2006-10-31, 18:11
Medlem
Fuzzzzys avatar
Sprätta av svenska flaggan tror jag nästan är värre än att bära den. Just a hunch.

Det hade varit roligt att imponera på amerikanarna med uniformen, men om det är olagligt vill jag inte försöka. Känns bara dumt. Precis som att jag aldrig skulle kunna bryta mot regeln att vara berusad i kronans uniform.
Citera
2006-10-31, 18:39
Medlem
slipZens avatar
Äh vafan, kör på och berätta hur det gick. Visa jänkarna hur stolta luftvärnssoldater ser ut.

Men skyll inte på oss om det skiter sig bara.
Citera
2006-10-31, 19:16
Medlem
Snajders avatar
När jag gjorde lumpen hade vi en som besökte sin far utomlands som jobbade på en ambassad som militärattaché(eller något liknande) och lumparen hade med sin M/87:a och bar den på en fest i det aktuella landet och enligt hans far (ÖvLt till graden) så va det okej bara han inte hade svenska flaggan på...
Citera
2006-10-31, 19:20
Medlem
Fuzzzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Äh vafan, kör på och berätta hur det gick. Visa jänkarna hur stolta luftvärnssoldater ser ut.

Men skyll inte på oss om det skiter sig bara.

Hur tusan vet du att jag är luftvärnssoldat? :P
Citera
2006-10-31, 19:33
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy

Gissa tre gånger.

Sen tittar du under din avatar och gissar tre gånger till.
Citera
2006-10-31, 19:41
Medlem
Fuzzzzys avatar
Citat:
Gissa tre gånger.

Sen tittar du under din avatar och gissar tre gånger till.

Fan hahahahah, hade helt glömt bort de =P

Trivs iofs rätt bra med att göra bort mig.
Citera
2006-10-31, 21:31
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Nej det är riktigt.
Egentligen skulle jag tro att det räcker om man tar bort nationsflaggan, allt annat är ju bara lull-lull i utländskt perspektiv.

Alla som säger att det är fel har helt riktigt.

Stämmer det är att betrakta som "föregivande av allmän ställning" om du bär försvarets tecken oberättigat. Om du är berättig och bär dem när du inte har tillstånd kan jag tänka mig att du begår insubordinationsbrott. Båda har fängelse i straffskalan.

Bara tanken på att du vill åka runt som nån slags machoman och imponera är motbjudande. Åk som dig själv, även om du inte kan imponera på någon som dig själv, vilket jag dock hoppas att du förmår.

Vidare finns det inget som heter "permissionsuniform". Det heter dagligdräkt alternativt det mindre vanliga; vardagsdräkt.

Vad gäller alkohol och uniform går det definitivt att kombinera. Det är huvudsakligen en fråga om att vidmakthålla ett respektablelt uppträdande. Jag har själv bevistat ett flertal fester på diverse förbands mässer, ibland bärs uniform för lagandans skull, ibland pga att folk inte har civila finkläder. Men det är ju en helt annat sak än att som värnpliktig på ut på stadens bar i fältuniform och supa sig dyngrak.
Citera
2006-10-31, 22:15
Medlem
the_demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy
hmm.. vem är du? är också luftvärnssoldat
Citera
2006-10-31, 22:27
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Om du är berättig och bär dem när du inte har tillstånd kan jag tänka mig att du begår insubordinationsbrott. Båda har fängelse i straffskalan.

Nu är jag ingen expert men det är väl ändå verkligen skillnad på att bryta mot en regel (tex kompaniinstruktionen) och att begå ett insubordinationsbrott typ ordervägran?

Eller kan jag få fängelse för att ha gått och käkat i matsalen iförd motoroverallen? (vilket inte är tillåtet enligt våran kompaniinstruktion)
Citera
2006-11-01, 01:31
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Nu är jag ingen expert men det är väl ändå verkligen skillnad på att bryta mot en regel (tex kompaniinstruktionen) och att begå ett insubordinationsbrott typ ordervägran?

Eller kan jag få fängelse för att ha gått och käkat i matsalen iförd motoroverallen? (vilket inte är tillåtet enligt våran kompaniinstruktion)

En kompaniinstruktion är en skriftlig order. I lagen finns utrymme att straffa den som inte lyder order.

Sen är det extremt långsökt att någon skulle åtalas för en sådan banal sak. Det är dock mycket viktigt rent principiellt, för försvarets verksamhet att de som inte lyder ordrar kan straffas för det.
Citera
2006-11-01, 10:17
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Det är dock mycket viktigt rent principiellt, för försvarets verksamhet att de som inte lyder ordrar kan straffas för det.

Har dock oerhört svårt att se att det skulle gå till civil domstol och inte stanna inom FM:s disciplinåtgärdssystem.
Citera
2006-11-01, 15:32
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Har dock oerhört svårt att se att det skulle gå till civil domstol och inte stanna inom FM:s disciplinåtgärdssystem.

Vad var det jag skrev i mitt förra inlägg?

Jag får bli ännu tydligare:

Anledningen till att det finns lagstöd för att straffa ordervägrare, totalvägrare och dylika är att försvarets ämnar agera i krig som är enormt påfrestande och säkerligen inget många vill uppleva. Lägg dessutom till att många är inpliktade.

Hur väl tror du systemet skulle fungera under de svåraste av förhållanden, om man helt sonika kunde skita i sin tjänst och bara gå hem utan någon som helst påföljd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in