2006-10-30, 13:35
Medlem
Rocklees avatar
Hallå, jag har ingen våg och har några gram tjack finns det nått enklet sätt att mäta upp hur mycke 1 gram tjack är eller en 0,2 kanske
Citera
2006-10-30, 13:40
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocklee
Hallå, jag har ingen våg och har några gram tjack finns det nått enklet sätt att mäta upp hur mycke 1 gram tjack är eller en 0,2 kanske

Två kryddmått brukar motsvara ungefär en gubbe.
Citera
2006-10-30, 13:40
Bannlyst
Har för mig att jag fått berättat för mig att en McDonalds kaffesked är ett
grovt mått på hur mycket 1gram är. Annars om du vet mängden så är det
ju bara dela upp i lika stora högar. Du kommer troligen få bättre tips än mina
så häng kvar tills flera skrivit sin åsikt.

mvh
Citera
2006-10-30, 13:49
Medlem
hälsingekusts avatar
Ta reda på den exakta vikten för ett mynt, t.ex en tiokrona.
Hitta ett mynt av SAMMA typ som du lyckats ta reda på vikten för, bygg en "gungbräda", där du nogrant mäter ut avstånden mellan den punkt där du hänger fast myntet och den fasta punkt du vill balansera över.
Kroka upp ditt pulver i... något "viktlöst", kanske ett rizzlapapper, och flytta det "utåt" tills du har jämnvikt.
Här gäller det att ha skjutmått, miniräknare och tålamod.

Har gjort en liknande grej med ett kuvert en gång, för att försäkra mig om att det inte vart för tungt (gällde livhanken, 4 A-kasselappar, 1993 ).
När jag sen kom till posten hade de brevvåg med två decimaler(!), och jag hade bara vägt fel på fem hundradelar, vilket är inom feltoleransen alldeles säkert

...föresten, ta ner det till posten å väg det där!
Citera
2006-10-30, 14:04
Medlem
nops avatar
Inget av understående är exakt, men det får man räkna med om man inte har digitalvåg i närheten. Vi kör på måfå med eftertanke alias "street scale"

Som Arkomann sade, ett välkänt mått är krm (kryddmått).

Allt beror på densiteten, om den är utspädd etc men vi kan utgå ifrån att den har ungefär samma vikt som florsocker/ströbröd.

1krm = (1ml) väger ungefär 0,5g (om vi utgår ifrån ovanstående).

Så i ditt fall så tar du 2krm med råge, där har du ungefär en gubbe dos.

En 0,2:a blir med andra ord lite mindre än hälften av ett krm!

Happy racing!

// nop
Citera
2007-06-28, 18:20
Medlem
danny79s avatar
Har finmalet tjack, vi snackar då släta krdmått?
Citera
2007-06-28, 18:28
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danny79
Har finmalet tjack, vi snackar då släta krdmått?

Du får se till att räkna i runda slängar bara, men jag förstår inte varför man ska vara så exakt att man måste väga? Snorta tills du är nöjd och sen lite till
Citera
2007-06-28, 18:48
Medlem
GAMEONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Du får se till att räkna i runda slängar bara, men jag förstår inte varför man ska vara så exakt att man måste väga? Snorta tills du är nöjd och sen lite till

Har tanken slagit dig att han kanske ska sälja en gubbe, eller vill vara säker på att han inte blivit blåst? Finns många anledningar till att vilja ha det vägt.
Citera
2007-06-28, 19:17
Medlem
danny79s avatar
som ovastående sa,, finns många anledningar ,, jag vet att det inter blir exakt när man mäter med krd mått, men hyffsat nära i allafall,., ska det vara släta mått eller rågade,, eller en av varje??
Citera
2007-06-28, 19:23
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
som ovastående sa,, finns många anledningar ,, jag vet att det inter blir exakt när man mäter med krd mått, men hyffsat nära i allafall,., ska det vara släta mått eller rågade,, eller en av varje??

Eftersom det inte är ett exakt mått, då kryddmåttet inte mäter vikt utan volym, så spelar det ingen större roll. Tryck bara inte ihop tjacket i kryddmåttet, för då får man in betydligt mer.
Citera
2007-06-28, 19:40
Medlem
danny79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Eftersom det inte är ett exakt mått, då kryddmåttet inte mäter vikt utan volym, så spelar det ingen större roll. Tryck bara inte ihop tjacket i kryddmåttet, för då får man in betydligt mer.

Ok tack för svaret..
Citera
2007-06-28, 21:35
Bannlyst
Citat:
s ska det vara släta mått eller rågade,, ?

Rågade när du köper, släta när du säljer!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in