2006-11-04, 10:09
Medlem
snubblade över http://www.blocket.se/vi/9939025.htm?ca=11_s
och ställde mig frågan, varför kan sånt vara intressant.. vad kan man vinna på det som köpare? Eller säljare (förutom det man får för att sälja bolaget)?

Citat:
Insänd av ab 4 nov, 05:41. Ta bort, ändra, förnya, extrabilder.

AKTIEBOLAG MED GAMLA FÖRLUSTER PÅ CA 25 MILJ
OCH VILLKORADE AKTIEÄGARTILLSKOTT PÅ LIKA MYCKET
SÄLJES TILL HÖGSTBJUDANDE
BOLAGET HAR INGA SKULDER
ALL BOKFÖRING I ORDNING
Citera
2006-11-04, 10:35
Medlem
J.Williamss avatar
Man kan dra av förlusterna mot sina egna vinster och därigenom betala mindre skatt.
Citera
2006-11-04, 12:25
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Williams
Man kan dra av förlusterna mot sina egna vinster och därigenom betala mindre skatt.

Ja eller rättare sagt man kunde det förut. Nu finns det både en beloppspärr och en koncernbidragspärr som begränsar möjligheterna kraftigt.

Men det är möjligt att inte alla vet om det så det går kanske att få ut mer av bolaget än det egentligen är värt.
Citera
2006-11-04, 12:44
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Ja eller rättare sagt man kunde det förut. Nu finns det både en beloppspärr och en koncernbidragspärr som begränsar möjligheterna kraftigt.

Men det är möjligt att inte alla vet om det så det går kanske att få ut mer av bolaget än det egentligen är värt.

Du verkar vara insatt i frågan. Har du någon uppfattning om vad det kan handla om för omsättning för att det skulle vara lönt att köpa ett sådant företag? (OBS: jag har inget). 25 miljoner låter ju ofattbart mycket och det kan väl knappast vara den typiske pizzabagaren som har t.ex. 25 miljoner i vinst – eller ens en bråkdel av det.
Citera
2006-11-04, 13:07
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der ewige
Du verkar vara insatt i frågan. Har du någon uppfattning om vad det kan handla om för omsättning för att det skulle vara lönt att köpa ett sådant företag? (OBS: jag har inget). 25 miljoner låter ju ofattbart mycket och det kan väl knappast vara den typiske pizzabagaren som har t.ex. 25 miljoner i vinst – eller ens en bråkdel av det.

Man kan säga att det inte är lönt för något bolag längre att handla med underskottsbolag. Detta eftersom de sk beloppsspärren gör att du bara får använda delen del av inrullat underskott som motsvarar 200% av anskaffningsutgiften.

Att hitta företag med vinst som däremot skulle vilja utnyttja underskott är inget problem om det inte vore för begränsningsreglerna.

Dels är ju inte de inrullade tidsbegränsade utan kan användas i evighet och dels går det ju att skicka koncernbidrag mellan bolag i samma koncern (mao du skickar vinst från alla bolag med vinst till det bolag som har skattemäsiga underskott).
Citera
2006-11-04, 22:22
Medlem
Visst finns där massor av regler just för att undvika att man köper förlustbolag för att minska sin vinst men det finns fortfarande inget som förhindrar att man lägger all sin nuvarande verksamhet i det nya bolaget och använder underskottet direkt istället för via koncernbidrag.
Citera
2006-11-05, 03:24
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris7589
Visst finns där massor av regler just för att undvika att man köper förlustbolag för att minska sin vinst men det finns fortfarande inget som förhindrar att man lägger all sin nuvarande verksamhet i det nya bolaget och använder underskottet direkt istället för via koncernbidrag.

Jag vet inte vad du missade angående mitt ovanstående inlägg om beloppspärren, men om du räknar lite på det så kommer du se att det inte finns något att vinna på att handla med underskottsbolag längre.
Citera
2006-11-05, 13:12
Medlem
Ahh då förstår jag.

Tack för de nya kunskaperna
Citera
2006-11-06, 23:08
Medlem
Hur gör man, lägger man det som ett dotterbolag?
Citera
2008-10-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boris7589

Jag tror han menar att du exempelvis säljer X, Koncernen köper ett förlustbolag och börjar fakturera via det förlustdrabbade istället för det man brukade använda. Därigenom får förlustbolaget intäkter som kvittas mot förlusten, detta är ingen bra modell att göra i sista sekunden innan redovisningsårets slut, men jag tror det kan gå om X inte är något som uppenbarligen kommer från det första bolaget.
Citera
2008-10-17, 16:12
Medlem
timpakays avatar
man kan ju också vilja köpa ett förlustföretag pga inventarier som har värde. Tex hm innan köpet av cheap monday gjorde ju endast förvärv för att få tillgång till lokaler. Dom äger ju alla sina affärer. Bortsett från dom två största i stockholm som persson äger och hyr ut till hm.
Citera
2008-10-17, 19:26
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
man kan ju också vilja köpa ett förlustföretag pga inventarier som har värde. Tex hm innan köpet av cheap monday gjorde ju endast förvärv för att få tillgång till lokaler. Dom äger ju alla sina affärer. Bortsett från dom två största i stockholm som persson äger och hyr ut till hm.

Oj vad fel du har! H&M har som princip att ALDRIG äga fastigheter. Däremot har man köpt upp butiker för att ta över hyresavtal. Och i bland har familjen Persson genom andra bolag köpt upp hela fastigheter i bra lägen för att kunna erbjuda H&M och tidigare även Ur&Penn attraktiva butiksytor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in