2006-11-04, 11:06
Medlem
Navigators avatar
Vad tror ni om att införa möjligheten att banna sig sjäv? Är det tekniskt möjligt och är det över huvud taget önskvärt?

Om man till exempel vet med sig att man har väldigt dåligt ölsinne och ska ut och hitta på sattyg en kväll skulle man kunna passa på att lägga en endags tempbann på sitt konto och sen vara trygg i förvissningen att man inte skriver en massa dumheter under inflytande av något. Eller om man helt enkelt vill avsluta det för gott så är det bara att kryssa i rutan för att aldrig mer kunna logga in.

Kommentarer?
Citera
2006-11-04, 11:14
Medlem
Packans avatar
Känns ganska osäkert.
Tänk om någon råkar komma in på ditt konto på något vis.

Om det hände mig, så skulle inte jag vilja att den personen hade möjligheten att avsluta mitt konto.
Citera
2006-11-04, 11:17
Medlem
Navigators avatar
Vad är det som hindrar den personen från att skriva en massa skit från ditt konto och få dig bannad redan i dagsläget?
Citera
2006-11-04, 11:19
Medlem
Packans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navigator
Vad är det som hindrar den personen från att skriva en massa skit från ditt konto och få dig bannad redan i dagsläget?

Jag har varit med om detta ett par gånger, och då har man förståt att det troligtivis inte är personen bakom kontot som skriver.
Kommer en medlem med ~3000 inlägg, registrerad 2003 och börjar skriva "kuk, bajs, bög, osv" i varje tråd, så blir man lite misstänksam.

Men, jag förstår vad du menar, och det är en svår fråga.
Citera
2006-11-04, 11:23
Medlem
Navigators avatar
Som jag har förstått det finns det ju vissa tabuämnen som kan få en anvstängd med ett enda inlägg om man skulle råka beröra. Om någon vill hack-banna en annan användare är det ju bara att skriva et sådant? Dessutom vinns väl alltid alternativet att o-banna någon som blivit ihjälhackad?

Tycker man ändå att det verkar för osäkert så kan väl kanske möjligheten att bara temp-banna vara ett alternativ?
Citera
2006-11-04, 12:17
Medlem
Dan-Banans avatar
Om du ska göra sattyg är det nog säkrast att dra ur nätverkssladden och lämna den hos en vän eller något så kan du inte skriva fyllesnack osv. Och sen tycker jag att det skulle kännas onödigt att hacka någons FB användare, man får ju inte liksom ut någonting av det, och blir kontot mot förmodan hackat så får väl moddarna banna det och sen gör du ett nytt med liknande namn. Så länge de gamla FB:arna vet att det är du så spelar det väl ingen roll hur många inlägg du har skrivit?
Citera
2006-11-04, 12:22
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Och sen tycker jag att det skulle kännas onödigt att hacka någons FB användare, man får ju inte liksom ut någonting av det
Om det är en moderator eller admin då?

OT så tycker jag det är ett rätt dåligt förslag. Att kunna banna sig själv fyller ingen större funktion, fylleposta är väl en rätt kass ursäkt för att beté sig illa. Om man vill ha sitt konto bannat för att man vill lägga av är det bara att kontakta admin.
Citera
2006-11-04, 12:24
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Om du ska göra sattyg är det nog säkrast att dra ur nätverkssladden och lämna den hos en vän eller något så kan du inte skriva fyllesnack osv.

Ja, det är ett sätt som fungerar. Fast personligen tycker jag att det skulle vara smidigare att bara kryssa i en liten ruta istället för att springa runt halva staden med en nätverkssladd. Dessutom kanske man har andra anledningar att vilja vara bortkopplad från forumet ett tag. Bristande självdiciplin på jobbet? Vad vet jag?

Citat:
Och sen tycker jag att det skulle kännas onödigt att hacka någons FB användare, man får ju inte liksom ut någonting av det, och blir kontot mot förmodan hackat så får väl moddarna banna det och sen gör du ett nytt med liknande namn. Så länge de gamla FB:arna vet att det är du så spelar det väl ingen roll hur många inlägg du har skrivit?

Vad tusan svarade du på här?
Citera
2006-11-04, 12:32
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
OT så tycker jag det är ett rätt dåligt förslag. Att kunna banna sig själv fyller ingen större funktion, fylleposta är väl en rätt kass ursäkt för att beté sig illa. Om man vill ha sitt konto bannat för att man vill lägga av är det bara att kontakta admin.
Varför är det ett dåligt förslag? Det skulle ju inte på något sätt påverka de som inte använder funktionen på något sätt om det skulle finnas en extra liten funktion i inställningar. Eller har du något exempel på hur det skulle försämra forumet för någon?

Om fyllepostning är en kass ursäkt så kan det väl vara positivt för någon som vet att de brukar bete sig illa att de enkelt kan hindra sig själva från att göra det? Precis som man har möjlighet att skaffa ett alkohollås till bilen om man vet att man har svårt att hålla sig från ratten när man krökar.

Det kan man göra. Men skulle det inte vara enklare om man kunde göra det själv?
Citera
2006-11-05, 13:19
Medlem
För bannad

Citat:
Vad tror ni om att införa möjligheten att banna sig sjäv? Är det tekniskt möjligt och är det över huvud taget önskvärt?

Kommentarer?
Att skriva något intelligent och intressant och försöka diskutera detta är detsamma som att banna sig själv.

Arroganta och hånfulla bemötanden dödar debatten.

Se reaktionen på mitt inlägg
http://www.flashback.org/showthread.php?t=351208

Jag har blivit bannad på 7 forum när försökt diskutera mina upptäckter.
Citera
2006-11-05, 14:09
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Ingvar
Att skriva något intelligent och intressant och försöka diskutera detta är detsamma som att banna sig själv.

Arroganta och hånfulla bemötanden dödar debatten.

Se reaktionen på mitt inlägg
http://www.flashback.org/showthread.php?t=351208

Jag har blivit bannad på 7 forum när försökt diskutera mina upptäckter.
För det första ser jag inte hur du har blivit illa bemött i tråden, förurom att vissa verkar lite skeptiska.

För det andra ser jag inte vad detta har att göra med införandet av en funktion för att (temp)banna sig själv.
Citera
2006-11-05, 14:17
Medlem
dallassallads avatar
Jag minns att folk lyckats bli bannlysta i någon vecka genom att PM:a admin och begära det, men jag tror inte han skulle vilja göra det varje gång du känner för att gå på krogen. Lär dig lite självdisciplin. Jag dricker rätt mycket men jag har inte skrivit fylleinlägg på ett bra tag nu.
Citat:
Vad tusan svarade du på här?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in