• 1
  • 2
2006-10-23, 03:39
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av mongot
Hej, detta låter antagligen jävligt konstigt, men jag tror jag lider av någon sorts schizofreni. Jag anpassar mig efter hur andra är (i princip alla jag träffar tycker att jag är trevlig & underhållande), jag känner oftast inte att jag behöver anstränga mig, utan det är mer som att jag "plockar fram" olika sidor av mig själv inför olika personer. Det kan bli lite svårt när jag umgås med människor från olika sociala sammanhang (alltså samtidigt), eftersom att de kan vara vana vid att jag beter mig på olika sätt. Jag kan uppriktigt säga att jag inte ens vet vem jag själv är, för i sociala sammanhang är jag ofta den som får lagom mycket uppmärksamhet och får folk att skratta (jag vet åtminstone att jag har ett sinne för humor), kan skratta åt saker som folk säger när jag är fysiskt nära dom, men det var ohyggligt länge sedan jag skrattade åt en händelse/replik på film när jag sett den ensam, men jag kan tycka att filmen var rolig ändå. Det blir ganska långa meningar, jag vet men jag har lite svårt för att sätta punkt på rätt ställe ibland Jag tror inte jag mår direkt dåligt av denna "schizofreni", men det kan kännas tomt att jag är tvungen att läsa av människor och bete mig efter situationen, jag vet ju som sagt trots allt inte vem jag själv är.

Många som läser detta tror säkert att jag är ett psykfall av något slag, det är jag inte. Troligtvis skulle ni själva kunna prata med mig som en likasinnad :tease:

Detta är annat som jag är ganska så säker på att jag lider av:
Depression (kommer från och till
Smygrasism (dock en åsikt, inte en åkomma)

Är det något fel på mig? Är detta vanligt? Vad skulle jag kunna göra för att "ta reda på" vem jag själv är, egentligen? Är detta ett tecken på beroende av bekräftning/uppmärksamhet?

Ah så skönt att höra hur du talar! För mig har det varit precis tvärtom, jag har länge trott, detta kommer låta konstigt för er men, att jag "måste vara nån" eller "vara mig själv". På nåt sätt har jag känt att det varit onaturligt att tänka och vara som alla andra, för man ska väl vara sig själv.. trots allt.. eller? Nope, tydligen inte.

Ett par månader nu har jag haft det lite jobbigt med relationer och sociala sammanhang men nu känns det lite mer att jag kommit upp till ytan. Vad jag har tagit till mig nu är att vara med i sammanhanget, hänga med socialt och vara som alla andra ungefär. Ptja.. riktigt svårt och förklara, men men, anpassning tror jag är ordet för min del

EDIT: Mongot här har inte vetat vem han varit medan jag har känt mig själv till 100% vilket har tagit på mina krafter .. dags och släppa loss
Citera
2006-10-23, 19:13
Medlem
mongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sporadisk
Ah så skönt att höra hur du talar! För mig har det varit precis tvärtom, jag har länge trott, detta kommer låta konstigt för er men, att jag "måste vara nån" eller "vara mig själv". På nåt sätt har jag känt att det varit onaturligt att tänka och vara som alla andra, för man ska väl vara sig själv.. trots allt.. eller? Nope, tydligen inte.

Ett par månader nu har jag haft det lite jobbigt med relationer och sociala sammanhang men nu känns det lite mer att jag kommit upp till ytan. Vad jag har tagit till mig nu är att vara med i sammanhanget, hänga med socialt och vara som alla andra ungefär. Ptja.. riktigt svårt och förklara, men men, anpassning tror jag är ordet för min del

EDIT: Mongot här har inte vetat vem han varit medan jag har känt mig själv till 100% vilket har tagit på mina krafter .. dags och släppa loss

Jag skulle tycka det var riktigt skönt att lära känna mig själv, så jag på något plan skulle veta hurdan person jag är, om du förstår hur jag menar.
Citera
2006-10-23, 19:19
Medlem
mongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taraki
Det du måste göra till en början är att inte alltid göra så att alla skrattar, utan bara stå brevid och se om du tycker dem är roliga. Om dom inte är det så går du vidare till nästa kategori av folk och gör samma sak, detta gôr du till du bara kan stå brevid och skratta utan att medvärka själv.

Fast folk tycker ju om dem som får dem att skratta osv, jag kanske har behov av bekräftelse, men jag vill gärna bli omtyckt, även om jag inte är mig själv, om jag uttrycker det så
Citera
2006-10-23, 19:39
Medlem
Citat:
Fast folk tycker ju om dem som får dem att skratta osv, jag kanske har behov av bekräftelse, men jag vill gärna bli omtyckt, även om jag inte är mig själv, om jag uttrycker det så

Du skulle ju dock bara tareda på vem du är men ändå fortsâtta vara den roliga, bara att du nu har till godo att du vet vem du är.

Annars måste jag säga att jag antagligen inte har förståt, och jag förstår mycke väl om du inte orkar förklara.
Citera
2006-10-26, 01:06
Medlem
Jag tror inte att jag vet vem jag är. Jag har funderat över mitt liv och har kommit fram till att jag är många olika karaktärer beroende på kontext. Jag är en karaktär bland nära släktingar, en annan bland vissa kompisar på fritiden, en annan bland andra kompisar, en annan i skolan, en annan bland okända människor och några andra olika karaktärer på diverse platser på Internet (irc, forum, communitys…). Jag upplever det inte som om jag ljuger, jag är bara olika. Om ålder, kön m.m. ljuger jag t.ex. inte. Jag har ingen favoritkaraktär men jag önskar att de kunde smälta ihop till en hel karaktär. Jag försöker hålla saker hemliga för att på så vis minska ”konfliktrisken” mellan karaktärerna. Jag talar exempelvis i princip aldrig med släktingar eller kompisar om "detaljer" i skolan eller vilka platser på Internet jag besöker ofta och vad jag heter där…
Citera
2006-10-26, 11:12
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Jag tror inte att jag vet vem jag är. Jag har funderat över mitt liv och har kommit fram till att jag är många olika karaktärer beroende på kontext. Jag är en karaktär bland nära släktingar, en annan bland vissa kompisar på fritiden, en annan bland andra kompisar, en annan i skolan, en annan bland okända människor och några andra olika karaktärer på diverse platser på Internet (irc, forum, communitys…). Jag upplever det inte som om jag ljuger, jag är bara olika. Om ålder, kön m.m. ljuger jag t.ex. inte. Jag har ingen favoritkaraktär men jag önskar att de kunde smälta ihop till en hel karaktär. Jag försöker hålla saker hemliga för att på så vis minska ”konfliktrisken” mellan karaktärerna. Jag talar exempelvis i princip aldrig med släktingar eller kompisar om "detaljer" i skolan eller vilka platser på Internet jag besöker ofta och vad jag heter där…

Eller så är du alla dessa "karaktärer". Det är klart att man anpassar sig efter vilka man umgås med.
Citera
2006-10-26, 23:09
Medlem
Baggelitos avatar
Kanske lite offtopic men jag kände för att förklara det där med roller i olika grupper. Tycker sådant är jävligt intressant.

Men så är det för nästan alla. (Om man har en stor kompiskrets) Det handlar delvis om grupputveckling. Du lär dig anpassa i en grupp till den andra. Det finns faktorer som spelar in. Annars kan inte en grupp riktigt fungera.

• Gemensam Ambition
• Ömsesidig Påverkan
• Medvetna om varandra
• Uppfattar sig som en grupp

Hamnar man i en ny grupp är det speciellt viktigt att vara sig själv "Om man vill få en verklig bekräftelse för vem du är". När man träffar nya personer finns de 5 faser som man måste genomgå för att kunna utvecklas i en grupp.

• Forming: Lära-känna-fasen (karaktärsdrag för hur personer är)
• Storming: Konflikt-fasen (Typ "stormande" som konkurenssituation)
• Norming: Normsättande-fasen (Dem olika rollerna växer fram, relationen förbättras)
• Preforming: Presterande-fasen (Här är det viktigt att prestera)
• Adjouring: Avslutande-fasen (Rollerna upphör, ökat beroende)

Vad är då en roll? Det är sättet man beteer sig på och uttrycker som dominant, pajas eller seriös t ex.

• Tar ansvar: Ledaren
• Han/hon som vill hitta på saker: Kreatören
• De som följer med: Goda kompisar som måste vara med
• Den som ringer och snackar med alla: Sociale

Det är lite kortfattat men kul att veta. Jag själv tycker att om man fungerar i olika grupper så är man riktigt socialt begåvad. Det kommer man långt på. Så som du uppfattar dig själv att vara (egenpersonlighet) uppfattas inte likadant av dina vänner. Så är det bara.

Peace
Citera
2006-10-27, 20:33
Medlem
hundens avatar
Citat:
Hej, detta låter antagligen jävligt konstigt, men jag tror jag lider av någon sorts schizofreni. Jag anpassar mig efter hur andra är (i princip alla jag träffar tycker att jag är trevlig & underhållande), jag känner oftast inte att jag behöver anstränga mig, utan det är mer som att jag "plockar fram" olika sidor av mig själv inför olika personer. Det kan bli lite svårt när jag umgås med människor från olika sociala sammanhang (alltså samtidigt), eftersom att de kan vara vana vid att jag beter mig på olika sätt. Jag kan uppriktigt säga att jag inte ens vet vem jag själv är, för i sociala sammanhang är jag ofta den som får lagom mycket uppmärksamhet och får folk att skratta (jag vet åtminstone att jag har ett sinne för humor), kan skratta åt saker som folk säger när jag är fysiskt nära dom, men det var ohyggligt länge sedan jag skrattade åt en händelse/replik på film när jag sett den ensam, men jag kan tycka att filmen var rolig ändå. Det blir ganska långa meningar, jag vet men jag har lite svårt för att sätta punkt på rätt ställe ibland Jag tror inte jag mår direkt dåligt av denna "schizofreni", men det kan kännas tomt att jag är tvungen att läsa av människor och bete mig efter situationen, jag vet ju som sagt trots allt inte vem jag själv är.

Många som läser detta tror säkert att jag är ett psykfall av något slag, det är jag inte. Troligtvis skulle ni själva kunna prata med mig som en likasinnad :tease:

Är det något fel på mig? Är detta vanligt? Vad skulle jag kunna göra för att "ta reda på" vem jag själv är, egentligen? Är detta ett tecken på beroende av bekräftning/uppmärksamhet?

Känner igen mig själv i detta. Väldigt väl. Jag blir olika personer när jag träffar olika människor. Kan inte vara samma. Tar olika roller. Beror väl kanske på dåligt självförtroende vad vet jag?
Citera
2011-03-03, 21:38
Medlem
Malleusus avatar
de är inget fel på att anpassa sig efter sin omgivning vilket är en väldigt bra egenskap anser jag. de finns något som kallas att man är kanske ahr en viss angelägenhet att känna av andras känslor. vilket oftast gör att mår någon annan inre bra mår man inte bra själv och därvid e man ganska emotionellt kapabel. läs lite om eq kanske du får en vidare förståelse.
Citera
2011-03-04, 08:37
Medlem
agders avatar
Låter på dig som om du ger bort väldigt mycket makt över dig själv till de andra människorna du är med, som en social anpassningsbar kameleont, låter inte direkt hälsosamt, lär dig långsamt att stå på dig själv
Citera
2011-03-04, 09:05
Medlem
KiaWs avatar
PoP -> Psykiska problem

/Mod
Citera
2011-03-04, 19:15
Medlem
Citat:

Jag har ej fått diagnosen Schizofren, eller liknande, men kan säga att det du skriver ej tyder på Schizofreni. Schizofreni är ju trots allt ingen egentlig personlighetsklyvning, det är i alla fall extremt ovanligt. Jag tror att du är osäker över dig själv bara, och sätter för hög press på dig själv att passa in i sociala sammanhang. Jag är likadan, dock till en extrem nivå, jag lider av social fobi. Det där med att du känner att du ändrar personlighet hela tiden beroende till situationen och människorna och inte vet vem du själv är, kan tyda på emetionell instabil personlighetsstörning, men bli ej för hypokondrisk nu, man behöver ju trots allt uppfylla en hel del andra kriterier för den diagnosen.
Om du känner att detta tär på ditt psyke och rubbar din vardag så skall du nog uppsöka Psykatri/kurator, etc... Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in