigt avtal tar jag en timmas betalt. Själva avtalet tar 10 min att skriva.
Du betalar för att slippa bekymmer i framtiden och kunna hävda dig mot en säljare som sålt lägenheten med dyra fel. 10 min för att skriva avtalet, 50 min för att gå igenom själva köpet.
Vad är överenskommet? Blir något formellt fel i avtalet kan hela köpet bli ogiltigt och säljaren kan kräva att få tillbaka lägenheten.
För något år sen hade jag en klient som kom med ett avtal som han ville hoppa ur. Jag kollade avtalet och kollade sen med styrelsen om säljaren. En säljare hade skrivit under avtalet, men två stod antecknade som ägare hos styrelsen. Säljarna hade separerat någon månad innan försäljningen och bodelat över lägenheten till den säljaren som stod på kontraktet. Problemet var att man hade glömt att meddela detta till styrelsen, och då var försäljningen ogiltig. Min klient kunde hoppa ur köpet utan konsekvenser.
Det är sådana misstag man tar betalt för att kolla, inte skriva det kortfattade avtalet.