2006-10-22, 16:07
Medlem
Var och investerade i ett par gevär i Torsdags, blev en Tikka 55 kaliber 308W. med ett Tasco sikte med 2-8ggr förstorning och en Remington sportsman 58 hagelhalvautomat, med rekylbroms( lite tveksam till) Nån som har några erfarenheter av dessa?

Men nu är ju frågan, säg (hyppotetiskt) att de finns lite AK4 ammunition liggandes, vågar man använda den undertiden man bekantar sig med studsaren?
Citera
2006-10-22, 16:30
Medlem
Daineas avatar
Mina erfarenheter av Tikka är att de får driftsproblem förr eller senare, gärna i avfyrningsmekanismen, jag hade inte köpt en iaf, och Tasco... Ja, vad kan man säga; siktet är ju inte så mycket bättre än bössan...

AK4-ammunition borde i sig inte vara någon fara att skjuta så länge det inte är spårljus, men civila vapen har oftast inte den räffelstigningen att de stabiliserar militär ammunition tillräckligt, men om du bara ska plinka lite så spelar det ju ingen roll...
Citera
2006-10-22, 16:30
Medlem
Giffoxs avatar
Ja hur var det nu igen, gäller väl som med .223R, går att använda åt ena hållet men inte åt andra (5.56x45NATO)? Åtminstone inte med optimala resultat.
Citera
2006-10-22, 16:44
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Mina erfarenheter av Tikka är att de får driftsproblem förr eller senare, gärna i avfyrningsmekanismen, jag hade inte köpt en iaf, och Tasco... Ja, vad kan man säga; siktet är ju inte så mycket bättre än bössan...

AK4-ammunition borde i sig inte vara någon fara att skjuta så länge det inte är spårljus, men civila vapen har oftast inte den räffelstigningen att de stabiliserar militär ammunition tillräckligt, men om du bara ska plinka lite så spelar det ju ingen roll...

Tasco förstår jag att du är kritisk till men Tikka? Tikka M55 och M65 är ju det bästa som exporterats från vår kära grannland
Citera
2006-10-22, 16:49
Medlem
Tikkan är jag nöjd över Men siktet får gå säsongen ut iaf.
Hoppas man kan får licensen så snabbt som polisen "lovade", enligt henne skulle jag kunna jag i helgen
Citera
2006-10-22, 17:07
Medlem
scoremaxs avatar
Skall säkert gå bra, för plinking iallafall. har skjutit en del i min Remington 700.

Man "behöver" i allmänhet inte dom allra bästa siktena & dom absolut dyraste studsarna..om man nu inte vill det av smakskäl bara..

Det tillverkas knappt några dåliga vapen idag, och för att ta livet av vilt på jaktbara avstånd, så har istort sett alla kikare & vapen tillräckliga prestanda..

En gammal risig studsare hanterad av en god jägare kommer alltid att skörda mer vilt än en ny fräsig med skit bakom kolven..

och din Tikka kommer säkert tjäna dig väl.
Tror du kommer låta Tascon sitta på också.
Citera
2006-10-22, 17:15
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Tasco förstår jag att du är kritisk till men Tikka? Tikka M55 och M65 är ju det bästa som exporterats från vår kära grannland

Mig veterligen är de de enda vapen du kan mata in en patron med slagstiftet ute, det är en idiotkonstruktion rent ut sagt. Sen har en släkting haft en gammal M55 som avfyrades automatiskt när han stängde slutstycket. Ser man sen på nyare Tikka (T3 Varmint exempelvis) så fortsätter traditionen att göra halvdana vapen; magasin som ramlar ur, syntetkolvar bestående av tunt gods som spricker även vid små påfrestningar och andra irritationsmoment...

Den bästa finska studsaren som jag ser det är Sako 75; ett gediget och pålitligt vapen med enkel och beprövad konstruktion. Den nya 85 skulle nog kunna bli ett fint vapen också om de bara ser över matningen lite.
Citera
2006-10-22, 17:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Mig veterligen är de de enda vapen du kan mata in en patron med slagstiftet ute, det är en idiotkonstruktion rent ut sagt. Sen har en släkting haft en gammal M55 som avfyrades automatiskt när han stängde slutstycket. Ser man sen på nyare Tikka (T3 Varmint exempelvis) så fortsätter traditionen att göra halvdana vapen; magasin som ramlar ur, syntetkolvar bestående av tunt gods som spricker även vid små påfrestningar och andra irritationsmoment...

Den bästa finska studsaren som jag ser det är Sako 75; ett gediget och pålitligt vapen med enkel och beprövad konstruktion.

Hade en Tikka 65 och hade problem med att få magasinet att verkligen sitta fast. Sätter man ihop slutstycket fel kan man också råka ut för det Dainea skriver: att slagstiftet är ute när man stäner slutstycket = allvarlig olycka. Men det kan bara ske om man sätter ihop slutstycket fel, fast det är illa nog ändå. Finns en artikel om detta i någon Svensk Jakt från några år tillbaka har jag för mig.

Om kronans 7,62 går i bössan eller inte handlar nog i viss mån om vilka toleranser som bössan är gjord med. Det funkar i vissa civila bössor men inte i andra.

När det gäller de bästa finska bössorna finns det i mina ögon inget som slår de gamla Finnbear, Forrester och Vixen när det gäller välgjorda vapen. Visserligen inte löstagbara magasin, men underbart driftsäkra vapen med hög precision, fin finish och hantverk som skulle kosta multum idag. Allt som Sako gjort därefter har varit i mina ögon varit förenklingar för att göra produktionen billigare...
Citera
2006-10-22, 18:47
Medlem
skinner5000s avatar
Tikka gör bra och prisvärda bössor. Ibland kan det vara lite problem med matningen men det brukar vara lättfixat. Dock finns det bättre bössor i mina ögon. Men så är det ju med det mesta också.

Tasco är väll inga supersikten direkt men det fungerar säkert. Jag personligen skulle ha bytt till ett tyskt eller österrikiskt sikte.
Citera
2006-10-23, 00:23
Medlem
Oddballs avatar
Gjorde rubriken lite mer förståelig.

Mvh,

/Mod
Citera
2006-10-23, 18:36
Medlem
Tackar.

Precis hämtat dom nu, lämnade in ansökan i Torsdags och idag fanns den i brevlådan
Citera
2006-10-24, 11:29
Medlem
tandlöss avatar
omladdning

Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Ja hur var det nu igen, gäller väl som med .223R, går att använda åt ena hållet men inte åt andra (5.56x45NATO)? Åtminstone inte med optimala resultat.

kronans 5,56 am går inte i en civil ,222 Rem av förståeliga skäl, däremot kan man om man är hemmaladdare använda kronans hylsor för egen ammunition, man behöver bara fila ner halsen lite när man kalibrerar hylsan. Den blir för lång annars för att passa i en ,222s patronläge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in