2006-11-03, 16:42
Medlem
C64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ct_
Beror på...vågar inte säga bu eller bä, men är kvaliteten bra på kopparkabeln så skall det funka bra.

Transportfiber är precis vad det låter. Du köper helt enkelt fiber mellan 2 punkter.
Beroende på avstånd så får man i varje fall vara beredd att pynta en bra slant.

Har ni kollat möjligheter om att sätta upp eget nät i "bygden"?
Ni kanske kommer under 1,8 mille, samt att ni inte blir beroende av Telia på samma sätt.
Misstänker att detta är en s.k. subventionerad nod av kommunen, och de brukar ta ett litet tag då kommunen bör vara högst delaktig i såna här affärer.

Fibern i sånna sammanhang är en struntsumma, det är grävningen som kostar. Så kan man gräva själv, lägga ner egna pipor och dra i från skarvpunkterna till husen själva, så har kostnaden minskat reellt.
Citera
2006-11-06, 08:51
Medlem
ct_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C64
Fibern i sånna sammanhang är en struntsumma, det är grävningen som kostar. Så kan man gräva själv, lägga ner egna pipor och dra i från skarvpunkterna till husen själva, så har kostnaden minskat reellt.

Jag menar såklart inte själva fiberkostnaden som material, utan allt runtomkring.
Självklart kan man göra allt själv, men då krävs det att man vet vad man pysslar med.
En lekman bör inte skarva fiber med teflonpanna och gasbrännare, eller hur?
Med tanke på att det är över 200 hushåll så kan man nog inte räkna med att komma under 1.8 miljoner i vilket fall.

Men tips till trådstartaren: Begär offert från olika leverantörer! De får skissa vilken lösning som är bäst. Det är inget du som kund skall göra.
Citera
2006-11-06, 19:41
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ct_
Jag menar såklart inte själva fiberkostnaden som material, utan allt runtomkring.
Självklart kan man göra allt själv, men då krävs det att man vet vad man pysslar med.
En lekman bör inte skarva fiber med teflonpanna och gasbrännare, eller hur?
Med tanke på att det är över 200 hushåll så kan man nog inte räkna med att komma under 1.8 miljoner i vilket fall.

Men tips till trådstartaren: Begär offert från olika leverantörer! De får skissa vilken lösning som är bäst. Det är inget du som kund skall göra.
Grejen är ju att kommunen bestämt att det ska dras fiberkabel. Problemet är att man lägger ett visst antal kronor varje år och då tar det ett tag innan vi får det.
Då är vårat förslag att låna ut pengar till kommunen och stå för räntan, ungefär som en del kommuner gör till Vägverket för att snabba på vägprojekt. Återkommer med hur det går i det snaraste. Jag har vissa förhoppningar att vi inte behöver dra igång ett såpass stort projekt som att dela räntekostnaden på kanske 80 abonnenter. I vilket fall så är lån ordnat om det blir aktuellt.

Hade det vart så att vi själva skulle stå för utbyggnaden så hade det naturligtvis varit lockande att dra egna fiberkablar ut i stugorna, speciellt med tanke på att vi är några inom området som har egna grävfirmor.
Citera
2006-11-07, 19:44
Medlem
C64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Grejen är ju att kommunen bestämt att det ska dras fiberkabel. Problemet är att man lägger ett visst antal kronor varje år och då tar det ett tag innan vi får det.
Då är vårat förslag att låna ut pengar till kommunen och stå för räntan, ungefär som en del kommuner gör till Vägverket för att snabba på vägprojekt. Återkommer med hur det går i det snaraste. Jag har vissa förhoppningar att vi inte behöver dra igång ett såpass stort projekt som att dela räntekostnaden på kanske 80 abonnenter. I vilket fall så är lån ordnat om det blir aktuellt.

Hade det vart så att vi själva skulle stå för utbyggnaden så hade det naturligtvis varit lockande att dra egna fiberkablar ut i stugorna, speciellt med tanke på att vi är några inom området som har egna grävfirmor.

Jag gör ett sånt jobb nu, ett område med 200+ kunder, och allt måste vara klart innan nyår för då kunde kunderna dra skatt för anslutningarna. Vilket tydligen inte gick sedan.
Där har då kunderna som jag nämde innan, grävt och lagt rör själva dragit fiber sista biten till husen själva. Smidigt, så länge man gör det klart att det är känsliga grejjer dom hanskas med (vissa tar den uppmaningen med en nypa salt)..
Citera
2006-11-07, 20:43
Medlem
Schenkenbergs avatar
jag har 200m från station till mitt jack.
kommer inte upp i mer än 17mbit.
ska kika på detta någon dag då jag jobbar på
en entrepenör som sköter Telias nät.

Men sjukt ere.
Citera
2006-11-08, 07:59
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C64
Jag gör ett sånt jobb nu, ett område med 200+ kunder, och allt måste vara klart innan nyår för då kunde kunderna dra skatt för anslutningarna. Vilket tydligen inte gick sedan.
Där har då kunderna som jag nämde innan, grävt och lagt rör själva dragit fiber sista biten till husen själva. Smidigt, så länge man gör det klart att det är känsliga grejjer dom hanskas med (vissa tar den uppmaningen med en nypa salt)..
Hej! Hur ser området ut där ni drar. Problemet här är att det är ganska spretigt och stort. Vi blir en del abonnenter men området är som sagt ganska stort. Så jag förmodar att det skulle bli svårt att få med sig folk att betala för kalaset.
Citera
2006-11-08, 17:04
Medlem
C64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Hej! Hur ser området ut där ni drar. Problemet här är att det är ganska spretigt och stort. Vi blir en del abonnenter men området är som sagt ganska stort. Så jag förmodar att det skulle bli svårt att få med sig folk att betala för kalaset.

Området/"föreningen" där jag jobbar just nu har kanske en radie på 5km, ~75 kunder (som samtliga bor i enfamiljs-villor/-hus), så det är ganska glest på sina ställen.
Visst det är svårt att få med alla i en sån här grej, speciellt om det är pensionärer som inte ens hört talas om internet. Men i detta fallet (samma upplägg som det ovan. Fast i det fallet känner jag inte till det ekonomiska), där kostar det i runda slängar 20 000:-/hus (-5000:- som går att dra av i skatt, vilket är ett bra argument ) så slutnotan hamnar runt 15 000:-/hus. Marknadsvärdet ökar ju säkert med upp till 6 siffriga belopp (iofs ökar ju även tax.värdet). Men kunderna har då stått för grävning/rörläggning/kabeldragning till hus.
Så det vi gör är kabelblåsning, svetsning och installationen.
Citera
2006-11-11, 01:31
Medlem
paridas avatar
Måste ni verkligen ha en fiber ut då?

Telestationen här har en radiolänk till en mast över några åkrar och på andra sidan älven. Är väl några kilometer kanske.

Kan det inte gå att ordna nåt liknande åt er?
Citera
2006-11-11, 11:07
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parida
Måste ni verkligen ha en fiber ut då?

Telestationen här har en radiolänk till en mast över några åkrar och på andra sidan älven. Är väl några kilometer kanske.

Kan det inte gå att ordna nåt liknande åt er?

Jo, det är klart att radiolänk finns men vår station ligger i en "djup" dal och då behövs nog en mast i så fall. Sedan så är det helt klart aptitligare med en fiberdragning när vi troligen slipper betala själva med tanke på kapaciteten.

Hur är kapaciteten på en sådan länk, och stabiliteten?
Citera
2006-11-11, 14:53
Medlem
paridas avatar
Vi kan bara skaffa 8/1 abonnemang och det fungerar prima!
tp-test ger väl 7,5/0,9 och ping mot sunet ligger väl på strax över 20 eller nåt så jag klagar inte.

Vet inte hur många användare vi är på stationen eller hur snabb radiolänken är.

Visst, lite högre upload skulle jag vilja ha, men det var en rätt efterlängtat uppgradering att gå från 56k till ADSL...

Sen att folk klagar på att dom inte kan maxa deras 100/100 gör mig förbannad!
Citera
2006-11-11, 15:12
Medlem
herdens avatar
Ok, ja det är ju inte en allt för dålig uppgradering trots allt.
Men grejen är att det hela har upphandlats och Telia har vad jag förstått gett det lägsta anbudet och på vår station var det inkl. fiberdragning.
Tidigare har Teracom vunnit en upphandling som innebar att bygga ut ADSL till de platser som inhyste bygdeskolor. Då har det använts radiolänk och det fungerar vad jag förstår. Men utbyggnaden tog hela två år och var kantad av problem med t.ex bygglov och överklagningar av master. Man sökte till och med bygglov på en mast där fiberkabeln fanns nedgrävd 200 meter därifrån och Telia redan installerat ADSL. Så det hela var ganska tragiskt att iaktta. Jag är i ljuset av det tacksam att Telia vann upphandlingen för utbyggnad.

Ärendet har i vart fall varit uppe och har beretts för att tas upp på nästa utskottsmöte igen.
Citera
2006-11-11, 15:13
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parida
Sen att folk klagar på att dom inte kan maxa deras 100/100 gör mig förbannad!
Jo, vi som vet hur det är att surfa med och surfar med vanligt modem tycker nog det stinker när folk beklagar sig över sådana saker. Det känns som att proportionerna på saker och ting försvunnit då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in