2006-11-04, 13:57
Medlem
pinochios avatar
Funderar på om en enkelgipsskiva håller för tre hyllor med cd skivor på. Hyllorna kommer att sitta ovanför varandra om ni fattar vad jag menar. Totalvikten med cd skivor inräknat kommer att bli 51kg. Givetvis ska dom sättas upp med mollys. Kommer det att hålla eller kommer min vägg rasa ut?
Citera
2006-11-04, 14:14
Medlem
Kan du inte skruva hyllan mitt över reglarna bakom gipsen? Med 60 cm mellanrum finns det trästolpar bakom.
Citera
2006-11-04, 14:19
Medlem
Monoceruss avatar
Tror knappast att en enkel gips håller för 55kg skriva upp skiten i reglar så du kan sova lungt om natten.
Citera
2006-11-04, 14:19
Medlem
pinochios avatar
Mellan mina trästolpar är det 1,15 emellan . Så långa är tyvärr inte hyllorna.
Citera
2006-11-04, 14:40
Medlem
Besvärligt läge... skaffa längre hyllor är nog det bästa.
Eller kanske skruva en snygg bräda först på väggen, skruvad i reglarna bakom gipsen, och sedan fästa hyllan i den? Eller en limträskiva, snyggt målad. Utrymmet brevid hyllorna kan du sedan utnyttja på nåt kreativt sätt, krok för hörlurarna eller nåt?

Var det tre hyllor med en konsoll i varje ände av de tre? Mao nästan 10 kg nedåtkraft per konsoll. Jag skulle inte rekommendera att fästa det i bara gips.
Citera
2006-11-04, 18:29
Medlem
bogstas avatar
Men vafan om man kör sådan skruvar/bultar som blir som en ros på insidan av gipset dom håller ruggigt bra! Är det enkel gips elr renoverings gips!?
Citera
2006-11-04, 19:30
Bannlyst
Jag tror också att det skulle hålla men jag skulle ärligt talat inte våga chansa......

Men skruva upp en bred bräda, alternativt en limfog mellan stolparna. Då kan du skruva hyllorna i den och du är 100% säker på att ingenting kommer bukta eller gå sönder. Du kan ju till och med fortsätta och göra en låda av limfog, alltså limmar du kanske 20 cm breda bitar ute i kanterna och får som ett lite skåp som hyllorna hänger inuti. Då kan du även ställa en skivtrave inne i skåpet vid sidan om skivorna. Kanske.
Citera
2006-11-04, 22:49
Medlem
Blistered Pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinochio
Mellan mina trästolpar är det 1,15 emellan . Så långa är tyvärr inte hyllorna.

Har du kollat så att det verkligen är så långt mellan reglarna?
Testa dra i nånting precis mellan reglarna, det sitter nästan helt säkert en regel där.
Annars är det mollyplugg som gäller, riktigt starka
Citera
2006-11-05, 00:57
Medlem
1,15 mellan reglarna låter himla skumt...är väl oftast 60 cm, annars 45cm. Ifall det är så brett imellan så borde skivan flexa en hel del, testa att känna ifall det fjädrar något.

Men i vilket fall, skulle inte satsat på detta tyvärr, du bör nog som tidigare i tråden föreslagits försöka fixa någon snygg upphängning som sitter i reglarna
Citera
2006-11-05, 10:58
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trebby
1,15 mellan reglarna låter himla skumt...är väl oftast 60 cm, annars 45cm. Ifall det är så brett imellan så borde skivan flexa en hel del, testa att känna ifall det fjädrar något.

Men i vilket fall, skulle inte satsat på detta tyvärr, du bör nog som tidigare i tråden föreslagits försöka fixa någon snygg upphängning som sitter i reglarna

Jo, 1,15 låter riktigt skumt.
Det beror lite på när huset är byggt, nu reglar vi alltid 45cc och badrum 30cc.
Citera
2006-11-05, 11:05
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blistered Pimp
Har du kollat så att det verkligen är så långt mellan reglarna?
Testa dra i nånting precis mellan reglarna, det sitter nästan helt säkert en regel där.
Annars är det mollyplugg som gäller, riktigt starka
Om man använder "Molly" så häller nog plugg o skruv, men frågan är om gipset håller? Om nu gipset ger med sig så blir det ett jävligt stort hål.
Jag skulle nog sätta upp en 4-kantig skiva som jämnar ut tyngdkraften så man är säker på att inte gipset spricker eller ger med sig...
Citera
2006-11-05, 12:36
Medlem
pinochios avatar
Om jag skruvar upp dom så att ena sidan sitter hårt i en regel då? Borde fan hålla då tycker man... Och skivan flexar inte ett skit. Skumt... Eller så har jag missat en regel.

Edit: Huset är byggt 1991
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in