2006-11-05, 20:05
Medlem
Hallå!

Bor utomlands och har inte tillgång till Estrellas/OLW's dipmixpåsar. Är det någon som gör egen dip och har ni något recept att dela med er av?
Citera
2006-11-06, 08:30
Medlem
Tjingelings avatar
Inte precis så likt de dipmixer du söker..
Men, denna dippan är riktigt god och passar bra som drink-tilltugg..

1 pkt Philadelphiaost, naturell och light.
1 lättcreme fraiche
Finhackad rödlök

Blanda till jämn smet, peppra.
Bred över röd rom.

Salta kex, digestive och ja, tex sådana där avlånga, platta, hårda och bruna knäckeliknande..(vad de nu heter)..kex. Har inte provat med chips, men det går säkert oxå bra.
Det är gott att dippa..!
Citera
2006-11-06, 09:39
gräddfil och Sweet chilisås, Gräddfil och pesto båda dessa är riktigt goda till chips och liknande saker. Sedan kan du om du inte vill använda gräddfil göra en på tomatbas.

Lite passerade tomater, hela basilikablad, salt, peppar, vitlök.

Koka ihop allt och ställ sedan in det i kylskåpet tills det är kallt.
Citera
2006-11-06, 12:54
Medlem
Flickan Melindas avatar
Gräddfil
Ketchup
Peppar
Grillkrydda
Paprikakrydda
Vegeta
Pressad vitlök

Kanongott! Bara mixa allt och dippa på! Exprimentera gärna själv!
Citera
2006-11-06, 13:09
Medlem
wääuus avatar
Åh vegeta, min mormor har tre burkar hemma, det är salt, paprikapulver och vegeta, smaskens! En poolare till mig brukar göra dip på endast vegeta och valfri krämig mjölkprodukt typ fil eller vad man vill, detta funkar finfint!
Salsasås funkar väl? Det är lätt det godaste tycker jag detdär med sweet chilisås i mjölkprodukt är asgott!
Men mjölkprodukt som är REJÄLT kryddad (man känner ju ingen smak annars...) med valfria kryddor och salt mm funkar ju finfint!
Citera
2006-11-06, 13:20
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Åh vegeta, min mormor har tre burkar hemma, det är salt, paprikapulver och vegeta, smaskens! En poolare till mig brukar göra dip på endast vegeta och valfri krämig mjölkprodukt typ fil eller vad man vill, detta funkar finfint!
Salsasås funkar väl? Det är lätt det godaste tycker jag detdär med sweet chilisås i mjölkprodukt är asgott!
Men mjölkprodukt som är REJÄLT kryddad (man känner ju ingen smak annars...) med valfria kryddor och salt mm funkar ju finfint!

Nackdelen är ju bara att Vegeta är så fruktansvärt salt.. man får akta sig för att inte ta för mycket.
Salsasås funkar mycket bra det också, det var bara jag som hade ketchup hemma vid tillfället då jag gjorde dippen.
Citera
2006-11-06, 13:56
Medlem
Tjingelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickan Melinda
Nackdelen är ju bara att Vegeta är så fruktansvärt salt.. man får akta sig för att inte ta för mycket.
Salsasås funkar mycket bra det också, det var bara jag som hade ketchup hemma vid tillfället då jag gjorde dippen.

Vegeta..? Har jag aldrig sett eller provat.
Är det nåt typ Aromat?
Var köper du det?
Citera
2006-11-06, 14:16
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjingeling
Vegeta..? Har jag aldrig sett eller provat.
Är det nåt typ Aromat?
Var köper du det?

Nja, inte riktigt som Aromat. De säljs vid kryddorna oftast. Blå påse eller blå burk. Kanon i nästan allting! Speciellt i potatismos! Slurp!
Citera
2006-11-06, 14:31
Medlem
Tjingelings avatar
Citat:
Nja, inte riktigt som Aromat. De säljs vid kryddorna oftast. Blå påse eller blå burk. Kanon i nästan allting! Speciellt i potatismos! Slurp!

Allt som är "Slurp!", vill jag oxå ha..!
Tack för tips!
Citera
2006-11-06, 21:43
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
http://koala.nu/kitchen/postimg/sep05/vegeta.jpg
Bild som jag hittade för intresserade.
Har själv aldrig smakat, får ta och köpa hem en påse.
Citera
2006-11-06, 21:48
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
http://koala.nu/kitchen/postimg/sep05/vegeta.jpg
Bild som jag hittade för intresserade.
Har själv aldrig smakat, får ta och köpa hem en påse.

Hehe.. ok, tackar! Lättare än en förklaring till blå påsar.
Jag tycker verkligen alla ska smaka på denna goda krydda, man blir glatt överraskad. Påsen kan vara ganska dyr, jag köper mina burkar på Willys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in