Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-06, 19:45
Bannlyst
Hej! Idag försökte jag mig på elektrolys men det gick tyvär inte så bra . Jag hadde en batteriladdare på 12volt 5ampere. fyllde en bägare med vatten och lite salt,satt den negativa polen (-) vid kanten av bägaren och den röda klämman positiv (+) kopplade jag till det som skulle rosta (i detta fallet en 0,5 cm tjock cylinder) sedan sänkte jag ner klämman. Det började bubbla och Efter 7 timmar filtrerade jag lösningen som nu var blå/svart? Nu när jag kollade till hur det gått upptäckte jag att det bara låg tunnt lager av rost på ytan o något blått geggigt under?. Min fråga är: vad är det jag har framställt ? är det bara till att köra i ugnen tills det blir orange? Väntade jag för lite ?. Någon som har en guide på hur man gör rost. MVH// Alxander
Citera
2006-11-06, 19:50
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alxander
Hej! Idag försökte jag mig på elektrolys men det gick tyvär inte så bra . Jag hadde en batteriladdare på 12volt 5ampere. fyllde en bägare med vatten och lite salt,satt den negativa polen (-) vid kanten av bägaren och den röda klämman positiv (+) kopplade jag till det som skulle rosta (i detta fallet en 0,5 cm tjock cylinder) sedan sänkte jag ner klämman. Det började bubbla och Efter 7 timmar filtrerade jag lösningen som nu var blå/svart? Nu när jag kollade till hur det gått upptäckte jag att det bara låg tunnt lager av rost på ytan o något blått geggigt under?. Min fråga är: vad är det jag har framställt ? är det bara till att köra i ugnen tills det blir orange? Väntade jag för lite ?. Någon som har en guide på hur man gör rost. MVH// Alxander

Det var nog katoden (negativa elektroden) som bildade den blåa geggan. Använd kolelektroder så bör det problemet lösas. Om du får någonting annat än rödoranget/gult så skall du ta bort det, det är varken rost eller järnoxid.
Citera
2006-11-06, 20:15
Medlem
West-ens avatar
Nej!

Nej, geggan är nog till mesta dels rost!
Rost är nämligen blåsvart innan det har oxiderat klart. Oxiderar gör det i kontakt med luftens syre. Så när din gegga har torkat så är den nog till metsa dels rost!

Fast byt ut katoden. Använde järn BÅDE som anod och katod. Och se till så att katoden eller anoden INTE rör bägaren om den är gjord av metall!
Citera
2006-11-06, 20:31
Bannlyst
så när det torkat är det bara att köra det i ugnen ? eller ska jag låta det ligga fritt 2-3 dagar ?
Citera
2006-11-06, 20:41
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Nej, geggan är nog till mesta dels rost!
Rost är nämligen blåsvart innan det har oxiderat klart. Oxiderar gör det i kontakt med luftens syre. Så när din gegga har torkat så är den nog till metsa dels rost!

Fast byt ut katoden. Använde järn BÅDE som anod och katod. Och se till så att katoden eller anoden INTE rör bägaren om den är gjord av metall!

Ok, förlåt, jag kanske har fel. Jag har gjort elektrolys med bara aluminiumelektroder och då fick jag blåsvart gegga. När jag har syntetiserat rost så har den blåsvarta geggan jag fick då förblivit så och inte blivit mer rostfärgad ens efter flera dagar. När jag använt järn eller kol som katod har jag inte ens fått någon blåsvart gegga överhuvudtaget.
Citera
2006-11-06, 21:06
Bannlyst
Kan man ha rostfria spik som elektroder? vad föreslår ni att man har ? MVH
Citera
2006-11-06, 21:50
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alxander
Kan man ha rostfria spik som elektroder? vad föreslår ni att man har ? MVH
Jag kör med rostfria spikar! Alltså elektrogalvaniserade spikar. Det funkar säkert alldeles utmärkt med smältgalvaninserat också.
Visst, du får svaga zinkföreningar, men efterssom lagret är så himla tunt så spelar det ingen som helst roll. Zinklagret försvinner ändå ganska snabbt.
Citera
2006-11-07, 09:37
Bannlyst
Då är det bara till att slipa till den så det galvade försvinner. Tack för alla svar.
Citera
2006-11-07, 15:44
Medlem
West-ens avatar
Är spiken blank så kan den dock vara gjort av rostfritt legerat stål. Och då är det en helt annan sak! Men om spiken är någorlunda matt så är dett ett zinklager som standard.
Jag kan lova er att snart kommer Jomazi nog hit och berättar om sin saltsyrametod.
Den fungerar för övrigt mycket bättre.
Citera
2006-11-07, 15:48
Bannlyst
nej för jag han före ^^

"En bättre metod för framställning av Fe2O3:

Släng ner järnföremål (ex spik) i koncentrerad saltsyra. Det utvecklas en hel del vätgas, och lösningen blir gulbrun efter ett par timmar, i början är den brunaktig och oklar. När det slutar bubbla är det klart. Om du använder järnpulver så tillsätt inte för mycket på en gång, det kan bubbla över. Annars är den risken obefintlig.
Fe + 2HCl ---> Fe+2 + 2Cl- + H2(g)

Den bildade järnkloriden omvandlar man därefter till hydroxid genom att man tillsätter 2 molmängder NaOH (kaustiksoda)
FeCl2(aq) + 2NaOH ----> Fe(OH)2 (grå fluffig fällning) + 2NaCl.
Gör detta i små omgångar om du använder ett kärl av vanligt glas, syrabas-värmen kan sabba glaset annars.

Därefter kan man snabbomvandla järnhydroxiden till järnhydroxioxid, FeOOH (rost, rödbrunt) genom att tillsätta en halv molmängd (använd överskott!) väteperoxidlösning.
2Fe(OH)2+H2O2--->H2O, 2FeOOH.
Dela upp tillsättandet av H2O2 i fem omgångar om 20ml, annars riskerar man det bubblar över. Gasen som utvecklas är syre, med ett minimalt inslag av klor. Även om man kör ner näsan i kärlet så är det inte värre än ett badhusbesök.

Rosten torkas och tvättas varefter man kör den i ugnen ett par timmar på 200-250 grader, så att den dehydreras och blir röd järnoxid, (järn(III)oxid)
2FeOOH--->H2O+Fe2O3.

28 g järnspik
100ml HCl aq 30% (saltsyra)
40g NaOH, (kaustiksoda)
50ml H2O2 19,5% (väteperoxid)
Citera
2006-11-07, 18:14
Medlem
bjornebarns avatar
Förresten, jag kom på att färgaffärer brukar sälja ett färgpigment som kallas järnoxidrött. Det skall tydligen vara tillrckligt ren järn(III)oxid för att kunna användas till vad om helst utan problem. Det är visserligen ganska dyrt, men är man lat som jag kan det vara värt det
Citera
2006-11-07, 18:51
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Förresten, jag kom på att färgaffärer brukar sälja ett färgpigment som kallas järnoxidrött. Det skall tydligen vara tillrckligt ren järn(III)oxid för att kunna användas till vad om helst utan problem. Det är visserligen ganska dyrt, men är man lat som jag kan det vara värt det
Har för mig att det bara kallas oxidrött. Men nej, det är alldeles för dyrt! Det blir mycket billigare att tillverka hemma. Och halva glädjen är ju tillverkningen av sina egna kemikalier.
För övrigt så har de flesta järnaffärer (där du oftast hittar det) bara oxidgult. Vilket är gul järnoxid.
Gul järnoxid omvandlas dock till röd järnoxid på samma sätt som FeOOH. Alltså in i ugnen (200+, 2h).
Gul järnoxid är också alldeles för dyr...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in