2006-10-25, 23:59
Medlem
Tjena alla FB!
Tänkte ställa en fråga ang. några forskares kända upptäckter och fråga er hur dessa påverkar samhället idag?

*Till att börja med tänkte jag fråga er om Einsteins relativitetsteori ! Vore tacksam ifall någon kunde KORTFATTAT förklara vad den går ut på och vilken nytta man har av den i dagens samhälle?

* Isaac Newton tröghetsbegrepp och gravitationslag? Bra för i dag?

* Carl von Linnés sexualsystem ?

* och slutligen Ernest Rutherford upptäckt?

Förstår i själva verket att det är en ganska så dum fråga med funderar på hur det hade varit utan dessa upptäckter och egentligen vilken nytta har dem?
Citera
2006-10-26, 00:07
Medlem
SmurfJeffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodik
* Isaac Newton tröghetsbegrepp och gravitationslag? Bra för i dag?
Vi som kommer att bli ingenjörer så småningom räknar mycket med Nm (newtonmeter) N/mm2 osv. Det hjälper oss t ex. att göra bilar, broar etc. så lätta och smidiga som möjligt. De flesta uppfinningar är uträknade med Newton.
Citera
2006-10-26, 09:32
Medlem
Stockos avatar
Citat:
*Till att börja med tänkte jag fråga er om Einsteins relativitetsteori ! Vore tacksam ifall någon kunde KORTFATTAT förklara vad den går ut på och vilken nytta man har av den i dagens samhälle?
Einsteins ekvationer används i gps-satelliter för att kompensera för tidsdilatation beroende på skillnad i gravitationsfält och hastighet jämfört med här nere på jorden.
Citera
2006-10-26, 09:33
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
* Carl von Linnés sexualsystem ?

Hade det inte varit för Carl von Linné så hade vi inte haft sex
Citera
2006-10-26, 10:57
Medlem
Citat:
* och slutligen Ernest Rutherford upptäckt?
historiens hela utvecklingsförlopp sen manhattan projektet tar han creds för, kärnvapen, kärnenergi lade han grunden för, på gott och ont.
Citera
2006-10-26, 18:16
Medlem
Vad är Maxwells ekvationer bra för?

En hel del faktiskt.

Radio, TV, mobiltelefoner, trådlös kommunikation, antenner, radar, mikrovågsugn, div mätinstrument, laser, all möjlig elektronik. Med mera.

Nicola Tesla begrep innebörden av Maxwells ekvationer, och utvecklade växelströmsöverföring, transformatorer spec för HF-området, en massa växelströmsundersökningar, sändarrör etc etc. Tesla tillerkändes efter sin död (!) patentet på Marconis sändar-mottagare, eftersom han faktiskt var före Marconi.
Citera
2006-10-26, 21:22
Medlem
Kosmologi

Kunskapen om universum in the large scale härstammar från Einsteins allmänna relativitetsteori. Ljusets avböjning, planetbanornas avvikelser (perihelievridning), tidens avsaktning i gravitationsfält, spektralllinjers rödförskjutning, gravitationskollaps, svarta hål, för att nämna något.
Citera
2006-10-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Kunskapen om universum in the large scale härstammar från Einsteins allmänna relativitetsteori. Ljusets avböjning, planetbanornas avvikelser (perihelievridning), tidens avsaktning i gravitationsfält, spektralllinjers rödförskjutning, gravitationskollaps, svarta hål, för att nämna något.
Och exakt vilken nytta har jag av förståelsen av spektrallinjers rödförskjutning i vardagslivet?
Citera
2006-10-26, 22:15
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Och exakt vilken nytta har jag av förståelsen av spektrallinjers rödförskjutning i vardagslivet?

En del människor får lättare att sova på natten, kanske.
Citera
2006-10-27, 12:27
Medlem
Att man kan formulera intressanta och engagerande frågor som ämne för ett projektarbete?
Citera
2006-10-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker

du har ingen nytta till det. men du klagar inte när du snackar i din mobiltelefon. och den hade inte existerrat utan forskares upptäckter och teorier.

folk som bortfärdar sådant som de inte fattar är ignoranta. acceptera att det finns viktiga tillämpningar till allt detta istället för att säga att de inte är till någon nytta. är du för dum för att försöka förstå så försök inte men kom inte och påstå att det är onödigt.
Citera
2006-10-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
du har ingen nytta till det. men du klagar inte när du snackar i din mobiltelefon. och den hade inte existerrat utan forskares upptäckter och teorier.

folk som bortfärdar sådant som de inte fattar är ignoranta. acceptera att det finns viktiga tillämpningar till allt detta istället för att säga att de inte är till någon nytta. är du för dum för att försöka förstå så försök inte men kom inte och påstå att det är onödigt.
...och folk som baserar sin uppfattning om andra på ett sketet litet inlägg är sannerligen korkade (eeh, uhm... Jehova!). Eller var det andra stycket riktat till någon annan än mig?

Om du ursäktar mig så skall jag raskast möjligt bortfärda lite, sedan så hoppas jag att du förklarar hur du kan veta vad jag pratar om i min sketna gamla Nokia 3210.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in