Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
För många är det överhuvudtaget svårt att gå plus på aktiehandel. Det finns många aktiespararare i det här landet, men många tror att dom vet mer än vad dom gör. Till dom är tipset att snarare satsa på fonder.
Att från detta gå till en försörjning via tradeing är nog att betrakta som oerhört få som klarar av det en längre tid, dvs inte bara i en högkonjunktur. Jag menar, hur svårt är det att gå plus när konjunkturen är som den är just nu? Det kan väl vilken kotte som helst? Men låt oss säga över en 5 års-period blir det svårare.
Om nu någon som jag läste tidigare hävdar att "det inte är så svårt" låt mig hånle lite

Jag tror att en heldel här på forumet är ganska färska på aktier och aldrig varit med om någon större nergång. Dom som har varit med ett tag har säkert fått ta mkt läropengar, men vissa undantag kanske finns.
Själv klarade jag mig bra under senaste nergången. Eftersom USA hade så stora problem så anade jag att vargen stod bakom hörnet så jag vilktade om Feb-08 till 10% aktier/fonder och resterande likvida, fysiskt guld samt USD som jag köpte för 5.94 och sålde på 8.40 (kom även in i rätt tid-09)
Men IT-Kraschen fick jag ett stort hål i plånboken, loosade ca 200.000:-
Jag har haft lite tankar på daytrading, och gjort några försök men tror inte att det funkar iaf för mig i längden. Tror mer på en stadig långsiktig portfölj med lite krydda av derivat (swingtrade)