2006-10-23, 21:43
Medlem
Hej

Är ute efter nån som kan hjälpa mig med ett recept på så kallad brandgele/pasta.

Det är alltså ett brännbart gele som har dessa egenskaper.

Brinner med gula kraftiga lågor (ungefär som kontaktlim)
Nästan helt utan rök
Luktar inte jättekraftigt
Konsistense ungefär som frisyrgele
Brinner med lite svalare lågor än tex bensin.
Om jag brinner i en tröja så brinner aldrig tröjan utan bara gelen '
Jag kan tvätta av tröjan och det syns inte att man brunnit i den.

Gelen säljs i Tyskland men det är dyrt med fraktkostnader och så.
Därför skulle jag vilja göra det själv men har inte de kunskaperna.
Citera
2006-10-23, 21:44
Medlem
Naturvetarens avatar
Du kan inte få tag på några ledtrådar, det kanske finns ett säkerhetsblad (troligt) där det står lite mer. Det är rentav möjligt att ingredienserna står däri.
Citera
2006-10-23, 22:36
Medlem
Nej det står faktiskt ingenting på burken om dess innehåll. Men jag har fått höra att det ska innehålla en del bensin, nått bindemedel. Ska undersöka saken vidare imorgon.
Citera
2006-10-24, 09:38
Medlem
wääuus avatar
Jag tillkallar plasticplan han brukar snacka om nåt salt (natriumacetat?) som kan gelera t.ex. etanol
Citera
2006-10-24, 09:53
Medlem
plasticplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag tillkallar plasticplan han brukar snacka om nåt salt (natriumacetat?) som kan gelera t.ex. etanol

kaliumacetat min käre vän!
man gör en lösning av kaliumacetat i vatten, sedan tillsätts etanol och blandningen hälls över i en annan bägare. man häller sedan tillbaka blandningen i bägare ett och fortsätter hälla den fram och tillbaks tills den har blivit så tjock som man vill ha den.
Citera
2006-10-24, 10:13
Medlem
wääuus avatar
Kanske blir lite trist med etanol, och det är nog inte lösligt i t.ex petroleumprodukter, men om man kör natriumacetat + etanol så borde man få en ganska gul låga som ser lite ut som en petroleumlåga? Då är det bara att prova!

Edit: jag menade att acetatet antagligen inte är löslig i petroleumprodukter.
Citera
2006-10-24, 15:15
Medlem
Ok nu är jag ju ganska korkad på sånt här Så lite dumma frågor
Hur gör man Kaliumacetat?
Hur är blandningsförhållandena ?
Varför hälla mellan 2 bägare kan man inte bara skaka burken?
Blir det stötkänsligt ?
Kan det självantända?
Vilka är riskerna vid tillverkning?

Kan man blanda på samma sätt med bensin/fotogen eller nån anna brandfarlig vätska.
Citera
2006-10-24, 15:38
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jey
Kan man blanda på samma sätt med bensin/fotogen eller nån anna brandfarlig vätska.

Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Kanske blir lite trist med etanol, och det är nog inte lösligt i t.ex petroleumprodukter, men om man kör natriumacetat + etanol så borde man få en ganska gul låga som ser lite ut som en petroleumlåga? Då är det bara att prova!

Edit: jag menade att acetatet antagligen inte är löslig i petroleumprodukter.
Citera
2006-10-24, 16:08
Medlem
@ Mumma :Totalt meningslöst svar hur ska jag veta att petroleum produkter innefattar alla andra brandfarliga vätskor förutom etanol . Var det så du menade eller ?
Citera
2006-10-24, 16:29
Medlem
wääuus avatar
Kalium/natriumacetat görs genom att man blandar natrium/kaliumhydroxid med ättiksyra tills det är neutralt sedan har du natrium/kaliumacetat i vattenlösning.
Citera
2006-10-24, 19:49
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jey
@ Mumma :Totalt meningslöst svar hur ska jag veta att petroleum produkter innefattar alla andra brandfarliga vätskor förutom etanol . Var det så du menade eller ?
Petroleumprodukter är produkter som kommer från bergolja.
Citera
2006-10-24, 20:07
Medlem
ok då förstår jag . Hörde nånstans att om man blandar etanoleb ned 38volymprocent vatten och 62 etanol så brinner det kallare kan det stämma ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in