Citat:
Ursprungligen postat av jughead
men vafan, lite måste folk ju kunna om detta ämne.. åminstone i detta kalla LAND!
Bränslevärmare var lite mer 'fluga' på -70 talet. Alla (lite äldre) minns väl de däringa 'ebersprakarna' i volksvagen-bilarna?
Sen kom Bacho. Jag hade en i min splitternya Volvo 244 1980. Men sen tröttnade jag på den och satte i en turbo istället.
Nu, massor med år senare, återvänder jag till rötterna. Men mycket har hänt! Bilarna är nu extremt mer komplicerade!
Ett märke, BMW, tillåter inte att ägarna installerar en bränslevärmare från tredje part! BMW har nu övergått till elektriska system att sköta 'tillsatsvärmen' (se 'turbos' korrekta inlägg!).
'Uppfinnarna', VolksWagen erbjuder fortfarande, om än modellbegränsat, en fjärrstyrd bränslevärmare.
Vi har 3 vinnare på dessa värmare:
1: De som kör en diesel UTAN tillsatsvärme
2: De som kör Etanol-bilar
3: De som vill ha lyxen att kliva in i en föruppvärmd bil
Men billigt?
Nä,nä... !
Räkna mer 20 papp. Minst. Det var vad jag fick betala för min 'E-Topp' (4200Watt) med Telestart T100 HTM. För 2 papp till får man 1KW mer, en C-Topp. Medelbilen behöver runt 4-5KW och SUVarna en 'P-Topp'.
Med 'Google' hittar ni det mesta, men inte allt.
ALLT tyder på att Webasto håller måttet bättre än konkurrensen. Men kör den (ett par gånger) på sommaren också!
Vad som kan vara värt att veta är att:
Bensinbilars batterier är oftast klenare än diesebilars. Värmaren kollar bara att startspänningen är ok, sen kör de. Upp till en timme.
Det finns batterier som har bättre cyckliska (ur- och i-laddning) egenskaper än andra. En annan faktor är djupurladdningsegenskapen. Tips: VARTA har bland de bästa egenskaper du kan begära.