2008-10-06, 16:57
Medlem
1:aHjälpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillGreven
Det tror jag att det kan göra. I alla fall tror jag det kan ge mycket att visa öppen aggression mot dem. De måste få känna på livets kalla verklighet.

Till exempel så tycker jag det var väldigt bra gjort av RF när de tog muf's propaganda ur händerna på dem under en av deras aktiviteter.

Jag tror att det missnöje som faktiskt finns med borgarna gör att det finns en relativt hög toleransnivå bland folk i fall man ger sig på dem.
Visst, etablerad media kommer skrika om antidemokrati och terrorism, men vem bryr sig egentligen? De kommer aldrig att vara på våran sida ändå

Det är sant att etablerad media inte är på vår sida, det innebär inte att vi inte behöver göra en analys av våra egna metoder, bedriva självkritik, utan att för den delen vara maoister.
2008-10-06, 17:54
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillGreven
Det tror jag att det kan göra. I alla fall tror jag det kan ge mycket att visa öppen aggression mot dem. De måste få känna på livets kalla verklighet.

Till exempel så tycker jag det var väldigt bra gjort av RF när de tog muf's propaganda ur händerna på dem under en av deras aktiviteter.

Jag tror att det missnöje som faktiskt finns med borgarna gör att det finns en relativt hög toleransnivå bland folk i fall man ger sig på dem.
Visst, etablerad media kommer skrika om antidemokrati och terrorism, men vem bryr sig egentligen? De kommer aldrig att vara på våran sida ändå

Här har du ju såklart en poäng, men jag ser inte våld som den bästa lösningen här. På alla arbetsplatser jag varit på är det ganska tydligt att man avskyr chefen (i alla fall de högre), det är ingenting man behöver visa genom att slå ned honom på stan.

Jag tycker också att det var bra, men MUF är inte heller några kapitalister, det måste man tänka på.
Såklart det finns en hög toleransgrad, många hatar regeringen idag, och även den förra. Men man måste skilja på att ge sig på kapitalister och spöa dem, och att spöa borgare.
2008-10-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Ptja...

ND vågade på sig ett möte i Södertälje, men då var alla antifascister på ESF. Nästa grej är väl kalle tolvans födelsedag har jag för mig, typ den 30:e november. Det slutar nog med att båda sidorna bråkar mest med polisen, som vanligt.

17:e juni är Carolus Rex född. Dödsdagen är däremot 30:e november.
2008-10-06, 23:38
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Så var det ja. En massa testosteronstinna nationalister lär det hursomhelst bli.
2008-10-07, 20:02
Medlem
LillGrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Här har du ju såklart en poäng, men jag ser inte våld som den bästa lösningen här. På alla arbetsplatser jag varit på är det ganska tydligt att man avskyr chefen (i alla fall de högre), det är ingenting man behöver visa genom att slå ned honom på stan.

Jag tycker också att det var bra, men MUF är inte heller några kapitalister, det måste man tänka på.
Såklart det finns en hög toleransgrad, många hatar regeringen idag, och även den förra. Men man måste skilja på att ge sig på kapitalister och spöa dem, och att spöa borgare.

Självklart så måste man ju anpassa sin våldsnivå, i dagsläget kanske nivån som funkar är att inte gå ur vägen för honom/henne om man möter denne i en korridor, stöta in i chefen "av misstag" osv. Du förstår vad jag menar Mobbning kanske är rätt ord...?

MUF består av min erfarenhet till stor grad av kapitalisters avyngligar, eller i alla fall av sådana som har mer gemensamt socialt och ekonomiskt med överklassen än med oss arbetare, och är med andra ord inga som skulle gynnas av en kollektivisering av samhället.

Dock så tror jag att det tyvärr också finns en hel del "vanligt" folk i MUF med.
2008-10-08, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice

Vad är då lösningen mot kapitalismen om inte våldet? jag antar att du kallar dig revolutionär, hur hade du då tänkt att genomföra revolutionen utan våld mot kapitalister?

På vilket sätt är Muf inte kapitalister? kapitalism är väl en ideologi?
jag kan köpa att de inte nödvändigtvis är överklass i den klassiska men något dammiga marxistiska analysen om att alla som äger produktionsmedel är överklass, men visst fan är de kapitalister.
2008-10-08, 19:45
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewhiterider
Vad är då lösningen mot kapitalismen om inte våldet? jag antar att du kallar dig revolutionär, hur hade du då tänkt att genomföra revolutionen utan våld mot kapitalister?

Självklart är jag för våld mot kapitalister - i en revolutionär situation. Jag tror inte att jag skulle få ut något av att maskerad spöa min chef tillsammans med några polare, snarare skulle chefen vara förbannad och jobbig utav helvete på jobbet. Njutningen skulle inte väga upp den ökade irritationen på jobbet helt enkelt, därför tycker jag inte att det vore en bra idé.

Citat:
På vilket sätt är Muf inte kapitalister? kapitalism är väl en ideologi?
jag kan köpa att de inte nödvändigtvis är överklass i den klassiska men något dammiga marxistiska analysen om att alla som äger produktionsmedel är överklass, men visst fan är de kapitalister.

Jag ser fortfarande kapitalist som någon som äger produktionsmedel/delar intressen med dem och styr/har kontroll över produktionen. Det har inte glinen i MUF, däremot gillar de dem, och det är riktigt jävla snuskigt. De snorungarna har ingen makt över produktionen, så nitar man dem är det ingen som lider mer än de som tvingas lyssna på det gnäll som säkert kommer om att äcklet har ont i näsan.
2008-10-08, 21:20
Bannlyst
Citat:
Självklart är jag för våld mot kapitalister - i en revolutionär situation. Jag tror inte att jag skulle få ut något av att maskerad spöa min chef tillsammans med några polare, snarare skulle chefen vara förbannad och jobbig utav helvete på jobbet. Njutningen skulle inte väga upp den ökade irritationen på jobbet helt enkelt, därför tycker jag inte att det vore en bra idé.

Jag ställer mig mycket tveksam till din inställning Om jag minns rätt av vad du tidigare har skrivit på forumet så kallar du dig själv antifascist, du är alltså för våldsandvändning mot nazister/rasister/nationella och allt vad de vill kalla sig.

Militant antifascism går till stor del ut på att med våld/hot om våld skrämma nassarna till att inte längre uttrycka sina åsikter, något som fungerar ganska bra.
Dock fungerar inte våld på alla nazister, jag kan bara utgå från mig själv i mitt antagande om varför och det är för att när våld är en del av ens vardag så skrämmer det en inte så mycket att få stryk eller sina fönster krossade.

Personer som inte har våld som en del utav sin vardag kan däremot få men för livet utav bara några smällar, att få sina fönsterutor krossade mitt i natten eller få sin bil uppeldad bör vara ännu värre.
Borgare och kapitalister har inte våld i sin vardag, våld skrämmer dem oerhört, om man då riktar våld mot dessa just p.g.a. att de är aktiva inom politik och näringsliv, då borde om pressen blir allt för stor, (man blir misshandlad, ens hus blir utsatt för skadegörelse, ens familj blir förföljd osv.) borgaren/kapitalisten tillslut ge upp sitt politiska engegemang/sitt företag.
Detta är antagligen mycket svårare på vuxna personer med etablerade företag och politiska karriärer, men kalle i muf 17 år är det nog inte så svårt att få hoppa av, det är helt enkelt inte värt att gå på den där muf festen för ett par utslagna tänder eller att morsan fick sin bil uppeldad.

Nazister förstör inte särskilt mkt för mig visst jag hatar de jävligt mkt men deras påverkan på samhället är i stort sett obefintlig, till skillnad från muf´s och andra borgerliga ungdomsförbund/partier och hur de påverkar samhället missgynnar mig som arbetare något enormt, därför ger jag fan så mkt hellre en muffare på käften än nån blöjnasse från upplnads väsby.
2008-10-08, 21:39
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewhiterider
Jag ställer mig mycket tveksam till din inställning Om jag minns rätt av vad du tidigare har skrivit på forumet så kallar du dig själv antifascist, du är alltså för våldsandvändning mot nazister/rasister/nationella och allt vad de vill kalla sig.

Självklart! Men det är tyvärr skillnad med kapitalister, förklarar längre ner.

Citat:
Militant antifascism går till stor del ut på att med våld/hot om våld skrämma nassarna till att inte längre uttrycka sina åsikter, något som fungerar ganska bra.
Dock fungerar inte våld på alla nazister, jag kan bara utgå från mig själv i mitt antagande om varför och det är för att när våld är en del av ens vardag så skrämmer det en inte så mycket att få stryk eller sina fönster krossade.

Personer som inte har våld som en del utav sin vardag kan däremot få men för livet utav bara några smällar, att få sina fönsterutor krossade mitt i natten eller få sin bil uppeldad bör vara ännu värre.
Borgare och kapitalister har inte våld i sin vardag, våld skrämmer dem oerhört, om man då riktar våld mot dessa just p.g.a. att de är aktiva inom politik och näringsliv, då borde om pressen blir allt för stor, (man blir misshandlad, ens hus blir utsatt för skadegörelse, ens familj blir förföljd osv.) borgaren/kapitalisten tillslut ge upp sitt politiska engegemang/sitt företag.
Detta är antagligen mycket svårare på vuxna personer med etablerade företag och politiska karriärer, men kalle i muf 17 år är det nog inte så svårt att få hoppa av, det är helt enkelt inte värt att gå på den där muf festen för ett par utslagna tänder eller att morsan fick sin bil uppeldad.

Nazister förstör inte särskilt mkt för mig visst jag hatar de jävligt mkt men deras påverkan på samhället är i stort sett obefintlig, till skillnad från muf´s och andra borgerliga ungdomsförbund/partier och hur de påverkar samhället missgynnar mig som arbetare något enormt, därför ger jag fan så mkt hellre en muffare på käften än nån blöjnasse från upplnads väsby.

Precis, båda sidor i den militanta antifascismen vänjer sig vid våld, och du har rätt i att man skulle kunna sluta med sitt företag eller så om man fick spö för att man har det. Problemet finns ju i att egen-/småföretagare ofta delar intressen med arbetarklassen, exempel är alla som har pizzerior, driver en mack på landsbygden eller liknande. Dessa brukar vara jävligt sympatiska och dela ut så sjyssta löner de bara kan, och så vidare.
Dessutom är det ju så att kapitalister finns på grund av kapitalismen, och inte tvärt om. Därför blir det som ingen effekt att man spöar kapitalister, antingen går någon annan in och tar över posten, om han bara hoppar av, eller så kommer ett nytt företag och tar platsen, om människan mot förmodan skulle lägga ned företaget.

I sista stycket kunde jag inte hålla med dig mer! Egentligen tycker vi nog bara olika för att vi har olika betydelser för ordet "kapitalist". Jag skulle bli glad om acceptansen för våld mot borgare ökade mer, redan idag ser ju många arbetare inte något särskilt allvarligt i att borgare åker i backen, inte heller brats. Se på Ricardo-fallet till exempel!
2008-10-09, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Med tanke på att vår käre Carolus aldrig gifte sig så lär han ju ha varit bög. Fast det kanske nassarna är lite rädda för att prata om?
2008-10-09, 07:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Med tanke på att vår käre Carolus aldrig gifte sig så lär han ju ha varit bög. Fast det kanske nassarna är lite rädda för att prata om?

Japp, för alla ogifta är homusexuella!
2008-10-09, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Med Dignitet
Japp, för alla ogifta är homusexuella!
Regenterna som inte gifter sig brukar ju göra det för att de är homosexuella. Titta bara på gayikonen Drottning Kristina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in