2006-11-01, 15:39
Medlem
slipZens avatar
*dumt inlägg*
Citera
2006-11-01, 17:04
Medlem
Fuzzzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Alla som säger att det är fel har helt riktigt.
Bara tanken på att du vill åka runt som nån slags machoman och imponera är motbjudande. Åk som dig själv, även om du inte kan imponera på någon som dig själv, vilket jag dock hoppas att du förmår...

Öhm...ja. Åka runt som en machoman var det. Avundsjuk?

Sorgligt vad somliga saknar empati.
Citera
2006-11-02, 01:09
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy
Öhm...ja. Åka runt som en machoman var det. Avundsjuk?

Sorgligt vad somliga saknar empati.

Förmodligen kan nog även du förstå att det verkar märkligt, när någon vill resa omkring i världen och representera försvaret otillbörligt. Bara för att - som du sa - imponera på omgivningen.

Att du började dra slutsater om min förmåga att känna empati känns ytterst långsökt och som en flykt från ämnet.

Gläd dig istället åt att veta hur staten och majoriten skulle se på ett dylikt tilltag, det var väl det du ville undersöka från början?
Citera
2006-11-02, 02:29
Medlem
BigDukes avatar
Fan va fjolliga kidsen har blivit på sistone!

Nästan som fruntimmer som frågar om plaggen de provar innan en fest sitter snyggt...
"Kan jag ha uniformen på mig när jag ställs inför rätta för misshandel?"
"Kan jag ha baskern på mig när jag åker på kryssning och super skallen av mig?"

Gör som ni vill men inse att i de flestas ögon gör ni bara bort er.
Citera
2006-11-02, 04:19
Medlem
Golonkas avatar
Det är väl skitsamma vad jag personligen tycker i frågan, men det går fetbort att bege sig utomlands på egen hand och representera Sverige och Försvarsmakten i uniform bara för att man tycker att det ser lite ball ut och man tror man impar på någon. Du kan dessutom inte ge dig fan på att du går helt "säker" från vakande ögon var du än är, för rätt som det är finns någon där som har full koll på läget och blir duktigt lack på att en trattbasse från Lv sitter och "glassar" med uniformen där den inte hör hemma. Hade exempelvis jag varit med, hade jag rakt av ställt ett par frågor och påpekat det olämpliga i ditt agerande. När du har de kläderna på dig representerar du mycket mer än dig själv, nämligen både ditt regemente och ditt land och du gör bort alla tre med det du grunnar på att företa dig. Ett gott råd från mig i all välmening är alltså AVBRYT och lägg ner!
Citera
2006-11-02, 10:30
Medlem
Fuzzzzys avatar
BigDuke kanske borde läsa frågan på tråden igen? Om så önskas kan jag förklara vad jag ville ha reda på genom min frågeställning.

Övriga tack för svaren.
Citera
2006-11-02, 11:42
Medlem
sisususis avatar
Du ska inte bära uniform utomlands. Om du inte bryter mot svenska reglementet, så är det säkert olagligt att bära främmande makts uniform i det land du besöker och kan betecknas som intrång på deras territorium.
Har själv haft problemet när jag gjorde värnplikten i Finland och skulle till Sverige på permission. Jag fick byta till civila kläder på färjan.
Citera
2006-11-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
...olagligt att bära främmande makts uniform i det land du besöker och kan betecknas som intrång på deras territorium.

Där kom ett svar med huvudorsaken till reglerna vi tillämpar.

Att bära främmande makts uniform på annan makts territorium är en kränkning såvida det inte är en del av ett officiellt uppdrag. Således kan Högkvarteret utverka tillstånd hos främmande makt när så är befogat. Bhöver jag tillägga att en nöjesresa inte är ett sådant tillfälle?

Om ni däremot är officer och skall på er systers bröllop i Frankrike har ni goda skäl att få ert fall behandlat och beviljat.

Eder tillgivne

Hector
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här