2006-10-30, 04:21
Medlem
kaylahs avatar
ja, att man inte kan cencurera alla ointelligenta människor. Nu pratar jag inte om mentalt handikappade, utan om "vanliga" människor som har sådana otroligt oigenomtänkta och outbildade åsikter att det borde vara olaglaigt för dem att tala offentligt.

Jag är kluven vad det gäller yttranderättsfrihet. Visst, jag tycker att man har rätt att säga åt statsministern att han är den helt klart mest inkompitenta person man träffat. Det skall vara helt okej att kalla kungen för berra och hälsa med tja! Det skall vara helt tillåtet att protestera på gator och torg mot mobbning, dålig sjukvård, dålig skola och liknande. Personligen har jag aldrig tänkte mycket på yttranderättsfriheten. Jag har bara alltid känt att det är självklart att om jag vill säga något eller har en åsikt om något, då säger jag det. Jag är inte censurerad åt nåt håll. Dock tycker jag det är skrämmande att människor som abortmotståndare, rasister, nazister och terrorister skall ha rätten att gorma och köra full propaganda. Där vill jag sätta korken. Det kallar jag missbruk av yttranderätten,

Var går din gräns, om du har en?
Citera
2006-10-30, 05:16
Medlem
Jag har ingen sådan gräns.
Citera
2006-10-30, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaylah
ja, att man inte kan cencurera alla ointelligenta människor. Nu pratar jag inte om mentalt handikappade, utan om "vanliga" människor som har sådana otroligt oigenomtänkta och outbildade åsikter att det borde vara olaglaigt för dem att tala offentligt.

Jag är kluven vad det gäller yttranderättsfrihet. Visst, jag tycker att man har rätt att säga åt statsministern att han är den helt klart mest inkompitenta person man träffat. Det skall vara helt okej att kalla kungen för berra och hälsa med tja! Det skall vara helt tillåtet att protestera på gator och torg mot mobbning, dålig sjukvård, dålig skola och liknande. Personligen har jag aldrig tänkte mycket på yttranderättsfriheten. Jag har bara alltid känt att det är självklart att om jag vill säga något eller har en åsikt om något, då säger jag det. Jag är inte censurerad åt nåt håll. Dock tycker jag det är skrämmande att människor som abortmotståndare, rasister, nazister och terrorister skall ha rätten att gorma och köra full propaganda. Där vill jag sätta korken. Det kallar jag missbruk av yttranderätten,

Jaha?

Citat:

Håller med ovanstående herre, jag har ingen för det behövs ingen. Det finns ingen större mening med att införa ett statligt censurfilter. Det är upp till individen själv att klara av att filtrera, och detta låter sig göras med en grundläggande källkritisk skolning.

Exempelvis filtrerar jag bort din åsikt helt då du förefaller vara obildad och ignorant. Varken abortmotståndare eller terrorister skrämmer mig för fem öre. Jag lyssnar gärna på deras argument, det behöver dock inte betyda att jag håller med dem i sak för det.
Citera
2006-10-30, 12:23
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:

Om jag har nån gräns så är det att de som inte ger andra rätten att uttrycka sina åsikter förbrukar i viss mån rätten att uttrycka sina egna.

Dvs det du förespråkar är till viss del detta och huruvida du då är förtjänt av att uttrycka dina åsikter blir då bara en fråga om godtycke. Du anser dock säkerligen att du ska ha rätten för att du är en av de med "goda" åsikter. Problemet är dock att på de flesta områden är inte världen strikt svart eller vit och därför är inte heller den goda och rätta åsikten alltid förpackad i elegant presentbox med guldsnören.
Citera
2006-10-30, 12:54
Medlem
Citat:
Dock tycker jag det är skrämmande att människor som abortmotståndare, rasister, nazister och terrorister skall ha rätten att gorma och köra full propaganda. Där vill jag sätta korken. Det kallar jag missbruk av yttranderätten,

De tycker nog exakt samma sak om dig, att människor öht. kan ha sådana korkade åsikter som dig och ditt pack, bah! Bäst vore om vi lagstadgade emot att yttra sådana groteskt dumma åsikter som du verkar ha, för ingen människa med något som helst vett i skallen skulle kunna ha dem. I dig vill jag sätta korken.

Om min poäng försvann här, sorry :P Är varken rasist, nazist, kommunist eller terrorist, men anser att de borde ha lika stor rätt att yttra sig som alla andra, upp till vi som står emot dem att peka ut deras fel och brister med sakliga argument och fungerande bevisning, inte korka igen dem för att vi anser att deras åsikter är fel, eller sparka ner dem på gatan för att vi inte tål det de säger. Då är vi inte ett dugg bättre än dem.
Citera
2006-10-30, 13:35
Bannlyst
Citat:
ja, att man inte kan cencurera alla ointelligenta människor.

Är det inte ointelligenta som har ett behov av att slippa ta en debatt?
Citera
2006-10-30, 14:57
Medlem
ants avatar
Det är alldeles för mycket censurerande som det är. Yttrandefrihet för ALLA!
EDIT: Om jag hade varit modd hade jag censurerat trådskaparens inlägg. Såna idiotiska åsikter borde inte få komma upp till ytan.
Citera
2006-10-30, 18:17
Medlem
Azoracs avatar
Vad är det som gör din åsikt rätt? den är uppenbarligen inte rätt i alla nazister, terorister eller någon annan censurerad grupp. Du har ingen rätt att säga vems åsikt som är rätt eller fel. Vi är alla olika och det är det som driver värds utväklingen framåt. Om du tror på ett kontroll samhälle med en ända rätt väg, då kan du flytta till kina eller varför inte nordkorea?

Alla ska ha rätten till att yttra sin åsikt, även om den inte stämmer in på alla andras.
Citera
2006-10-30, 18:28
Medlem
Ruskigbusss avatar
Rubrik korrigerad. Felpost raderad.
/Mod

-----------------------------------------------

Det finns en ganska enkel gräns:
ÅSIKTER skall icke censureras. HOT och trakasserier skall inte tillåtas.
Citera
2006-11-01, 01:31
Medlem
kaylahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azorac
Vad är det som gör din åsikt rätt? den är uppenbarligen inte rätt i alla nazister, terorister eller någon annan censurerad grupp. Du har ingen rätt att säga vems åsikt som är rätt eller fel. Vi är alla olika och det är det som driver värds utväklingen framåt. Om du tror på ett kontroll samhälle med en ända rätt väg, då kan du flytta till kina eller varför inte nordkorea?

Alla ska ha rätten till att yttra sin åsikt, även om den inte stämmer in på alla andras.

Nu skall jag ge mig ut på den sliskiga ego isen och tala om att JO, jag VET vilka åsikter som är totalt uppåt väggarna samt vilka som verkligen har en mening. Det är väldigt enkelt. Sensuren skall vara som sådan. Har du något intelligent att tillföra i diskussionen så är du välkommen. Då skall genast nämnas att det är ytterst svårt att finna en intelligen rasist/nazist eller sverigedemokrat. Jag har dock inte hört ett ända ord ur deras munnar som bottnar i ett klart intelligen och förståelse för människor, deras religioner, olikheter och samspel.

Så jo,. jag vet mycket väl vad som är rätt och vad som är fel åsikter. Det som skrämmer mig är att vuxna människor har den simpla logiken som vi utrustas med redan vid födseln. Har de vuxit ifrån den viktiga egenskapen?
Citera
2006-11-01, 02:27
Bannlyst
Citat:
Nu skall jag ge mig ut på den sliskiga ego isen och tala om att JO, jag VET vilka åsikter som är totalt uppåt väggarna samt vilka som verkligen har en mening. Det är väldigt enkelt. Sensuren skall vara som sådan. Har du något intelligent att tillföra i diskussionen så är du välkommen. Då skall genast nämnas att det är ytterst svårt att finna en intelligen rasist/nazist eller sverigedemokrat. Jag har dock inte hört ett ända ord ur deras munnar som bottnar i ett klart intelligen och förståelse för människor, deras religioner, olikheter och samspel.

Så jo,. jag vet mycket väl vad som är rätt och vad som är fel åsikter. Det som skrämmer mig är att vuxna människor har den simpla logiken som vi utrustas med redan vid födseln. Har de vuxit ifrån den viktiga egenskapen?

Inte för att jag är rasse, men är det inte bevisat att samhället hade varit enklare utan alla dessa kulturkrockar som finns? Leka barn leka bäst så att säga...

Ojsan, där var visst ett argument
Citera
2006-11-01, 08:41
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Har du något intelligent att tillföra i diskussionen så är du välkommen. Då skall genast nämnas att det är ytterst svårt att finna en intelligen rasist/nazist eller sverigedemokrat. Jag har dock inte hört ett ända ord ur deras munnar som bottnar i ett klart intelligen och förståelse för människor, deras religioner, olikheter och samspel.

Du har ingen tanke på att du just nu uppvisar samma intolerans mot vissa grupper som du påstår att vissa andra har mot andra? Och varför skall de som har en religion som backar upp deras ideologi och åsikter ha rätt till större förståelse än de som inte har det? Sedan undrar jag om du är medveten om att det med allra största sannolikhet finns mer intelligenta människor än dig som tycker helt annorlunda i just den här frågan om yttrandefrihet än vad du gör.

Om man nu leker med tanken att man skulle använda intelligens som metod för att avgöra vilka som får yttra sig. Då skulle man t ex kunna sätta gränsen alldeles under deras nivå, vilket skulle göra att du mister din rätt att uttrycka din åsikt. Tycker du att det skulle vara en bra metod?

Citat:

Har du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in