2011-01-13, 22:08
Medlem
Kul att ha en hobby som man kan tjäna pengar på .

Dock får man glömma samvetet hemma.
Citera
2011-01-14, 07:19
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Kul att ha en hobby som man kan tjäna pengar på .

Dock får man glömma samvetet hemma.
Vad menar du? Menar du att kapitalism är av ondo, eller vad?
Citera
2011-01-14, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjenareJake
Är de någon FB:are som försörjer sig genom aktier?
Det skulle iaf vara min dröm att kunna göra det..
Jag själv är 18 och går fortfarande i gymnasiet men vill verkligen satsa på att lära mig om aktier..Har precis öppnat ett konto där jag har lite som jag sparat ihop genom jobb.
Hur mycket kapital behöver man ha för att få ut iaf 150 000 om året?...Om du lyckas kom gärna med tips hur man blir en framgångsrik aktietrader...Man kanske bör bli aktiemäklare först, vilken utbildning behövs för det?

Väldigt tacksam för svar

För många är det överhuvudtaget svårt att gå plus på aktiehandel. Det finns många aktiespararare i det här landet, men många tror att dom vet mer än vad dom gör. Till dom är tipset att snarare satsa på fonder.

Att från detta gå till en försörjning via tradeing är nog att betrakta som oerhört få som klarar av det en längre tid, dvs inte bara i en högkonjunktur. Jag menar, hur svårt är det att gå plus när konjunkturen är som den är just nu? Det kan väl vilken kotte som helst? Men låt oss säga över en 5 års-period blir det svårare.

Om nu någon som jag läste tidigare hävdar att "det inte är så svårt" låt mig hånle lite
Citera
2011-01-14, 09:08
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
För många är det överhuvudtaget svårt att gå plus på aktiehandel. Det finns många aktiespararare i det här landet, men många tror att dom vet mer än vad dom gör. Till dom är tipset att snarare satsa på fonder.

Att från detta gå till en försörjning via tradeing är nog att betrakta som oerhört få som klarar av det en längre tid, dvs inte bara i en högkonjunktur. Jag menar, hur svårt är det att gå plus när konjunkturen är som den är just nu? Det kan väl vilken kotte som helst? Men låt oss säga över en 5 års-period blir det svårare.

Om nu någon som jag läste tidigare hävdar att "det inte är så svårt" låt mig hånle lite

Jag tror att en heldel här på forumet är ganska färska på aktier och aldrig varit med om någon större nergång. Dom som har varit med ett tag har säkert fått ta mkt läropengar, men vissa undantag kanske finns.

Själv klarade jag mig bra under senaste nergången. Eftersom USA hade så stora problem så anade jag att vargen stod bakom hörnet så jag vilktade om Feb-08 till 10% aktier/fonder och resterande likvida, fysiskt guld samt USD som jag köpte för 5.94 och sålde på 8.40 (kom även in i rätt tid-09)

Men IT-Kraschen fick jag ett stort hål i plånboken, loosade ca 200.000:-

Jag har haft lite tankar på daytrading, och gjort några försök men tror inte att det funkar iaf för mig i längden. Tror mer på en stadig långsiktig portfölj med lite krydda av derivat (swingtrade)
Citera
2011-01-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup

Hur stor procentandel av handlarna har svårt att gå plus och vad är medellängden på deras positioner från investering till likvid?
Citera
2011-01-14, 20:30
Medlem
Ni som tjänar mkt stålar på aktier hur mkt klår ni index egentligen?
Citera
2011-01-31, 14:14
Medlem
bleach88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Jag är en helt vanlig kille och försörjde mig på trading under x antal år, det är inte så svårt som många tror. Men jag hade inget liv...åt frukost, middag mm vid datorn. Tjejen dumpade mig och kompisarna och familjen gled man bort från.
Men bara för att du inte lyckats behöver inte det innebära att endast få gör det

Precis!

Edit: Kan jag få en steg för steg på hur jag börjar med aktier?

Så jag vet om jag måste läsa någon bok eller något :P

Har ett avanza bas konto
Citera
2011-01-31, 16:24
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleach88
Precis!

Har ett avanza bas konto

1. Köp aktier
2. Sälj aktierna när de gått upp till ditt i förväg utsatta riktvärde
3. Gå till steg 1.

Dock inte så lätt. En bra bok i ämnet: http://www.investeraren.se/tradingguiden.shtm
Citera
2011-01-31, 16:35
Medlem
Citat:
Precis!

Har ett avanza bas konto

Är väl allvarligt för fan bara Googla. Det måste ha skrivits tiotusentals gånger hur man investerar i aktier. Det är banalt enkelt: för över pengar till aktiedepå-kontot, logga in, leta ut en aktie, klicka "köp".

Det svåra är att analysera aktier. Visst kan du i Sverige kamma bak håret, läsa lite ekonomi, suga rätt kuk, och sen kalla dig equity whatever och knacka ut analyser på löpande band. Dock de jag känner i Nordamerika som jobbar med det har seriös utbildning inom sektorn de täcker. Jag är i råvarusektorn och där har de läst sig till professionella geologer och petroleum engineers, vad det nu heter på Svenska, och sedan analyserar de bolag. Alltså en hel universitetsutbildning innan de ger sig på att hitta bra bolag inom området de studerat.
Citera
2011-01-31, 17:30
Medlem
bleach88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Är väl allvarligt för fan bara Googla. Det måste ha skrivits tiotusentals gånger hur man investerar i aktier. Det är banalt enkelt: för över pengar till aktiedepå-kontot, logga in, leta ut en aktie, klicka "köp".

Det svåra är att analysera aktier. Visst kan du i Sverige kamma bak håret, läsa lite ekonomi, suga rätt kuk, och sen kalla dig equity whatever och knacka ut analyser på löpande band. Dock de jag känner i Nordamerika som jobbar med det har seriös utbildning inom sektorn de täcker. Jag är i råvarusektorn och där har de läst sig till professionella geologer och petroleum engineers, vad det nu heter på Svenska, och sedan analyserar de bolag. Alltså en hel universitetsutbildning innan de ger sig på att hitta bra bolag inom området de studerat.

Studerar ekonomi och gogglar för fullt. Säger dock aldrig nej till kunskap ifrån personer som har mer kunskap i ett ämne än mig.
Citera
2011-01-31, 18:45
Medlem
Citat:
Studerar ekonomi och gogglar för fullt. Säger dock aldrig nej till kunskap ifrån personer som har mer kunskap i ett ämne än mig.

Det är en väldig process för mig att komma fram till en aktie att investera i, och jag håller mig inom den sektor jag känner att jag kan tillräckligt bra för att göra kloka beslut. Men själv akten att handla, det är bara föra över pengar till ditt Avanza-konto, logga in, och trycka på köp-knappen. De har säkerligen någon nybörjarguide hur man går till väga.
Citera
2011-01-31, 21:20
Medlem
slamess avatar
Har en fond som min varför köpte. Den har nu gått upp i 48%. Är det dags att sälja nu eller, det som får mig att tveka är att den fortfarande går uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in