Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Nej det är riktigt.
Egentligen skulle jag tro att det räcker om man tar bort nationsflaggan, allt annat är ju bara lull-lull i utländskt perspektiv.
Alla som säger att det är fel har helt riktigt.
Stämmer det är att betrakta som "föregivande av allmän ställning" om du bär försvarets tecken oberättigat. Om du är berättig och bär dem när du inte har tillstånd kan jag tänka mig att du begår insubordinationsbrott. Båda har fängelse i straffskalan.
Bara tanken på att du vill åka runt som nån slags machoman och imponera är motbjudande. Åk som dig själv, även om du inte kan imponera på någon som dig själv, vilket jag dock hoppas att du förmår.
Vidare finns det inget som heter "permissionsuniform". Det heter dagligdräkt alternativt det mindre vanliga; vardagsdräkt.
Vad gäller alkohol och uniform går det definitivt att kombinera. Det är huvudsakligen en fråga om att vidmakthålla ett respektablelt uppträdande. Jag har själv bevistat ett flertal fester på diverse förbands mässer, ibland bärs uniform för lagandans skull, ibland pga att folk inte har civila finkläder. Men det är ju en helt annat sak än att som värnpliktig på ut på stadens bar i fältuniform och supa sig dyngrak.