2006-10-24, 03:02
Medlem
corpuss avatar
Jag har utnyttjat elibs erbjudande på

http://www.elib.se/ebook_free_mp3books.asp

där man får ladda hem en gratis MP3-bok. Visserligen gäller erbjudandet bara till den 31 oktober 2006.

Men problemet var att den bestod av endast 21 avsnitt, vars längd varierar mellan 32 minuter till 55 minuter. Så min fråga till er är nu, har ni erfarenhet av att MP3-böcker brukar bestå av så långa avsnitt?

Att lyssna på en bok med långa avsnitt är ju välldigt osmidigt, eftersom de flesta MP3-spelare endast kan backa tillbaka ett helt avsnitt i taget.

Ibland blir man störd. Någon pratar med dig, du måste svara och koncentrerar dig inte på vad uppläsaren säger. När man sedan trycker på MP3-spelarens back-knapp för att repetera vad man missade, så kommer man till början av avsnittet. Om man då lyssnar på en ljudbok där avsnittet är 55 minuter långt så måste man lyssna en halvtimma eller mer, innan uppläsaren äntligen kommer fram till det ställe man vill.

Tänk att lyssna på en bok, där man är tvungen att lyssna nästan en timme av vad man redan har hört, när man egentligen bara ville repetera de senaste minuterna?

Det finns en välgrundad anledning till att CD-böcker består av CD-skivor med ett nytt ljudspår var 5:e minut, istället för en enda lång ljudfil som upptar hela skivan.

Av samma anledning borde även en MP3-bok vara uppdelad i filer av 5-minuterslängd för att vara hanterlig för lyssnaren.

Men varför är de inte det?
Citera
2006-10-24, 03:09
Medlem
dallassallads avatar
Jag som själv lyssnat genom ett flertal ljudböcker håller med om hur irriterande det är när de inte är uppdelade på rätt sätt. Däremot har jag aldrig stött på en mp3-spelare som inte klarar av att backa.

Stör detta dig väldigt mycket kan jag rekommendera program i stil med Acousticas Internet Audio Mix, som låter dig enkelt dela upp dina ljudfiler hur du vill.

Jag har faktiskt fått hem ett par ljudböcker som är helt utan kapitel - ibland upp till 4 timmar långa. Då har I A Mix kommit väl till hands. Jag tycker att det minsta man kan göra är att dela upp böckerna i de kapitel som finns i den skrivna versionen. Är kapitlen långa kan man dela upp dem mer än så. Det är faktiskt inte svårt.
Citera
2006-10-24, 03:57
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
om du trycker på back knappen en gång (som om du trycker på en dammsugares strömbrytare) så brukar spelaren tolka det som att du vill hoppa till början av spåret, två gånger för att hoppa till början av föregående spår. håller du däremot inne knappen (som när du spolar tillbaka ett kasettband) så brukar de flesta spelarna tolka det just som att du vill spola tillbaka. (brukar funka med 5 sekunders hack precis som på cd spelare) testa själv så får du se.
Citera
2006-10-24, 05:22
Medlem
corpuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Stör detta dig väldigt mycket kan jag rekommendera program i stil med Acousticas Internet Audio Mix, som låter dig enkelt dela upp dina ljudfiler hur du vill.

Jag lyckas inte hitta något program med just det namnet. Det närmaste jag kommer är http://www.acoustica.com/mp3-audio-mixer/

Är detta rätt program, eller menar du något annat?
Citera
2006-10-24, 05:24
Medlem
corpuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
håller du däremot inne knappen (som när du spolar tillbaka ett kasettband) så brukar de flesta spelarna tolka det just som att du vill spola tillbaka.

Tack, detta var precis vad jag behövde veta. Det fungerar perfekt.
Citera
2006-10-24, 05:36
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corpus
Jag lyckas inte hitta något program med just det namnet. Det närmaste jag kommer är http://www.acoustica.com/mp3-audio-mixer/

Är detta rätt program, eller menar du något annat?
Jo, det är det jag menar. Det har visst bytt namn. Jag hade någon gammal version.
Det kan faktiskt kosta pengar nu, är jag rädd för. Det var gratis förr i tiden iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in