Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Har du några som helst belägg för detta?
Jag vågar påstå att det är skitsnack. Säga vad man vill om AFA men det torde vara odiskutabelt att AFAs aktioner har fått vissa att helt lägga ner sitt fascistiska/nazistiska engagemang.
Personligen är jag av åsikten att AFA är en reaktion på nazisterna, medan nazisterna inte är en reaktion på AFA utan på en skum syn på invandring och på allmänt hållna samhälliga värderingar.
Är det verkligen särskilt många som bestämt sig för att lägga ner pga hot, trakasserier och våld från (A)FA? Vissa blir bara mer stärkta i sin ideologi medans andra behåller ungefär samma åsikter och synsätt, de visar det bara inte utåt av rädsla för attacker. De som eventuellt lägger ner är väl i så fall de identitetssökande kids som närmat sig "rörelsen" av andra skäl än någon ideologisk övertygelse.
Hela tankesättet att man ska misshandla människor till att byta åsikt och sedan kalla sig antifascister är fö skrattretande alternativt vämjeligt, men det är ju en annan femma.
Om jag ser till mig själv så kan jag bara säga att jag aldrig någonsin varit inblandad i någon nationalistisk organisation eller dylikt, men jag blir inte direkt avskäckt när jag ser hur antidemokraterna och våldsdyrkarna i (A)FA lägger upp rapporter på hur de misshandlat och rånat andra människor enbart pga deras åsikter. Det kombinerat med andra aktioner som går ut på att i skydd av mörkret förstöra egendom och sedan skryta på nätet om hur man "försvarar sin klass bla bla bla" gör snarare att jag känner alltmer sympatier för exempelvis Fria Nationalister och deras olika lokala grupper. Tycker de flesta rapporter från båda sidor (sällsynt med samstämighet på de här sidorna) tyder på att det i regel är FN (eller liknande) som blir attackerade då de delar ut flygblad, sätter upp sina klistermärken eller vad det nu må vara. När man sen ser hur regering och media gullar med AFA och rentav ger (gett?) dem ekonomiska bidrag samtidigt som nationalister ska hängas ut, bespottas och uteslutas ur facket så stärker det bara mina sympatier. Att sedan de AFAiter jag träffat i mina dagar i regel har vart medelklasskids med ett lika rosenrött romantiskt skimmer över sin syn på arbetarklassen som deras syn på våld har bidragit även det.
Hmmm. Kanske skulle gå med i min lokala FN grupp. Tål att tänkas på.