Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-11-05, 21:07
Medlem
Tjenare!

Jag kommer införskaffa mig en bensinvärmare till en lite större bil en Chevrolet Trailblazer, har sneglat lite på Webasto Thermo Top eller Ebersprächer. Vem har efarenhet av båda eller bara en av dom? Kom med vad som är bra med dom och vad som är dåligt som man borde tänka på.

Min tanke är att skaffa en värmare med fjärrkontrol möjlighet samt batteri laddar funktion, så när jag väl står parkerad vid en strömkontakt så kan jag koppla in ström till bilen och få batteriet laddat då man ibland kör kortare sträckor och batteriet inte riktigt hinner ladda upp sig själv. Som sagt, kom med förlsag och med vad ni har betalat. Har hittat två olika företag tills nu som erbjuder priser mellan 22000 - 27000. beroende på model och utförande(dock utan batteri laddare).

Kom med förslag, skriv här eller skicka ett privat meddelande.
Citera
2006-11-05, 21:29
Medlem
Easy666s avatar
jag skulle nog föredra webasto thermotop, kan inte komma på nåt direkt dåligt med dom, inte om man köper en ny värmare iallafall, räckvidden på fjärrkontrollen är ju 1 km och det finns även fjärrar som du kan ställa in tiden med. har aldrig köpt någon själv men monterat en del, de är inte så krångliga att installera. tyvätt tror jag inte de går att få med batteriladdare ,där rekommenderar jag defa warmup satsen istället. har inga större erfarenheter av eber förutom att de brukar krångla ...
Citera
2006-11-05, 21:36
Medlem
okej, men om jag förstår dig rätt, då ska jag skaffa BÅDE en bensinvärmare
och en komplett defa warmup sats som innehåller en helt vanlig motorvärmare + kupevärmare och som då man kan koppla in en batteri laddare till? eller missförstod jag dig? ska man komma åt batteri laddaren måste man ha en sån sats?

mvh
Citera
2006-11-05, 22:34
Medlem
Ned Seagoons avatar
<besserwissra>

Vill bara här inflika att det heter Eberspächer och inget annat!

</besserwissra>

Men okej, för att ge mig ini diskussionen så verkar Webasto-produkten klart vettig. Inte för att jag har den minsta erfarenhet av något av alternativen, förvisso...
Citera
2006-11-06, 10:36
Medlem
turbos avatar
Har en Webasto Thermo Top i min dieselbil och har bara positiva erfarenheter av denna.
Funkar fin-fint för att värma kupén (tar c:a 20 minuter i -25 grader att få trivselvärme i kupén) och den gör även ett bra jobb med värma motor/kylarvätska.
Funkar också utmärkt som stödvärme i bilen under körning vid riktigt kallt väder då dieselmotorn inte genererar tillräckligt med överskottsvärme för kupén.

Tänk dock på att du inte bör köra den i ett trångt garage då den skapar otrevliga avgaser som snabbt fyller ett trångt utrymme.

Ska komplettera med en underhållsladdare (C-tec) för att minska risken att webaston kör slut på batteriet då det är som kallast (-35 är inget ovanligt här på vintern).
Citera
2006-11-06, 11:27
Medlem
Easy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jughead
okej, men om jag förstår dig rätt, då ska jag skaffa BÅDE en bensinvärmare
och en komplett defa warmup sats som innehåller en helt vanlig motorvärmare + kupevärmare och som då man kan koppla in en batteri laddare till? eller missförstod jag dig? ska man komma åt batteri laddaren måste man ha en sån sats?

mvh

är inte helt säker på det men går det att få tag i bara batteriladdaren löst så är det självklart bästa lösningen + att man måste ha en intagskabel från väggen som går ända upp till laddaren
Citera
2006-11-06, 19:08
Medlem
capmacs avatar
Jag har också bättre erfarenheter av Webasto än av Eberspächer. Har nu en Webasto i båten och en i bilen (bägge diesel). Den i båten har gått varje säsong sedan 1994 utan att klaga.

/capmac
Citera
2006-11-07, 12:13
Medlem
bumpar upp denna tråd....
Citera
2006-11-08, 14:58
Medlem
men vafan, lite måste folk ju kunna om detta ämne.. åminstone i detta kalla LAND!
Citera
2006-11-17, 18:42
Medlem
YES! Jag kan skriva! OCH: VÄRMARINFO

Citat:
Ursprungligen postat av jughead
men vafan, lite måste folk ju kunna om detta ämne.. åminstone i detta kalla LAND!
Bränslevärmare var lite mer 'fluga' på -70 talet. Alla (lite äldre) minns väl de däringa 'ebersprakarna' i volksvagen-bilarna?

Sen kom Bacho. Jag hade en i min splitternya Volvo 244 1980. Men sen tröttnade jag på den och satte i en turbo istället.

Nu, massor med år senare, återvänder jag till rötterna. Men mycket har hänt! Bilarna är nu extremt mer komplicerade!

Ett märke, BMW, tillåter inte att ägarna installerar en bränslevärmare från tredje part! BMW har nu övergått till elektriska system att sköta 'tillsatsvärmen' (se 'turbos' korrekta inlägg!).

'Uppfinnarna', VolksWagen erbjuder fortfarande, om än modellbegränsat, en fjärrstyrd bränslevärmare.

Vi har 3 vinnare på dessa värmare:

1: De som kör en diesel UTAN tillsatsvärme
2: De som kör Etanol-bilar
3: De som vill ha lyxen att kliva in i en föruppvärmd bil

Men billigt?

Nä,nä... !

Räkna mer 20 papp. Minst. Det var vad jag fick betala för min 'E-Topp' (4200Watt) med Telestart T100 HTM. För 2 papp till får man 1KW mer, en C-Topp. Medelbilen behöver runt 4-5KW och SUVarna en 'P-Topp'.

Med 'Google' hittar ni det mesta, men inte allt.

ALLT tyder på att Webasto håller måttet bättre än konkurrensen. Men kör den (ett par gånger) på sommaren också!

Vad som kan vara värt att veta är att:

Bensinbilars batterier är oftast klenare än diesebilars. Värmaren kollar bara att startspänningen är ok, sen kör de. Upp till en timme.

Det finns batterier som har bättre cyckliska (ur- och i-laddning) egenskaper än andra. En annan faktor är djupurladdningsegenskapen. Tips: VARTA har bland de bästa egenskaper du kan begära.
Citera
2006-11-18, 03:11
Medlem
paridas avatar
Bara en fråga, hur mycket värmer värmaren upp vattnet?

Som det är nu när jag kör med elvärmare så kommer ju motorn inte alls upp i arbetstemperatur utan det blir typ en kallstart fast jag haft motorvärmare i.
Med dieselvärmare, ligger den då på arbetstemperatur direkt?
Citera
2006-11-18, 09:39
Medlem
klyks avatar
När det gäller batteriladdare mm; jag vet att Calix styrsystem för deras motor-/kupévärmare och batteriladdare även kan styra en Webasto/Eberspächer. De har även nå'n lösning för att styra hela joxet med mobiltelefonen.

Citat:
Ursprungligen postat av parida
Bara en fråga, hur mycket värmer värmaren upp vattnet?

Som det är nu när jag kör med elvärmare så kommer ju motorn inte alls upp i arbetstemperatur utan det blir typ en kallstart fast jag haft motorvärmare i.
Med dieselvärmare, ligger den då på arbetstemperatur direkt?

Vad har du för motorvärmartyp? Jag har själv haft en kontaktvärmare (utanpåliggande enhet) tidigare och den funkade som skit. Säger sig själv egentligen; FÖRST ska den värma upp motorblocket, och SE'N börjar den värma vattnet. Det enda jag riktigt litar på är isticksvärmare, nackdelen är att de är krångligare/dyrare att montera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in