Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2006-10-31, 00:49
Medlem
Zaxxons avatar
Va tycker ni om han ? Göran alltså.

Själv så stör jag mig ganska mkt på han. Otroligt pretentiös och verkar vara stereotypen för en person som stolt sitter å pluggar in utantillkunskap, bara för att kunna slänga fram det i ett lämpligt läge och låtsas vara "intellektuell" i stil med :

-"Göran, när dog Gustav Wasa ?"

-"Den 29e september 1560, OCH för övrigt född den 12e maj 1496, bla bla.."
Citera
2006-10-31, 00:52
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Va tycker ni om han ?

Själv så stör jag mig ganska mkt på han. Otroligt pretentiös och verkar vara stereotypen för en person som stolt sitter å pluggar in utantillkunskap, bara för att kunna slänga fram det i ett lämpligt läge och låtsas vara "intellektuell" i stil med :

Jag tycker att han är skön i Spanarna men annars har jag ingen vidare koll eller åsikt.

Verkar han inte ganska trevlig?
Citera
2006-10-31, 00:54
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee

Verkar han inte ganska trevlig?

Jo .
Citera
2006-10-31, 01:00
Medlem
Mr Coffees avatar
Det var för övrigt kul när Jonas Hallberg kallade honom för "IDIOT!" när spanarna var på bokmässan. Chockerande trots att det var Hallberg.
Citera
2006-10-31, 08:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Va tycker ni om han ? Göran alltså.

Fullkomligt nonsens, en person som skriver en bok om såpoperor (Tvål, 1998) och populärkulturella artiklar på temat "bli-expert-på-5-minuter" i ICA-kuriren ("Bildningsakuten") kan naturligtvis inte anklagas för att vara en pretentiös kultursnobb. Däremot är han sannolikt mycket beläst, han dyker ju vid sidan av Filmkrönikan och Spanarna även upp i en del litterära program i P1 och SVT, med åsikter och insikter även om litteratur och konst inom en mer traditionell kulturkanon. Tycker han verkar vara en sympatisk, fyndig och ordentligt kunnig person som i så fall snarare mörkar sin bildning än låtsas den.
Citera
2013-01-25, 00:55
Medlem
Zaxxons avatar
Vill bara säga att jag tar tillbaka hela trådstarten och kör den upp i brummen.

Som Pojken med guldbyxorna säger, han ter sig väldigt sympatisk, klyftig, småfyndig och underhållande. Jag kan inte sätta fingret på var mitt agg kom från initialt, men det var helt ogrundat. Störtskön i P1 Spanarna.

Är dock lite pissed över att han satte 2/5 på Flight .

Överlag är han den som kommer med de mest överensstämmande betyg (passande mig) om filmer, från den där TV-soffan.

Vad tycker du?
Senast redigerad av Zaxxon 2013-01-25 kl. 00:59.
Citera
2013-01-25, 12:12
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Fullkomligt nonsens, en person som skriver en bok om såpoperor (Tvål, 1998) och populärkulturella artiklar på temat "bli-expert-på-5-minuter" i ICA-kuriren ("Bildningsakuten") kan naturligtvis inte anklagas för att vara en pretentiös kultursnobb. Däremot är han sannolikt mycket beläst, han dyker ju vid sidan av Filmkrönikan och Spanarna även upp i en del litterära program i P1 och SVT, med åsikter och insikter även om litteratur och konst inom en mer traditionell kulturkanon. Tycker han verkar vara en sympatisk, fyndig och ordentligt kunnig person som i så fall snarare mörkar sin bildning än låtsas den.

Han är även ett stort Buffy and the Vampire-fan. Då är man inte så pretentiös.
Citera
2013-01-25, 15:43
Bannlyst
Tyvärr har Göran Everdahl sedan länge spårat ur. Helt hopplösa recensioner och konstig betygsättning.

Nu senast ger han Lincoln en 4:a av 5 utan någon som helst motivering. Medan Flight mer eller mindre sågar han. Då jag har sett båda filmerna så kan jag gott påstå att Flight är på flera nivåer bättre än Lincoln. Det tror jag det flesta håller med om.

Göran Everdahl har någon slags omänsklig fetish för smala och obegripliga filmer (Se beast of the southern wild) medan vissa hollywoodskådisar och filmer toksågar han utan motivering.

I stort sätt varje vecka reagerar jag på Everdahls recensioner och den enda filmen som jag i stort sätt delar hans uppfattning är Django (En 2:a av 5) men det är också en av få bra recensioner han gjort.

Göran Everdahl känns bara trött, tjatig och omotiverad när han sitter och tycker till nuförtiden och för mig är han en av de sämre recensenterna.

Ronny Svensson har också sina skrupler då han ger omotiverat höga betyg till många hollywood blockbusters (Se Django och dylikt). Det största problemet är dock att Ronnys mentor är Nils Petter vilket visar sig så fort franska filmer kommer på tapeten. Precis som Nils Petter alltid var svag för franska relationsdrama modell petite så kastar sig Ronny över dessa som en överviktig amerikan när han ser en Twinkie. Ronny Svensson måste vara den absolut största frankofil jag någonsin sett. Han kastar toppbetyg till både höger och vänster så länge titeln är fransk.
Men det Ronny ska ha cred för är att han är någorlunda konsekvent och sågar ofta filmer som förtjänar att bli risade.

Den som jag hyser respekt för är CG Carlsson som är duktig på att tugga sig igenom filmer och faktiskt ge nyanserad och hållbar kritik. Att jag dessutom i månt och mycket nästan alltid håller med om hans recensioner gör heller inte saken sämre.
När CG ger en film dåligt betyg så är det över 90 procents chans ett kritiken är befogad och detsamma gäller de filmerna han väljer att höja till skyarna.
CG är den klart bästa recensenten idag eftersom han utan att bli för pretentiös (se morgontidningar och Bohlin på P1) ger hållbara recensioner som mer än ofta fungerar som vägvisande markör!
Citera
2013-01-27, 13:42
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

"Buffy and the Vampire" låter som en sitcom om ett udda par. Antar att du menar "Buffy the Vampire Slayer"...
Citera
2013-01-27, 14:01
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Nu är jag inget Buffy-fan, men det går alldeles superutmärkt att vara ett pretentiöst Buffyfan i min mening.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Buffy_studies
http://www.cesnur.org/buffy_library.html
http://www.slate.com/blogs/browbeat/2012/06/11/pop_culture_studies_why_do_academics_study_buffy_t he_vampire_slayer_more_than_the_wire_the_matrix_al ien_and_the_simpsons_.html

Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Nu senast ger han Lincoln en 4:a av 5 utan någon som helst motivering. Medan Flight mer eller mindre sågar han. Då jag har sett båda filmerna så kan jag gott påstå att Flight är på flera nivåer bättre än Lincoln. Det tror jag det flesta håller med om.

Nej, jag håller Lincoln som snäppet bättre, men ändå på samma nivå, som den av dig och Flashback gravt överskattade Flight.

I ämnet i övrigt så har jag inte särskilt mycket att tillägga. Den svenska filmkritiken är ju i sig inte särskilt intressant och än mindre när det kommer till de "kända" kritikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in