2006-10-30, 11:31
Bannlyst
Giraffen är mitt favoritdjur. Det är ett fascinerande men också komiskt djur. Det är nåt osannolikt med giraffen.

Giraffen torde vara ett av de mest kända djuren, igenkänd av människor i hela världen. De som inte sett giraffen i verkliga livet har i alla fall sett den på julkort.

I den här tråden hade jag tänkt av vi ska samla FB-medlemmarnas kunskaper, åsikter och tankar om giraffen. Ställ gärna frågor.

Själv undrar jag hur giraffen låter. Det har jag aldrig hört i en naturfilm, bara i en gammal Tarzanfilm men det behöver ju inte stämma.

Mitt första starka giraffminne var när Furuviksparken fick en ny giraff nån gång på 80-talet. Svante hette han. Det var häftigt!
Citera
2006-10-30, 12:06
Medlem
stavs avatar
Högt blodtryck- dåligt utrett

På grund av stora höjdskillnaden mellan huvud och hjärta så har giraffen högt blodtryck.
Hur den reglerar det när den dricker (och alltså sänker huvet till hjärt-nivån) är dåligt utrett.
Dock forskade man en del på detta under andra världskriget, för då upptäckte man vad som hände piloter i branta svängar (g-dräkt). Giraffen har väldigt stram hud på benen, typ naturlig g-dräkt.

Giraffen har horn, fast det är egentligen inte horn (som är ombildade hårceller) utan knölar på skallbenen.
Citera
2006-10-30, 13:01
Medlem
ojz0rs avatar
Sover giraffer stående?
Hur går det när en giraff har halsont?
Citera
2006-10-30, 13:05
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojz0r
Hur går det när en giraff har halsont?
Det där är väl ändå en ganska debil fråga. Det går som det gör för alla andra djur. Det går över. Kom nu inte med sådana fånigheter när Haye öppnar sitt hjärta för Fb:s multitud!

För att bidra på ett mer konstruktivt sätt, då, kan jag hänvisa till en mycket intressant artikel om acacialöv. Håll till godo!
Citera
2006-10-30, 19:09
Medlem
Anemis avatar
Jag har också ett stort giraffintresse. Jag vet inte alls varifrån det kommer, det bara dök upp för några år sedan.
Vet någon av er vart jag skall vända mig för att få se en giraff live? Finns det djurparker i Europa som har så långhalsade invånare, eller är jag tvungen att resa till deras egna marker för att få en glimt av dem?
Kan giraffen inte komma till Anemi, får Anemi åka till giraffen.

Som kuriosa kan jag berätta att giraffen är väldigt snabb, och kan springa om racerhästar. De är tyvärr inte så uthålliga, deras snabbhet är mer explosiv än långvarig, och de saktar snabbt farten då de väl har fått upp den.
Giraffer "talar" också med varandra, men de är så finurligt konstruerade att människan inte kan höra deras läten. Hemlighetsfulla kräk.

Det är inte heller ovanligt att giraffer utför homosexuella "samlag".
Enligt wikipedias giraffsidor var 94 procent av bestigningarna i ett specifikt område under en given tid av homosexuell natur. (hane - hane)
Jag hoppas naturligtvis att detta är ett illvilligt skämt av någon berusad wikipediaskribent, för jag skulle känna mig lurad om det djur jag har beundrat på avstånd så länge skulle visa sig vara djurrikets svar på Liberace.
Citera
2006-10-30, 19:32
Medlem
Blå Rutas avatar
Det finns två sorters giraffer i afrika. Kommer inte ihåg vad dom olika underarterna heter, men jag minns att korsningen brukar kallas "djurparksgiraff" eftersom man i djurparker brukar skita i att det är olika underarter och låta dom skaffa rasblandarungar! (bäst att använda sådana ord som man vet folk förstår här på flashback...)
Blodtrycket i huvudet regleras med hjälp av backventiler i kärlen i halsen.

Finns giraffer på kolmården.
Citera
2006-10-30, 19:34
Medlem
mesopalmens avatar
Under ett besök på Kolmårdens djurpark såg jag en giraff stå och lapa i sig en annan giraffs urin då denna pissade. Jag uppfattade inte könet på de inblandade.
Citera
2006-10-30, 19:49
Medlem
bwoys avatar
När jag var i Kina i våras så matade jag en giraff med äpple. Därav kan jag avslöja att giraffens tunga är snuskig

Detta var på ett zoo.
Citera
2006-10-30, 23:51
Medlem
evolutes avatar
Så vitt jag vet har giraffen lång hals för att kunna dricka utan att behöva böja sig ned helt, vilket kräver mycket energi.
Citera
2006-10-30, 23:52
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Det är inte heller ovanligt att giraffer utför homosexuella "samlag".
Enligt wikipedias giraffsidor var 94 procent av bestigningarna i ett specifikt område under en given tid av homosexuell natur. (hane - hane)
Jag hoppas naturligtvis att detta är ett illvilligt skämt av någon berusad wikipediaskribent, för jag skulle känna mig lurad om det djur jag har beundrat på avstånd så länge skulle visa sig vara djurrikets svar på Liberace.
Det där låter ju faktiskt ganska underligt. Det har dock angetts en papperskälla: Bruce Bagemihl, Biological Exuberance: Animal Homosexuality and Natural Diversity, St. Martin's Press, 1999; pp.391-393. Det här känns lite som den där idén de har i Lock, Stock & Two Smoking Barrels för att tjäna pengar med ett falskt dildoföretag: ingen kommer att försöka verifiera eller motbevisa källan, eftersom de då måste erkänna att de letar efter homosexuella djur i ett bibliotek eller en bokaffär.

Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Det finns två sorters giraffer i afrika. Kommer inte ihåg vad dom olika underarterna heter, men jag minns att korsningen brukar kallas "djurparksgiraff" eftersom man i djurparker brukar skita i att det är olika underarter och låta dom skaffa rasblandarungar! (bäst att använda sådana ord som man vet folk förstår här på flashback...)
Jaså du herr kvasivetenskap. Senast jag kollade fanns det nio.
Citera
2006-10-31, 00:17
Medlem
wääuus avatar
Är det möjligtvis så att man kan se en koppling mellan att gilla giraffer och att gilla höga hattar?
Faan vad jag formulerar mig dåligt.
Citera
2006-10-31, 00:32
Medlem
Mr Coffees avatar
Vilka djur äter giraff?

Hur länge kan en giraff fly från en förföljare?

Springer de fort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in