2006-10-24, 00:43
Medlem
Nefuss avatar
Jag har länge haft en liten fundering.

Vi säger att Rolf 75 år har rökt ett paket ciggaretter sedan han var 15 år. Han får lungcancer och hamnar på sjukhus där han får behandling. Detta kommer såklart bli svindyrt för pappa Staten.
Men! Om vi säger såhär:

1) Tobaken produceras i en fabrik där som allt annat saker är skattebelagda.

2) Tobaken säljs till Mustafas närlivs, mellan där betalas även en viss del i skatt.

3) Rolf går till Mustafas närlivs och köper sig varje dag ett paket ciggaretter där han även betalar en stor del skatt på dom.

Rolf har då i sitt liv köpt 21 624 paket ciggaretter i sitt liv. Vi säger att varje paket har kostat honom 45 kr. Då har han köpt cigg för 973 080 kronor i sitt liv. Skatten på ciggisar är nu 75% (skatt+avgifter) vilket betyder att bara Rolf har betalat 729 810 kronor i skatt till staten på tobaken. Och det är ju bara Rolf, Mustafas Närlivs betalar ju ordentligt mycket mer i skatt på tobaken på grund av inköpet, försäljning och allt. Likadant är det med tobaksbolagen. Vi snackar väldigt höga summor.

Sedan är ju det också så att alla rökare får ju inte lungcancer, så väldigt många rökare, bolad, butiker betalar ofantliga summor, bara för några på som verkligen får cancer.

Kostar det verkligen så mycket pengar att behandla folk att all denna skatt bara försvinner?

Svamlar jag bara?

Borde jag gå och lägga mig?

Bara en fundering...
Citera
2006-10-24, 02:04
Medlem
Vilsens avatar
Dör rökaren i förtid blir det mindre för staten att betala i pension, dessutom så blir nästan alla gamlingar sjuka med cancer eller något annat till slut ändå så jag tror inte att en rökare kostar så mycket mer än någon annan.
De som kostar är de som får cancer när de är 50 och går på sjukpenning osv tills de kolar men det går nog nästan jämt ut ändå.
Räknar man med dagens skatter så ligger nog nästan rökare på plus, det är bara folk som rökt hela livet och köpt sina cigg för 5kr/paket som går back tror jag.
Frågan är väl om man ska få någon frihet för pengarna man betalar till systemet eller om alla ska leva samma innehållslösa normerade liv bara för att spara pengar till den påhittade entiteten staten som bara är ett ord.
Citera
2006-10-25, 00:12
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Dör rökaren i förtid blir det mindre för staten att betala i pension, dessutom så blir nästan alla gamlingar sjuka med cancer eller något annat till slut ändå så jag tror inte att en rökare kostar så mycket mer än någon annan.
De som kostar är de som får cancer när de är 50 och går på sjukpenning osv tills de kolar men det går nog nästan jämt ut ändå.
Räknar man med dagens skatter så ligger nog nästan rökare på plus, det är bara folk som rökt hela livet och köpt sina cigg för 5kr/paket som går back tror jag.
Frågan är väl om man ska få någon frihet för pengarna man betalar till systemet eller om alla ska leva samma innehållslösa normerade liv bara för att spara pengar till den påhittade entiteten staten som bara är ett ord.

Precis det jag menar.
Citera
2006-10-25, 02:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
jag har absolut inga problem att betala fett i förtid för min eventuella lungcanser (eller för den delen min kommande skrumplever)
så länge folk inte bitchar över att jag kommer kosta vården pengar...damn it..jag betalar fan redan för det.
Citera
2006-10-25, 08:13
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Kostar det verkligen så mycket pengar att behandla folk att all denna skatt bara försvinner?

Ja.

Citat:
Svamlar jag bara?

Ja.

Citat:
Borde jag gå och lägga mig?

Ja.

Rökning kostar Sverige minst 26 miljarder per år
Citat:
Sjukvård och minskad produktion på grund av rökning kostar det svenska samhället minst 26 miljarder kronor varje år. Det visar rapporten ”Rökning - produktionsbortfall och sjukvårdskostnader” av docent Kristian Bolin och professor Björn Lindgren vid Lunds Universitets Centrum för Hälsoekonomi.

Det är endast kostnaderna för cigarettrökning som beräknats. Orsaken är att det är cigarettrökningens hälsoeffekter som är bäst kartlagda och därför ger det tillförlitligaste underlaget för kostnadsberäkningar.

Av samma skäl beräknas kostnaderna endast för ett begränsat antal sjukdomar vars samband med rökning säkerställts av den epidemiologiska forskningen. Dit hör cancer i övre luftvägarna, lungorna, bukspottkörteln, njurarna och urinblåsan, sjukdomar i andningsorganen som kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL, lunginflammation och de vanligaste hjärt- och kärlsjukdomarna.

På grund av begränsningarna blir uppskattningen av kostnaderna för produktionsbortfall och sjukdom mycket försiktig.

Verklig kostnad för ett cigarettpaket är 290 kronor
Citat:
Om rökarna själva skulle stå för de kostnader som rökningen orsakar skulle ett paket cigaretter behöva kosta 290 kronor. Det har ekonomer vid Dukeuniversitetet i Durham, North Carolina, beräknat. Resultatet publiceras i den kommande rapporten Rökningens pris, the Price of smoking, på 320 sidor.

Det pris som forskarna anger är 40 dollar. Med dollarkursen 7,25 den 19 oktober 2004 motsvarar det 290 kronor. Under en rökares hela livstid uppgår den beräknade kostnaden till 171 000 dollar, 1,2 miljoner kronor.

Det har gjorts minst 165 studier i USA kring rökningens kostnader, skriver forskarna, men de flesta har koncentrerats till någon enstaka faktor, t ex sjukvårdskostnaderna eller kostnaderna för passiv rökning.

I den nya rapporten tar man med alla slags rökrelaterade kostnader under en livstid för män och kvinnor som röker vid 24 års ålder. Forskarna tar också med i beräkningen att många lyckas sluta röka.

Rökare dyrare för vården - trots kortare liv
Citat:
Trots att hälften av rökarna dör i förtid utgör de en större ekonomisk börda för sjukvården än icke rökarna. Orsaken är att de under sin kortare livslängd hinner lida av invalidiserande sjukdomar längre perioder än de som inte röker.

Det framgår av en stor undersökning som gjorts vid Erasmusuniversitetet i Rotterdam och som presenteras i the Journal of Epidemiology and Community Health.

- I en värld utan tobak skulle inte bara fler människor leva längre, utan perioden av vårdbehov på grund av invalidiserande sjukdomar skulle bli kortare för många fler, säger forskaren Wilma Nusselder vid Erasmusuniversitetet till den kanadensiska tidningen Globe and Mail.

I genomsnitt lider en rökare ett år längre av en invalidiserande sjukdom i slutet av livet än icke rökaren. Trots att den senare ofta blir äldre.

Om någon har några källor eller studier som visar motsatsen så posta gärna dessa...annars antar jag att vi kan lämna denna fråga...

Case closed med andra ord...
Citera
2006-10-25, 12:31
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Ja.

Ja.

Ja.

Rökning kostar Sverige minst 26 miljarder per år

Verklig kostnad för ett cigarettpaket är 290 kronor

Rökare dyrare för vården - trots kortare liv

Om någon har några källor eller studier som visar motsatsen så posta gärna dessa...annars antar jag att vi kan lämna denna fråga...

Case closed med andra ord...

Så nu är det helt plötsligt ok med propagandaforskning igen?
Jag tyckte att Penn & Teller slog fast att det inte fanns några bevis för att passiv rökning var farligt.
tobaksfakta är ju en organistation mot rökning, tror du verkligen de är objektiva?
Lär dig _lite_ källkritik innan du kommer in och pastar in några länkar och säger "jag har rätt du har fel"

edit: den smaskigaste artikeln med 290kr per paket finns det ingen länk till på sidan heller. den är från en amerikansk dagstidning som inte har artikeln på nätet.
Det var dessutom en kommande rapport redan 2004 så den borde väl ha kommit nu?
Kanske var den sån jävla bullshit att den aldrig släpptes?
Ge mig en länk till den faktiska rapporten så kanske jag läser igenom den och bevis att den har fel, men det har säkert någon mer kunnig än jag i sånt fall redan gjort. om den nu existerar alltså.

edit: ingen har med något om pengarna som rökarna drar in i form av minskade pensionskostnader verkar det som

edit: du verkar inte skriva i andra trådar än trådar som rökning. du råkar inte jobba åt tobaksfakta och kommer hit för att få folk att sluta?
Sånna som du gör bara att folk vill röka mer, det bevisade Bill Hicks redan för 15 år sen
Citera
2006-10-25, 13:22
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Så nu är det helt plötsligt ok med propagandaforskning igen?
Jag tyckte att Penn & Teller slog fast att det inte fanns några bevis för att passiv rökning var farligt.
tobaksfakta är ju en organistation mot rökning, tror du verkligen de är objektiva?
Lär dig _lite_ källkritik innan du kommer in och pastar in några länkar och säger "jag har rätt du har fel"

Källkritik?!? Lär dig att hänvisa till en källa överhuvudtaget... Nej just det, det finns ingen som stödjer dina påståenden...

Phillip Morris är inte en organisation mot rökning. De skriver så här om passiv rökning:

http://www.philipmorrisinternational.com/PMINTL/pages/eng/smoking/Secondhand_smoke.asp

Citat:
Public health officials have concluded that secondhand smoke from cigarettes causes disease, including lung cancer and heart disease, in non-smoking adults, as well as causes conditions in children such as asthma, respiratory infections, cough, wheeze, otitis media (middle ear infection) and Sudden Infant Death Syndrome. In addition, public health officials have concluded that secondhand smoke can exacerbate adult asthma and cause eye, throat and nasal irritation. Secondhand smoke, also known as environmental tobacco smoke or ETS, is a combination of the smoke coming from the lit end of a cigarette plus the smoke exhaled by a person smoking.

The public should be guided by the conclusions of public health officials regarding the health effects of secondhand smoke.

Philip Morris International believes that the conclusions of public health officials concerning environmental tobacco smoke are sufficient to warrant measures that regulate smoking in public places.

"Propagandaforskning"?!? Skulle inte tro det.

Socialstyrelsen i Sverige har siffror som visar att 500 personer dör i Sverige varje år, till följd av passiv rökning. Folkhälsoinstitutets siffror och WHO's siffror är samstämmiga.

Att du sen tittar lite för mycket på TV och har hakat upp dig på något som du såg på Penn & Teller, det är ditt problem...

Citat:
edit: den smaskigaste artikeln med 290kr per paket finns det ingen länk till på sidan heller. den är från en amerikansk dagstidning som inte har artikeln på nätet.
Det var dessutom en kommande rapport redan 2004 så den borde väl ha kommit nu?
Kanske var den sån jävla bullshit att den aldrig släpptes?
Ge mig en länk till den faktiska rapporten så kanske jag läser igenom den och bevis att den har fel, men det har säkert någon mer kunnig än jag i sånt fall redan gjort. om den nu existerar alltså.

Finns fortfarande två andra studier som jag länkade till...läs dessa... Väntar på någon källa från dig...

Citat:
edit: ingen har med något om pengarna som rökarna drar in i form av minskade pensionskostnader verkar det som

Rökarna "drar in" mindre pension än icke-rökare... Att rökare är en belastning för samhället är ingenting nytt. Se följande exempel:

Citat:
En rökare har:
- 8 dagar längre sjukfrånvaro per år
- 30 minuters extra paus per dag
Och kostar därför 30 000 kronor mer än en icke-rökare för företaget per år.
http://www.apoteket.se/rd/d/5322
....Förutom vinsten för den enskilda medarbetaren i form av bättre hälsa tjänar både medarbetaren och företaget ekonomiskt på rökfrihet.

Rökning är dubbelt så vanlig bland elever på icke-teoretiska program som bland elever på teoretiska program i Göteborg.
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Folkh%C3%A4lsan/tpcv/~0877728.doc

Undersökningen visar också att rökning är mycket vanligare hos arbetare än hos tjänstemän, liksom övervikt. Dessutom motionerar arbetargrupperna mindre. http://sydsvenskan.se/sverige/article85592.ece

Rökning är en klassfråga i Sverige idag. Ju högre utbildning och ju bättre socioekonomiska förhållanden ju färrerökare. I den grupp som har det ekonomiskt sämst ställt av alla, de ensamstående mammorna, röker varannan.Bland högre manliga tjänstemän röker bara 10 %.
http://www.psychologistsagainsttobacco.org/sidor/Artikel.pdf

Data från USA och Storbritannien tyder på att andelen rökare är minst dubbelt så hög bland psykiskt sjuka, och högst bland patienter med schizofrena syndrom (3, 4).

Rökning är samtidigt en klassfråga.

Ju kortare utbildning och sämre socioekonomiska förhållanden desto större risk att vara rökare. Man kan konstatera att det röks mest i den del av befolkningen som har svårast att hantera de sjukdomar och den dåliga ekonomi som ofta följer med rökningen. Dit hör de psykiskt sjuka.
Många psykiskt sjuka är storrökare och starkt nikotinberoende (3).
En konsumtion på 2–3 paket per dag tycks inte vara ovanligt bland schizofrena, vilket skapar stora problem med hälsa och ekonomi.
Den som lever på folkpensionsnivå kan därför röka upp stora delar av inkomsten. Det kan leda till nedprioritering av andra viktiga
behov, t.ex. av mat, mediciner och kläder.
http://www.psychologistsagainsttobacco.org/sidor/avv_psy_sjuka.pdf

Som du ser så är rökning mest utbrett bland samhällets absolut lägsta skikt. Arbetslösa, "bidragskor", tungt psykiskt sjuka, kriminella och allsköns drägg...där har vi de flesta rökarna...

Citat:
edit: du verkar inte skriva i andra trådar än trådar som rökning. du råkar inte jobba åt tobaksfakta och kommer hit för att få folk att sluta?

Nej, jag är sjukgymnast. Och tack vare alla svartlungor där ute så kommer min framtid vara tryggad...

Case closed den här gången antar jag...eller tills du kan länka till några andra undersökningar/källor...
Citera
2006-10-25, 13:40
Medlem
Vilsens avatar
Du har fortfarande information från organisationer mot tobak, men det kanske inte finns några andra källor.
Du kan ju inte vänta dig att jag ska komma med länkar från folkförtobak.org
Mina vänner på tobaksbolagen verkar inte släppa så mycket forskningsinformation så jag kan inte ge några länkar.
Det enda jag kan göra är att utpeka grova fel i alla andras information vilket är precis vad som görs i Bullshit avsnittet om tobak vilket jag hoppas att du har sett.
Att tobak är sämre för den fysiska hälsan än att sitta och äta morätter det vet jag redan och det vet alla andra också.
Men jag "tror" inte på den överdrivna propagandan från staten om hur mycket det kostar för sjukvården och tro är det enda jag kan göra eftersom staten är mot rökning så kommer de aldrig gå att lita på i den frågan.
Jag lovar att redovisa alla mina kostnader för sjukvård den dagen jag dör så kan vi räkna på hur mycket jag kostat, det är det enda jag kan bidra med.
Jag hoppas du tillåter mig och Nefus att ha egna åsikter trots att vi inte har några stiftelser, myndigheter eller organistationer som stödjer oss med med forskning och reklam.
Citera
2006-10-25, 13:44
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Mina vänner på tobaksbolagen verkar inte släppa så mycket forskningsinformation så jag kan inte ge några länkar.

Missade du länken till Phillip Morris?!?...

Här får du en till länk (RJ Reynolds):

http://www.rjrt.com/smoking/summaryCover.asp
Citat:
RJRT believes that individuals should rely on the conclusions of the U.S. Surgeon General, the Centers for Disease Control and other public health and medical officials when making decisions regarding smoking.

Links to the websites of the Surgeon General and other public health officials are provided below.

http://www.surgeongeneral.gov/library/secondhandsmoke/factsheets/factsheet1.html
The Surgeon General has concluded that:
There is no risk-free level of exposure to secondhand smoke: even small amounts of secondhand smoke exposure can be harmful to people’s health.
Many millions of Americans continue to be exposed to secondhand smoke.
A smoke-free environment is the only way to fully protect nonsmokers from the dangers of secondhand smoke. Separating smokers from nonsmokers, cleaning the air, and ventilating buildings cannot eliminate exposure of nonsmokers to secondhand smoke.

Citera
2006-10-25, 13:53
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Missade du länken till Phillip Morris?!?...
Vet du vad en public health offial är då? det är ju staten.
Det där meddelandet var de väl näst intill tvingade att skriva. de skriver ju bara att statens forskning visar att passiv rökning kan vara farligt och att man därför kanske inte ska röka överallt.
Jag skickar dig vidare till bullshit igen
Citera
2006-10-25, 13:56
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Det där meddelandet var de väl näst intill tvingade att skriva. de skriver ju bara att statens forskning visar att passiv rökning kan vara farligt och att man därför kanske inte ska röka överallt.
Jag skickar dig vidare till bullshit igen

Källa?!?

Nej, de skriver att passiv rökning är farligt...
Citera
2006-10-25, 13:59
Medlem
Vilsens avatar
Här:

Citat:
The public should be guided by the conclusions of public health officials regarding the health effects of secondhand smoke.

De erkänner ingenting

edit: "statens forskning visar såhär. det kan vara bra att göra som staten säger"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in