2006-10-29, 13:38
Medlem
Venators avatar
Stämmer det att försvarsmaktens Handbok Sovjetunionen fortfarande har någon sorts hemligstämpel? Någon som vet varför den har det?

Sovjetunionen finns inte och när det gäller material och taktik är boken 16 år vilket är en hel del med tanke på den tekniska utvecklingen... Dessutom måste väl Moskva ha läst den för länge sedan, och det är ju inte direkt exklusiv läsning inom svenska försvaret heller.

Noterar för övrigt att försvaret har tagit bort alla pdf-filer på handböcker från sin hemsida.
Citera
2006-10-29, 13:52
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag vet inte om den fortfarande är hemligstämplad, men det skulle inte förvåna mig med tanke på att svenska försvaret tenderar att vara onödigt hemliga.

Kanske är det för att verka coolare än man är eftersom man så sällan får kriga? Att t ex sudda ut vapnen (G36) på bilder av SSG är helfånigt när US Army inte anser sig behöva göra det på bilder av sina specialstyrkor...
Citera
2006-10-29, 18:16
Medlem
Asgarvads avatar
Försvaret har tagit bort allt copyrightat material från nätet utom SäkI och det har nog mindre med sekretessfrågor att göra än om närighet.
Citera
2006-10-29, 19:24
Medlem
En svensk tiger.
Citera
2006-10-29, 19:58
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Försvaret har tagit bort allt copyrightat material från nätet utom SäkI och det har nog mindre med sekretessfrågor att göra än om närighet.

Japp, men det är två olika saker, Handbok Sovjetunionen har aldrig legat på nätet. Inte underrättelsehandboken heller (liksom annat kul).
Citera
2006-10-29, 20:06
Medlem
Balthazaer-s avatar
Den var fortfarande hemligstämplad när jag gjorde lumpen 2001, men det var underförstått från befälens sida att det inte var så himla noga att alla jobbiga säkerhetsregler följdes till punkt och pricka.
Citera
2006-10-29, 23:34
Medlem
Realizts avatar
Alla handlingar som sänds till eller från en svensk myndighet är offentliga. Undantag görs (av olika anledningar) inte per handling, utan från fall till fall som en handling begärs utlämnad. Det är alltså begäran om utlämning som i vissa fall inte beviljas. "Hemligheten" är inte en egenskap hos dokumentet, utan en egenskap hos utlämningsbeslutet. Det varierar då inte bara med handlingens identitet, utan även med tidpunkten och andra omständigheter hos utlämningsbegäran. T.ex. kan somliga myndigheter lättare få handlingen utlämnad till sig än vad somliga privatpersoner kan. Det förekommer alltså inte att dokument i Sverige stämplas med "eyes only" eller "secret" liknande.

Faktiskt är det lite hårddraget så att alla handlingar måste lämnas ut. Bara den känsliga delen av handlingen ska undanhållas utlämning. Ofta kan det ske genom att text selektivt strycks över med tuschpenna. Man kan sålunda få ut ett svart blad utan läsliga bokstäver. (Det är en fotokopia som lämnas ut, så nån möjlighet att separera kemin i tuschet från bläcket i de tryckta bokstäverna lär inte finnas).

Alltså, ring en försvarsmyndighet och begär nämnda handling utlämnad!
Citera
2006-10-30, 00:20
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt

Alltså, ring en försvarsmyndighet och begär nämnda handling utlämnad!

.., och du får väldigt mycket nej, om HSu ff är hemligstämplad, vlket jag inte vet, men tror den bör vara.

För övrigt finns just bla hemlignivån "secret" i FM. Även tex "hemlig arbetshandling, förstöres av innehavaren efter...", det är ju att betrakta som den "eyes only" du nämner.
Citera
2006-10-30, 01:00
Medlem
Oddballs avatar
Jag är ganska säker på att jag sett den på Tradera så endera är vi en ny Bergling på spåret eller så är den inte riktigt så hemlig längre...
Citera
2006-10-30, 01:05
Medlem
Senators avatar
Nä, aktualitetsskälet kanske inte skulle vara det främsta skälet, direkt...
Citera
2006-10-30, 01:28
Medlem
Venators avatar
Tradera? Ja jäklar, det hade varit ett kul fynd!

Nej, aktualiteten kan ju inte vara skälet. Möjligen handlar det om att boken säger något om vad ledningen tycker att det är viktigt att eleverna inom UndSäk lär sig, vilket i sin tur säger något om vad dessa elever förväntas få för kompetens...? Man kanske inte vill ha den kunskapen spridd till diverse krigsherrar på Balkan etc? Det är den rimligaste förklaring jag kan komma på just nu, fast möjligen används böckerna inte bara för utbildning inom UndSäk?

Noterar som jämförelse att varken "Utbildningsreglemente störning mot radio" eller "Brigadreglemente Tillägg 1: Vapenprestanda" är hemliga... Åtminstone står det inget om det i mina exemplar.
Citera
2006-10-30, 03:00
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det förekommer alltså inte att dokument i Sverige stämplas med "eyes only" eller "secret" liknande.

Jodå, nu babblar du i nattmössan, hemliga handlingar inom försvarsmakten har en stämpel där det med stora bokstäver står "HEMLIG" och sen typ "enligt XXX:e paragrafen bla bla".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in