2006-10-31, 09:17
Medlem
DoubleWoods avatar
Rätt forumsdel?

Hur kan man bota kronisk trötthet?
Hjälper ex. Rosenrot och/eller Ginseng?

Andra förslag?
Citera
2006-10-31, 10:10
Medlem
Biffens avatar
Motionera lite, aktivera kroppen, börja gymma, ta tjack, drick massa kaffe, skaffa dig en hund....Finns massa bra knep!
Citera
2006-10-31, 11:23
Medlem
n3m3s avatar
Bota kronsik trötthet med tjack och kaffe är bra råd,not.
Ge inte folk råd om du inte vet vad du snackar om.

HAr du fått diagnosen "kronisk trötthet" eller är det din egen diagnos?

Kronisk trötthet kan bero på både fysiska(som te x diabetes,högt blodtryck..) samt psykiska problem(som te x stress) så tro inte att du kan få rätt diagnos av någon här på FB.
Gå till en läkare.
Citera
2006-10-31, 11:29
Medlem
Lånar tråden lite om det går bra:

Nu ska jag inte överdriva och påstå att jag har detsamma, men för tillfället, eller som det har varit i över ett halv år nu för mig, så spelar det ingen roll om jag sover 6-12 timmar och/eller hur mycket jag har sovit en tid innan, jag är lika trött och seg flera timmar på morgonen innan jag kommer igång. Exempelvis så har jag betydligt jobbigare och svårare att prestera på gymmet på morgonen.

Skulle detta kunna vara tecken på någonslags kronisk trötthet eller är jag bara "morgontrött" som många andra?
Citera
2006-10-31, 11:34
Medlem
mirkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordlander
Lånar tråden lite om det går bra:

Nu ska jag inte överdriva och påstå att jag har detsamma, men för tillfället, eller som det har varit i över ett halv år nu för mig, så spelar det ingen roll om jag sover 6-12 timmar och/eller hur mycket jag har sovit en tid innan, jag är lika trött och seg flera timmar på morgonen innan jag kommer igång. Exempelvis så har jag betydligt jobbigare och svårare att prestera på gymmet på morgonen.

Skulle detta kunna vara tecken på någonslags kronisk trötthet eller är jag bara "morgontrött" som många andra?

Det kan också ha att göra med om du totalt sabbar din dygnsrytm på helger eller bara ibland, om du t.ex alltid sover 8 timmar så kommer du märka av att du känner dig piggare och om du inte ställer klockan så kommer du vakna efter 8 timmar av dig själv.

Har hört att det är omöjligt att ta igen sömn, kan inte nämna några källor men det låter ganska troligt.
Citera
2006-10-31, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirku
Det kan också ha att göra med om du totalt sabbar din dygnsrytm på helger eller bara ibland, om du t.ex alltid sover 8 timmar så kommer du märka av att du känner dig piggare och om du inte ställer klockan så kommer du vakna efter 8 timmar av dig själv.

Har hört att det är omöjligt att ta igen sömn, kan inte nämna några källor men det låter ganska troligt.

Låter vettigt, där jag studerar läser vi halvdagar vilket innebär att man varannan vecka går sent/tidigt vilket keffar upp dyngsrytmen som du säger. Antar att det bara är att acceptera det som är och leva med det.
Citera
2006-10-31, 12:45
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3m3
Bota kronsik trötthet med tjack och kaffe är bra råd,not.
Ge inte folk råd om du inte vet vad du snackar om.

För det första känns lite som om han inte kommer ta mitt inlägg med största seriositet och börja slänga i sig tjack...
För det andra såg jag faktiskt ett program om sådana individer som somnade hela tiden som fick ut tjack-tabletter mot recept.

Alla hittar vi unika, personliga lösningar här i livet, tjack och kaffe generellt sett kanske inte är det ultimata...

Men ja, jag vet inte vad jag snackar om
Citera
2006-10-31, 12:47
Medlem
n3m3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffen
För det första känns lite som om han inte kommer ta mitt inlägg med största seriositet och börja slänga i sig tjack...
För det andra såg jag faktiskt ett program om sådana individer som somnade hela tiden som fick ut tjack-tabletter mot recept.

Alla hittar vi unika, personliga lösningar här i livet, tjack och kaffe generellt sett kanske inte är det ultimata...

Men ja, jag vet inte vad jag snackar om

Skillnad på narkolepsi och kronisk trötthet.
Citera
2006-10-31, 13:16
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3m3
Skillnad på narkolepsi och kronisk trötthet.

Absolut, men man kan inte hjälpa att dra paraleller mellan dom båda...

Tror du inte att narkolepsi-tjack-tabletter hade, rent teoretiskt, gjort någon med kronisk trötthet tillfälligt piggare över vissa perioder för att sedan bli ordentligt trött vid sängdags?
hehe, som sagt, jag rek. inget sådant alls, bara "for the sake of argument"
Citera
2006-10-31, 17:13
Medlem
Ifall du störs av det skulle jag uppsöka en läkare pronto, inte fråga på FB, även om det kan vara en start. Gå nu och boka en tid hos läkare för prover imorgon.

Dutti pojke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in