Citat:
Ursprungligen postat av Bibbe
Jag vet inte om det är nödvändigt med en ny tråd, men jag hittar inget liknande på flashback så...
Nu till frågan. Som rubriken lyder, vad betyder koefficient?
Jag har säkert hört talas om det i snart 10 år nu och alla i klassen nickar så fort läraren nämner upp koefficient, men när man frågar samma personer så kan ingen förklara vad det betyder egentligen.
Alla tycks ha ett hum om vad det rör sig om, precis som jag, t.ex. när ordet riktningskoefficient dyker upp.
Jag har frågat runt, kollat i uppslagsböcker och diverse sidor på nätet men ingen tycks kunna ge en begriplig förklarning. Och det står så vilt skilda saker om det när man kollar upp.
Så nu sätter jag mitt hopp på naturvetenskapavdelningen på flashback.
En koefficient är en multiplikativ konstant. Givetvis kan koefficienten bero på ett antal variabler själv så definitionen är inte entydigt. Om det endast finns en koefficient i uttrycket använder man nog oftare utttrycket konstant. Man använder oftast ordet koefficient när man har en summa av funktioner. Exempel:
f(x) = a0 + a1*x + a2*x² + ...
a0, a1, a2, ... är koefficienterna för polynomet.
f(x) = ∑ a(k) fk(x)
där fk(x) är ortogonala basfunktioner i någon serieutveckling, och a(k) är koefficcienterna.
Tillägg: Om innebörden av ordet koefficient är ditt största problem inom matematik bör du vara glad. Det är bara ett ord utan tydlig matematisk definition, utom i specialfall, och kan användas ganska liberalt. Man får en känsla för när det går att använda.