• 1
  • 2
2007-01-06, 15:23
Bannlyst
Lånar denna tråden.

Jag köpte hem en rostbiff på 1,5 kg idag som jag ska tillaga i morgon enligt recept från Leif Mannerströms bok Husmanskonst. Har kryddat med timjan och svartpeppar som står i receptet och nu ligger den i kylen och ska gotta till sig. Jag är sugen på att lägga på ett par vitlökar på biffen och jag undrar om ni tror att det skulle bli passa bra ihop med timjanen?
Biffen ska tillagas ihop med potatis och gullök i ugn tillsammans med en sky av vatten och rödvin. Så någon kunnig som tror att vitlöken skulle kunna förstärka det hela eller förstöra det?

mvh
Citera
2007-01-06, 16:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrMunson
Så någon kunnig som tror att vitlöken skulle kunna förstärka det hela eller förstöra det?

mvh
Vet inte om man är så kunnig men jag har tillagat diverse maträtter där både timjan och vitlök har förekommit och det har gått alldeles utmärkt. I södra Europa är det en vanlig kryddblandning.

Rent allmänt så brukar jag dock föredra det traditionella sättet att laga rostbiff på. Leif Mannerström får ursäkta men jag tycker att det finns billigare nötkött man kan använda till denna rätt. Rostbiff är aningens torr och jag personligen skulle välja högrev eller nötbog till denna typ av maträtter.

~Paul~
Citera
2007-01-06, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vet inte om man är så kunnig men jag har tillagat diverse maträtter där både timjan och vitlök har förekommit och det har gått alldeles utmärkt. I södra Europa är det en vanlig kryddblandning.

Rent allmänt så brukar jag dock föredra det traditionella sättet att laga rostbiff på. Leif Mannerström får ursäkta men jag tycker att det finns billigare nötkött man kan använda till denna rätt. Rostbiff är aningens torr och jag personligen skulle välja högrev eller nötbog till denna typ av maträtter.

~Paul~

tackar, slängde på ett par vitlökar. Har aldrig tillagat en rostbiff själv innan så ska verkligen bli spännande!
Citera
2007-09-22, 17:23
Medlem
Laktostolerants avatar
Hej alla! Jag behöver er hjälp! Har en fin rostbiff i kylen på drygt 3 kg. Om jag tillagar den på traditionellt sätt i ugn - funkar det att frysa ner rostbiffsskivorna sedan?

Har ni några övriga tips på maträtter som kan tillagas med rostbiff? Det är som sagt en rejäl bit jag har, dessutom av yppersta kvalitet, köpt direkt av styckaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in