Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Mig veterligen är de de enda vapen du kan mata in en patron med slagstiftet ute, det är en idiotkonstruktion rent ut sagt. Sen har en släkting haft en gammal M55 som avfyrades automatiskt när han stängde slutstycket. Ser man sen på nyare Tikka (T3 Varmint exempelvis) så fortsätter traditionen att göra halvdana vapen; magasin som ramlar ur, syntetkolvar bestående av tunt gods som spricker även vid små påfrestningar och andra irritationsmoment...
Den bästa finska studsaren som jag ser det är Sako 75; ett gediget och pålitligt vapen med enkel och beprövad konstruktion.
Hade en Tikka 65 och hade problem med att få magasinet att verkligen sitta fast. Sätter man ihop slutstycket fel kan man också råka ut för det Dainea skriver: att slagstiftet är ute när man stäner slutstycket = allvarlig olycka. Men det kan bara ske om man sätter ihop slutstycket fel, fast det är illa nog ändå. Finns en artikel om detta i någon Svensk Jakt från några år tillbaka har jag för mig.
Om kronans 7,62 går i bössan eller inte handlar nog i viss mån om vilka toleranser som bössan är gjord med. Det funkar i vissa civila bössor men inte i andra.
När det gäller de bästa finska bössorna finns det i mina ögon inget som slår de gamla Finnbear, Forrester och Vixen när det gäller välgjorda vapen. Visserligen inte löstagbara magasin, men underbart driftsäkra vapen med hög precision, fin finish och hantverk som skulle kosta multum idag. Allt som Sako gjort därefter har varit i mina ögon varit förenklingar för att göra produktionen billigare...