2006-10-29, 18:00
Medlem
Androass avatar
Var tyvärr för ung för politik när det begav sig, så jag har aldrig sett/hört denna fadäs.

Kan man se detta någonstans på nätet? Skulle vara mycket intressant
Citera
2006-10-29, 18:07
Medlem
PreDampors avatar
Citat:
Under sin tid som kulturminister 1991-94, med ansvar även för invandrarfrågor, blev Friggebo kanske mest känd för en fadäs i Rinkeby Folkets Hus. Under en debatt om rasism och främlingsfientlighet den 5 februari 1992, i den så kallade Lasermannens spår, försökte Friggebo lugna stämningarna genom att föreslå att hela salen skulle sjunga "We Shall Overcome". Försöket misslyckades.

Under tidigt 1990-tal hade Sverige ett rekordstort inflöde av flyktingar, inte minst till följd av konflikten i det forna Jugoslavien. En av flera grupper som kom till Sverige var kosovoalbaner, varav många var romer. Boende i närheten till flyktingförläggningar med kosovoalbaner utvecklade en negativ inställning till denna etnicitet, vilket föranledde Friggebo att hävda att "uppenbarligen finns någon tradition eller någonting annat som gör att kosovoalbaner är mer benägna att snatta och stjäla cyklar och tvätt".

Friggebo..kulturminister..invandrarfrågor
Tanten hade ju rätt i sin analys dock.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Birgit_Friggebo
Citera
2006-10-29, 18:10
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreDampor
Friggebo..kulturminister..invandrarfrågor
Tanten hade ju rätt i sin analys dock.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Birgit_Friggebo
Mjo, har läst det där. Var dock intresserad av att se detta spektakel, men det kanske inte finns på film?
Citera
2006-10-29, 18:12
Medlem
skalizs avatar
Körde dem inte det klippet på 100 höjdare, eller missminner jag mig totalt? Någonstans har jag sett det i alla fall. Helt otroligt pinsamt!

Om någon letar upp klippet föreslår jag en trådflytt till humorforumet
Citera
2006-10-29, 18:12
Medlem
Nomen Nescios avatar
Finns i SVT:s arkiv.
Citera
2006-10-29, 18:16
Medlem
Scanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Mjo, har läst det där. Var dock intresserad av att se detta spektakel, men det kanske inte finns på film?

Vaersgo.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=43164&a=471654
Citera
2006-10-29, 18:19
Medlem
Z4Ws avatar
Bildt fick mycket hjälp av henne
Citera
2006-10-29, 18:32
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Finns i SVT:s arkiv.
Detta var kul att se
Skön Bildt är som försöker sig på civiliserad filosofi, medan svartingarna bara kacklar på.
Synd att man inte fick se reaktionerna mer på Friggebos utspel. Det var dock kul att se Bildts min i samma ögonblick, och hans diskreta "nee".
Citera
2006-10-29, 18:34
Medlem
enverhoxha99s avatar
I&I-->TV och serier.

//enverhoxha99
Moderator
Citera
2006-10-30, 01:00
Medlem
Ajajajs avatar
Carl Bildts Gyllene Citat! :D

Fast det är egentligen Carl Bildt som står för det skönaste uttalandet! Det kom lite i skymundan av Friggebos mer spektakulära uttalande.

Calles uttalande är ett av dom bästa citaten hitills från en svensk politiker!

Betänk att Calle Bildt talar till bergsfolk, bushmen och analfabeter! Det är en viktig del i varför citatet är så underbart!

"En så att säga motsatsernas dynamik, i detta tidigare så enhetliga svenska samhälle, en friktionsyta uppstår förvisso, men det är denna motsatsernas fredliga dynamik som med mitt sätt att se, betyder oerhört mycket för att vitalisera det svenska samhället..."

Citera
2006-10-30, 02:27
Medlem
jangos avatar
Hysteriskt roligt, det hela har ett enormt komiskt värde, lägg där till ett par odödliga citat!
Det är ren kalabalik helt enkelt! Tack för länken!
Citera
2006-10-30, 03:19
Medlem
Priceless!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem