2006-10-21, 20:27
Medlem
Jag vet inte om det är nödvändigt med en ny tråd, men jag hittar inget liknande på flashback så...

Nu till frågan. Som rubriken lyder, vad betyder koefficient?

Jag har säkert hört talas om det i snart 10 år nu och alla i klassen nickar så fort läraren nämner upp koefficient, men när man frågar samma personer så kan ingen förklara vad det betyder egentligen.
Alla tycks ha ett hum om vad det rör sig om, precis som jag, t.ex. när ordet riktningskoefficient dyker upp.

Jag har frågat runt, kollat i uppslagsböcker och diverse sidor på nätet men ingen tycks kunna ge en begriplig förklarning. Och det står så vilt skilda saker om det när man kollar upp.
Så nu sätter jag mitt hopp på naturvetenskapavdelningen på flashback.
Citera
2006-10-21, 20:29
Medlem
toMishs avatar
Det som man multiplicerar en variabel med. Vilket tal som helst alltså.

Hur gammal är du egentligen?
Citera
2006-10-21, 20:34
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibbe
Jag vet inte om det är nödvändigt med en ny tråd, men jag hittar inget liknande på flashback så...

Nu till frågan. Som rubriken lyder, vad betyder koefficient?

Jag har säkert hört talas om det i snart 10 år nu och alla i klassen nickar så fort läraren nämner upp koefficient, men när man frågar samma personer så kan ingen förklara vad det betyder egentligen.
Alla tycks ha ett hum om vad det rör sig om, precis som jag, t.ex. när ordet riktningskoefficient dyker upp.

Jag har frågat runt, kollat i uppslagsböcker och diverse sidor på nätet men ingen tycks kunna ge en begriplig förklarning. Och det står så vilt skilda saker om det när man kollar upp.
Så nu sätter jag mitt hopp på naturvetenskapavdelningen på flashback.

En koefficient är en multiplikativ konstant. Givetvis kan koefficienten bero på ett antal variabler själv så definitionen är inte entydigt. Om det endast finns en koefficient i uttrycket använder man nog oftare utttrycket konstant. Man använder oftast ordet koefficient när man har en summa av funktioner. Exempel:

f(x) = a0 + a1*x + a2*x² + ...

a0, a1, a2, ... är koefficienterna för polynomet.

f(x) = ∑ a(k) fk(x)

där fk(x) är ortogonala basfunktioner i någon serieutveckling, och a(k) är koefficcienterna.

Tillägg: Om innebörden av ordet koefficient är ditt största problem inom matematik bör du vara glad. Det är bara ett ord utan tydlig matematisk definition, utom i specialfall, och kan användas ganska liberalt. Man får en känsla för när det går att använda.
Citera
2006-10-21, 20:35
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
En koefficient är en multiplikativ konstant. Givetvis kan koefficienten bero på ett antal variabler själv så definitionen är inte entydigt. Om det endast finns en koefficient i uttrycket använder man nog oftare utttrycket konstant. Man använder oftast ordet koefficient när man har en summa av funktioner. Exempel:

f(x) = a0 + a1*x + a2*x^2 + ...

a0, a1, a2, ... är koefficienterna för polynomet.

f(x) = Sum k a(k)fk(x)

där fk(x) är ortogonala basfunktioner i någon serieutveckling, och a(k) är koefficcienterna.

Kunde man inte ge sig fan på att du skulle komma och ge en förklaring i den stilen!
Citera
2006-10-21, 21:12
Medlem
Så Evolute menar att tex 5X, där är femman koefficienten?

Om det är så du menar så har jag förstått rätt trots allt.
Men jag kan inte riktigt få grep om min frågetecken.
Vi säger så här, när vi tittar på binomialkoefficient så förstår jag helheten men funktionerna inuti, där begriper jag inte koefficienten.

För att göra det enkelt... skulle det vara bra och skriva upp alla situationer där ordet koefficient dyker upp och förklara vad man menar just den situationen.

T.ex. vid en linjär eller andragradsfunktion, om man nu inte pratar om riktningskoefficienten, så menas det bara den konstanta termen? Eller ta det här tillexempel, X^3+X4-5. Om man säger koefficienten för det här polynomet, vad menar man då?

Nej det är inte största problemet, men de flesta saker som tillsynes ser svårare ut går att få svar på.
Jag bara stör mig på att jag inte riktigt förstår innebörden.
Citera
2006-10-21, 21:28
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Så Evolute menar att tex 5X, där är femman koefficienten?

Ja.

Citat:
Om det är så du menar så har jag förstått rätt trots allt.
Men jag kan inte riktigt få grep om min frågetecken.
Vi säger så här, när vi tittar på binomialkoefficient så förstår jag helheten men funktionerna inuti, där begriper jag inte koefficienten.

För att göra det enkelt... skulle det vara bra och skriva upp alla situationer där ordet koefficient dyker upp och förklara vad man menar just den situationen.

T.ex. vid en linjär eller andragradsfunktion, om man nu inte pratar om riktningskoefficienten, så menas det bara den konstanta termen?

Du måste tänka till själva lite. Riktningskoefficienten är givetvis den koefficient som bestämmer riktningen på linjen. För en linjär funktion y = kx + m så är k riktningskoefficienten och för en andragradsekvation talar man inte om riktningskoefficienten eftersom det är oklart vad "riktning" betyder. Konstanttermen m säger inget om linjens riktning utan förskjuter bara linjen i y-led.

Citat:
Eller ta det här tillexempel, X^3+X4-5. Om man säger koefficienten för det här polynomet, vad menar man då?

Det gör man inte. Polynomet har flera koefficienter. Man måste specificera vilken koefficient man avser.
Citera
2006-10-22, 10:32
Medlem
semafors avatar
Citat:
T.ex. vid en linjär eller andragradsfunktion, om man nu inte pratar om riktningskoefficienten, så menas det bara den konstanta termen? Eller ta det här tillexempel, X^3+X4-5. Om man säger koefficienten för det här polynomet, vad menar man då?

Nej det är inte största problemet, men de flesta saker som tillsynes ser svårare ut går att få svar på.
Jag bara stör mig på att jag inte riktigt förstår innebörden.

I det där polynomet har X^3 koefficienten 1. Alltså egentligen kan man skriva 1*X^3, och X4 har koefficienten 4 (man brukar iof skriva den framför variabeln).
Citera
2006-10-22, 14:38
Medlem
kanske är bättre om ni förklarar på mindre invecklat sätt?
Citera
2006-10-22, 14:52
Bannlyst
mindre invecklat: om du har ett tal låt säga X, och så har du ett tal k.

k*X, där k förstorar eller förminskar X men där grunden/basen fortfarande är X. Typ jag har ett tal X och om jag tar det gånger k=2 så blir det dubbelt så stort, 200%. Eller om jag tar det gånger k=0,1 så har jag ett tal som är 0,10*X stort, dvs 10% av X
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in