Jag har ätit mig igenom en hel del smoke pits (bbq-restauranger) i Dallasområdet och måste säga att bbq-kulturen är något av det bästa USA kan erbjuda. Fantastiskt gott och minst lika genuint som svensk husmanskost.
Här i Sverige har jag knappt stött på äkta bbq alls, förutom nån engångsgrej på finkrog, har för mig det var på Restaurangen (Melkers) eller F12. Har heller inte stött på bra bbq i någon svensk villaträdgård. Eftersom jag själv inte äger någon trädgård får jag begränsa mina experiment till några få semesterveckor på sommaren.
Den som har en grill smoker kan ju göra vad som helst, hur lätt som helst - grilla, bbq, t o m röka. Men även med en klotgrill kan man göra riktigt bra grejer.
Två viktiga saker:
1 Indirekt värme:
BBQ kräver oftast längre tillagningstid och därmed lägre värme än vanlig grillning. I en vanlig grill löser man det enkelt genom att flytta över kolbädden till ena sidan och köttet till den andra - s k indirekt värme.
2 Röksmaken:
Äkta BBQ kräver äkta trä. Så hoppa över briketterna och välj bra ved. Schysst rök-resultat får du om du blöter ned lite ved och lägger på kolbädden. Olika träslag har dessutom olika smak och egenskaper.
Det är klart, ska du köra på en fet oxbringa kan det bli meckiga 18 timmar med en vanlig klotgrill. Men de flesta normala stycken funkar oftast bra.
Den enda svenne jag vet som överhuvudtaget verkar förstå äkta BBQ är Jonas Borssén: Han är väl ingen språklig stilist direkt, men däremot en kunnig "bbq-missionär". I hans bok Absolute Heat får du många bra recept och alla praktiska tips du behöver:
http://www.borssen.com/visa_bok.asp?ID=5&Meny=1