2006-10-31, 19:30
Medlem
caran672s avatar
Hej, jag har märkt att jag lätt får ont i handlederna, speciellt höger. (och nej, jag sitter och "drar" lagom mycket så det e inte det)

Jag tror jag får det när jag kör pressövningar på gymmet och jag tror att det är själva leden som tar stryk. Värst är hantelpress men även press med skivstång för bröst och axlar, samt även dips verkar va utlösande. E det här nåt som e vanligt eller? Jag brukar behandla med antinflammatorisk gel, typ Ipren Orudis Voltaren.
Har även en idé att det kan ha att göra med att jag kör med dragremmar i lyft/dragövningar..

Aja, finns ju kompetent folk här som säkert vet nåt om det.
Citera
2006-10-31, 22:12
Medlem
Spökets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Hej, jag har märkt att jag lätt får ont i handlederna, speciellt höger. (och nej, jag sitter och "drar" lagom mycket så det e inte det)

Jag tror jag får det när jag kör pressövningar på gymmet och jag tror att det är själva leden som tar stryk. Värst är hantelpress men även press med skivstång för bröst och axlar, samt även dips verkar va utlösande. E det här nåt som e vanligt eller? Jag brukar behandla med antinflammatorisk gel, typ Ipren Orudis Voltaren.
Har även en idé att det kan ha att göra med att jag kör med dragremmar i lyft/dragövningar..

Aja, finns ju kompetent folk här som säkert vet nåt om det.

NU vet jag inte riktigt vad du har för teknik när du utför din pressövningar, men en tips är ju att ha tummen på samma sida av stången/hanteln som resten av fingrarna och därmed få trycket mer mot handloven istället för handflatan. Ligger stången mitt i handen blir belastningen mycket stor på handleden vilket kan leda till sådana problem som du beskriver.

Om detta inte hjälper så kan du ju använda en stödlinda för att avlasta handleden ytterligare.

Sen låter det inte som en så bra idé att fortsätta med ett träningssätt som du märker orsakar skador på kroppen för att sedan behandla symptomen med smärtstillande istället för att gå till botten med problemet direkt när det dyker upp.
Citera
2006-10-31, 22:31
Medlem
Jag fick ont i handlederna förrut, köpte lindor och med tiden slutade det att kännas över huvudtaget.Kanske inte så mycket hjälp, men men
Citera
2006-10-31, 23:09
Medlem
Alladins avatar
Försök tänka på utförandet, och undvik lindor så mkt som möjligt.
Men ibland kan de vara en bra lösning om du inte överdriver användandet...
Citera
2006-10-31, 23:24
Medlem
Uhrovecs avatar
Har själv haft samma problem, men då främst när jag kört bicepcurls med stång. Prövade att köra med linda först men det gav mer negativt än positivt.

För att undvika att det gjorde ont fokuserade jag på att ha så pass raka handleder som möjligt, vilket fungerade bra. Köpte även en s.k. gyroboll för att stärka handleden.

Känner i dagsläget av det lite till och från, men inte alls lika mkt som innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in