2008-02-11, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven P
Är det någon som vet var man kan komma över del ett och tre i denna serie? Del två finns bland annat på Adlibris men de övriga verkar vara omöjliga att hitta.

Kan förövrigt passa på att rekommendera boken Karl XII:s levnad av Frans G Bengtsson. Är bitvis svårläst och skrevs 1932, såldes är språket aningen ålderdomligt men ändå välskrivet. För er med läsvana är boken den överlägset bästa biografin över Karl XII som jag känner till.

Testa att leta/beställa fån något bibliotek, det borde ju finnas ett och anna t exemplar, och man kan ju beställa från hela riket.
Citera
2008-02-11, 09:13
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobravoda
Återigen en komiker, men det är kul också...

Nu kanske han ju verkligen tycker att den är bra, men jag är böjd att hålla med dig, den är riktigt usel, kanske den sämsta film som någonsin gjorts alla kategorier. Eller så är det bara Owen Wilson som sänker den.
Citera
2008-02-13, 20:29
var kan jag köpa Chris ryan- den enda som kom undan, på svenska.
Citera
2008-02-14, 08:33
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
var kan jag köpa Chris ryan- den enda som kom undan, på svenska.

Förmodligen kan du beställa den i vilken bokhandel som helst, särskilt nätbaserade sådana, har du sökt?

Annars kan du ju göra som någon tidigare sade beställa böcker från ditt lokala bibliotek.

Men ärligt talat är den ganska kass, enligt mig iaf. De två böckerna (denna och Bravo-2-0) är motsägelsefulla på en mängd punkter och verkar mest syfta till att glorifiera den egna författaren och smutskasta den andre. Sedan är jag extra skeptisk till Ryan då han tillhörde Territorial SAS och inte SAS. Visserligen är de säkert kompetenta också, men jag har en mängd fördomar...
Citera
2008-02-14, 19:27
å fan, vad man har hört så ska boken vara bättre än bravo två noll, som jag tyckte var bra.

har tittat på nätet efter boken men den finns bara på engelska.

Är det nån som kan tippsa om några bra böcker om liknande insatsstyrkor, waffen- ss mm.
Citera
2008-02-14, 23:27
Bannlyst
Invasionen och D-day(engelsk).

D-day är skriven av Stephen Spielberg som även skrivit Band of Brothers som blev en välkänd serie.

Invasionen kommer jag inte ihåg vem som skrivit, den är jäkligt gammal iallaf. Säkert 10 år har den nog på nacken.
Citera
2008-02-14, 23:57
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
å fan, vad man har hört så ska boken vara bättre än bravo två noll, som jag tyckte var bra.

har tittat på nätet efter boken men den finns bara på engelska.

Är det nån som kan tippsa om några bra böcker om liknande insatsstyrkor, waffen- ss mm.

Jag kan tipsa om några som kanske kan vara intressanta;

Frontsoldaten, Stephen G. Fritz
Frontschwein, Günter K Koschorrek
Soldat i Waffen-SS, Johan Voss
SS-Panzeraufklärungs-Abteilung 11 Nordland, skriven främst av Herbert Poller
Wenn alle Brüder Schweigen, Paul Hausser
Grenadiers, Kurt Meyer
Fallschirmjager der Waffen SS im Bild, S. Milius och Joachim Peiper bla.
Joachim Peiper, a biography of Himmlers ´SS commander (något missvisande, men intressant läsning), Jens Westemeier

Har flera på hyllan, men det drar iväg om du ska köpa dessa böcker, några är riktigt dyra.
Citera
2008-02-15, 00:00
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Invasionen och D-day(engelsk).

D-day är skriven av Stephen Spielberg som även skrivit Band of Brothers som blev en välkänd serie.

Invasionen kommer jag inte ihåg vem som skrivit, den är jäkligt gammal iallaf. Säkert 10 år har den nog på nacken.

Det finns nog 600st olika böcker med de namnen och det temat, och jag betvivlar att Spielbergs skulle vara något speciellt.

Alarm i atlantvallen är annars en bra bok om de stridigheterna, liksom Avgörandets ögonblick (som även tar upp de avgörande striderna månaderna efter strandhoppet).
Citera
2008-02-18, 20:42
Medlem
Dokumentär kl 21.00 ikväll på tv8:

"Zulu 09:11: Specialstyrka i bakhåll
Dokumentärfilmaren Vik Franke är den förste att någonsin få filma specialstyrkan Zulu 09:11 ute på uppdrag. Under mer än två månader lever han med Zulu 09:11 på fientligt talibanskt territorium. Han förhör invånare, kritiserar politiker, blir överfallen i ett bakhåll och attackerad av talibanska trupper. I Zulu 09:11: Specialstyrka i bakhåll pratar soldaterna öppet och rakt, och dokumentären ger ett ocensurerat porträtt av specialstyrkans hemliga uppdrag i centrala Afghanistan."
Citera
2008-02-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Jag förmodar att du skojar med den filmen som bra krigsfilm..?

Skojar

Världens bästa krigsfilm ju. Om hotet från rymden. En vacker dag så kommer dom jävlarna när alla sitter hemma o glor på bingolotto hahaha
Citera
2008-02-18, 22:43
Medlem
Kromatozes avatar
Åtta ord med tre punkter

I dont know but I´ve been told...
Citera
2008-02-19, 00:01
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra2000
Skojar

Världens bästa krigsfilm ju. Om hotet från rymden. En vacker dag så kommer dom jävlarna när alla sitter hemma o glor på bingolotto hahaha

Behind enemy Lines? Piloten s0m skjuts ned över serbiskt territorium, snackar vi samma film?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in