• 1
  • 2
2006-10-25, 12:55
Medlem
Villons avatar
En mer heltäckande "vinguide" vore ett ganska schysst initiativ av någona av er lite kunnigare forumiter. Sjävl uppskattar man ju naturligtvis ett bra vin, helst rött, men när det gäller kunskaper så inskränker de sig ju i praktiken till vilka lådviner som är skapligt trevliga och prisvärda.

En genomgång av olika sorter, vad de passar till och bra exempel i olika prisklasser på systemet vore mycket trevligt.
Citera
2006-10-25, 14:12
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
En mer heltäckande "vinguide" vore ett ganska schysst initiativ av någona av er lite kunnigare forumiter. Sjävl uppskattar man ju naturligtvis ett bra vin, helst rött, men när det gäller kunskaper så inskränker de sig ju i praktiken till vilka lådviner som är skapligt trevliga och prisvärda.

En genomgång av olika sorter, vad de passar till och bra exempel i olika prisklasser på systemet vore mycket trevligt.

Ja, det skulle gärna jag också se, skulle säkert uppskattas av många.
Citera
2006-10-25, 14:55
Medlem
FNGs avatar
Jag tycker att det är ett fantastiskt trevligt initiativ att köpa sig en flaska att ta framför televisionsapparaten en lördagkväll.

Les Clos som rekommenderats tidigare är ett förträffligt vin men även om Les Clos är ett av de Grand Cru lägen som mognar tidigast så kan det fortfarande vara ungt och lite kantigt, jag rekommenderar att det ligger en ett par år, eller om man köper det nu och ska dricka det, häller över det på karaff och luftar det i ca två timmar innan konsumtion.

Vill du gå på en skön Chablis som är mer drickmogen nu så finns alltid denna:

5595 Chablis Vieilles Vignes Domaine Sainte Claire 42 st Frankrike Flaska 750 ml (206.66) 155.00

Här kommer lite andra trevliga tips som man kan ha som alternativ:

Jag har valt viner som finns hemma på Systembolaget på Regeringsgatan i Stockholm, bor du inte i stockholm så kan du ta med den här informationen till din lokala butik och kräva att dom hämtar hem en flaska åt dig.

99298 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2003 8 st Frankrike Flaska 750 ml (386.66) 290.00

Trimbach flaggskepp på Rieslingfronten, naturligtvis fortfarande ung, men börjar utveckla lite sköna mognadstoner. Vinner på ett par timmars dekantering innan konsumtion.

7287 Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Auslese 2001 16 st Tyskland Flaska 750 ml (310.66) 233.00

Skitkrångligt namn, skitgott vin. Låt inte det faktum att vinet kallas för halvtorrt i stora satans katalog. Vinet är en s.k halbtrocken vilken är en söthetsgrad som vi inte har en term för i Sverige. Den befinner sig på skalan mellan halvtorr och torr. Det är ett ordentligt vin med mycket syra, tropiska frukter och citrus som accentueras av en skön antydan av sötma i slutet. Perfekt till mat, prat och tv.
29304 Jurtschitsch Sonnhof Spiegel Grüner Veltliner Reserve 2002 13 st Österrike Flaska 750 ml (374.66) 281.00

Grüner Veltliner är en av mina favoritdruvor, den kombinerar en bra syra med en härlig frukt med mycket päron. Österrike är ett fantastiskt vinland och det här vinet är ett bra exempel på vad som kan kallas deras egna druva.

Lynmar Chardonnay Russian River 2004 17 st
USA Flaska 750 ml (361.33) 271.00

Klassisk amerikansk Chardonnay fast med en twist. Den är naturligtvis ekad, men har inte genomgått full Malolaktisk jäsning och har därför kvar ett bättre bett av syra än vad man vanligtvis väntar sig av en US chard. Vinet ligger på Franska ekfat och blir runt och gott. Fantastiskt trevligt och kan även drickas ungt. Jag rekommenderar ändå någon timme på karaff.

Lycka till med vindrickandet!

//FNG

P.s Det finns alltid champagne...

Not: Malolaktisk jäsning är processen när man omvandlar den skarpare vinsyran (äppelsyra) till mjukare mjöksyra. Detta görs för att reducera syran i viner. Som en bieffekt får man ofta en smörkola/fudge ton i vinet vilket många felaktig har kopplat som en doft som förekommer i druvan Chardonnay.
Citera
2006-10-25, 15:15
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
...en massa bra förslag...

Tack! Precis ett sånt svar jag hade hoppats på. Det blir en flaska Eitelsbacher Karthäuserhofberg, Riesling Auslese 2001. Det låter som något jag kommer uppskatta.

Sen var det en bra idé med nån slags officiell vin-FAQ. Kanske lite om olika druvors och områdens karaktär, bra årgångar osv osv. Bengt Frithiofsson kanske är ledig?
Citera
2006-10-25, 15:35
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Bengt Frithiofsson kanske är ledig?

Vi har ju ett bättre alternativ : Mysonoxen!
Citera
2006-10-25, 15:37
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Jag tänker för första gången i mitt liv köpa en flaska vin men är total novis vad gäller det hela och hoppas att någon kunde hjälpa mig lite. Vad jag letar efter är ett lättdrucket, lite finare vitt vin som troligen kommer drickas framför TV'n nån ensam lördagkväll.

Vill betala 150-300 ungefär, som jag antar att man får ett hyfsat vin för? Nån som har nått bra förslag?

Du skriver att du är novis så jag tänkte bara flika in att ditt prisintervall är ett högt sådant. Det är inte alls säkert att du hittar ett trevligare vin för 200kr än för tex 80kr men visst kan det vara så. Det finns dock även "dåliga" (subjektivt) viner i den dyrare prisklassen så där är det lämpligt att ta reda på mer om vinet och inte chansköpa rent ekonomiskt sett.

Mitt tips är:

Penfolds Koonunga Hill Chardonnay (nr 6463) 78:-
Citera
2006-10-25, 18:01
Medlem
Den där Rieslingen låter inte alls tokig, satt och tittade på den en bra stund.

Ang. en vinguide. Visst är det en bra idé, och det är kanske något man kan jobba på när tiden finns. Dock är det ju ett ämne som kan skrivas tusentals sidor om. Man skulle få fundera rejält på hur det skulle läggas upp.
Citera
2006-10-25, 19:43
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Det vinet jag kommer tipsa om är inte dyrt, under hundralappen.
Men det är det godaste vita vinet enligt min smak: (och den är kräsen då det gäller alkohol, tycker egentligen det är äckligt, möjligtvis ett glas rött ibland): Viña Maipo. Ett lättdrucket torrt vitt vin.
Tycker det är bra mycket viktigare att det smakar bra än att det kostar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in