2006-10-28, 17:52
Medlem
Venators avatar
Är det sant kommer det fram i media. Skedde det vid en uppställning lär det ju inte saknas vittnen, så det kommer fram. Skulle det göras försök att tysta en sådan händelse lär alla ansvariga befäl från regementschefen och neråt få gå.
2006-10-28, 18:20
Medlem
Asgarvads avatar
Ett befäl som misshandat en värnpliktig svårt på P4 i Skövde utan att det stått ett ord i tidningarna om det? Nja, jag håller mig nog rätt skeptisk....
2006-10-28, 19:05
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Naturligtvis anser jag att det är fanimig befälets plikt att sparka sönder underlivet påvarenda jävel som vid vuxen ålder inte klarar av att knyta ett par kängor/skor.

Håller med, luktar starkt av lögn.

Hur ser man att någon inte har knytit kängorna? I svenska armén så fästs ju byxorna över kängorna så att det inte går att se om de är knutna eller ej.

Och jag som själv gjort lumpen på P4 vet att många befäl där rekommenderar öppen gylf på varma dagar (liksom öppen dragkedja och bara knapparna knäppta på vapenrocken) för att få lite luft igenom och kyla ner.

Misshandel av den här graden för något så löjligt låter extremt overkill.

Nä, det här är inget jag tror på....
2006-10-28, 19:14
Medlem
Det borde komma fram om det är sant. Det måste väl finnas vittnen och personen måste själv inse att det ska anmälas.
2006-10-28, 19:16
Medlem
Försvarsmaktens egen ansvarsnämnd kommer att rekommendera avsked åt officeren efter att en en civil rätt kommit att utdöma ett saftigt skadestånd åt den värnpliktiga. Före det hänt har ÖB kommenterat det hela och tagit avstånd på förstasidan på mil.se, och enda anledningen till att han gör det är att Aftonhoran.se har skrivit om händelsen.

Skulle jag tro om det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Och jag som själv gjort lumpen på P4 vet att många befäl där rekommenderar öppen gylf på varma dagar (liksom öppen dragkedja och bara knapparna knäppta på vapenrocken) för att få lite luft igenom och kyla ner..

Jepp, samt vid marsch. Men det är väl tänkt att man inne på regementet ska vara hyfsat proper.
2006-10-28, 19:17
Medlem
Men om jag vara nära vän till den drabbade personen skulle jag själv ta kontakt med befälets chef om min vän tvekade att anmäla detta själv.
2006-10-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Men om jag vara nära vän till den drabbade personen skulle jag själv ta kontakt med befälets chef om min vän tvekade att anmäla detta själv.

Regementschefen är ytterst ansvarig för allt som sker på regementet. Regementschefer (överste vanligtvis till graden) brukar vara karriärister som har målet inställt på att bli generaler. Det finns inte en chans i världen att de ställer sig upp och försvarar någon nybakad fänrik/löjtnant som har begått ett grovt tjänstefel. Regementschefen kommer att agera kraftfullt om det hela har hänt.

Vänder du dig till den närmaste chefen så finns säkert risken att han försöker släta ut det hela och ignorerar vad som har hänt.
2006-10-28, 19:25
Medlem
Löwenhertzs avatar
Det är väl självklart att en uppstudsig värnpliktig får sig en pungspark. Befälen måste ju för fan visa vem det är som bestämmer. T.o.m. på mitt förband krävdes det några spruckna ollon (och ett antal stygn) innan den rätta befälsordningen var fastställd...

2006-10-28, 19:55
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Håller med, luktar starkt av lögn.

Hur ser man att någon inte har knytit kängorna? I svenska armén så fästs ju byxorna över kängorna så att det inte går att se om de är knutna eller ej.

Och jag som själv gjort lumpen på P4 vet att många befäl där rekommenderar öppen gylf på varma dagar (liksom öppen dragkedja och bara knapparna knäppta på vapenrocken) för att få lite luft igenom och kyla ner.

Misshandel av den här graden för något så löjligt låter extremt overkill.

Nä, det här är inget jag tror på....

Man behöver inte se själva knuten för att förstå att kängorna inte är knutna. Det räcker att se snörena hänga ner för att förstå att kängorna inte är knutna.
2006-10-28, 21:44
Medlem
HonkenLarssons avatar
Att inte smurfen svarat dom som inte [i]riktigt[i]tror på vad han säger gör att det känns ganska säkert att förklara det hela som lögn, påhitt och vilda fantasier.

återstår att kika i dagspress efter söndersparkade underliv således.

Helt otrolig historia.
2006-10-28, 22:02
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_
glömt knyta kängorna och knäppa gylfen.

Vill inte på något sätt försvara befälets agerande mot den värnpliktige.
Fullständigt vidrigt om historien stämmer.

Jag vill påstå att soldaten gjorde detta enbart för att jävlas
och vara besvärlig.

Man känner om kängorna INTE är knutna för övrigt.Gylfen kanske går att glömma.

Apropå ämnet:
Såg en videosnutt för länge sedan där ett ryskt befäl slog och gav örfilar till en grupp unga rekryter.Någon som vet vad jag talar om?.
Någon som har en länk kanske?
2006-10-28, 22:25
Medlem
Glömmer mann knyta kängorna är man en pucktvåa, som våra befäl säger

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in