2006-10-23, 00:50
Medlem
Pionjärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
Man får rådet ibland att "spela C7 när det står C9"... om det är det du menar. Det krockar nämligen inte, och man slipper lära sig nya ackord.

Precis det krockar ju aldrig att strippa ner ackord. Om det står C11 så "funkar" det ju att bara spela C7 eller för den delen bara ett C, men det blir inte lika fett och funktionen blir mindre dominant.
Citera
2006-10-23, 01:24
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pionjär
Det stämmer:
E - Grundton
Ab - Durters
C - Förstorad kvint (Det är här plusset kommer in i bilden)
D - Liten sjua (7)
G - Höjd nia (#9)
Det är ju samma ton, men rent teoretiskt borde väl durtersen i E anges som G#, inte Ab.

Citat:
Ursprungligen postat av morphe
Om det är till någon hjälp så är G+7 utskrivet som:

F, B, Eb, G
Samma sak här, den höjda kvinten blir ju ett diss, varför skriver man så konstigt? Och här kommer ju dessutom tonerna i fel ordning. Rätt vore väl G, B, D#, F. Bör man inte ange i analysen åtminstone vilken ton som ligger i basen? G+7/F?
Citera
2006-10-23, 01:35
Medlem
Pionjärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det är ju samma ton, men rent teoretiskt borde väl durtersen i E anges som G#, inte Ab.

Rätt givetvis, men jag skriver oftast bara flats av någon dum ologisk mongovana.
Citera
2006-10-23, 12:03
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:
Om det är till någon hjälp så är G+7 utskrivet som:

F, B, Eb, G

G+7 betyder höjd sjua och är samma ackord som Gmaj7 vilket innebär G, B, D, F#.
Det ackord som du anger tonerna till är ett G+5 7 fast tonerna ligger i fel ordning. Helt korrekt skulle man säga att ackordet i så fall är ett B+5/F
Citera
2006-10-23, 12:14
Medlem
morphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskenet
Det ackord som du anger tonerna till är ett G+5 7 fast tonerna ligger i fel ordning. Helt korrekt skulle man säga att ackordet i så fall är ett B+5/F

Vi har redan innan kommit fram till att plustecknet är en simplifiering av aug.

Två snabba frågor för att stilla mina tankar; är detta korrekt:

C11: C, D, E, F, G, Bb

C13: C, D, E, G, A, Bb

?
Citera
2006-10-23, 14:20
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:

Egentligen betyder + och # samma sak när man skriver ackord, att berörd ton i skalan höjs ett halvt tonsteg.

Ex. C+7 (samma sak som Cmaj7) = C, E, G, B
C+9 = C, E, G, Bb, D#

Men skulle man skriva C#7 skulle det givetvis bli förvirrande eftersom ett C#7 är C#, E#, G#, B.
Däremot funkar det om man skriver ex. C9#11 vilket då är C, E, G, Bb, D, F#

Citat:

?

Inte riktigt, du glömmer F:et i C13.
Citera
2006-10-23, 15:45
Medlem
tuborgs avatar
Citat:
Egentligen betyder + och # samma sak när man skriver ackord, att berörd ton i skalan höjs ett halvt tonsteg.

Ex. C+7 (samma sak som Cmaj7) = C, E, G, B
C+9 = C, E, G, Bb, D#

Men skulle man skriva C#7 skulle det givetvis bli förvirrande eftersom ett C#7 är C#, E#, G#, B.
Däremot funkar det om man skriver ex. C9#11 vilket då är C, E, G, Bb, D, F#

Nja, det är väl där era meningar (och min) skiljer sig. Jag ser oftast + (i skrift) som (#5), alltså aug. Däremot, om någon sagt "C-plussnie", skulle jag tolka det som C(#9). För mig är ett C+ {C, E, G#}, alltså C(#5). C+9 hade jag, och många jazzmusiker med mig, läst som {C, E, G#, Bb, D}.
Citera
2006-10-23, 20:27
Medlem
yowsers avatar
Citat:

?

När man kommer upp i siffror som 11 och 13 så måste man i praktiken rensa bort lite toner (det gör man för övrigt i 7- och 9-ackord också).

Praxis på piano, enkelt uttryckt:

C11 = Bb/C (d.v.s ett Bb-dur, med C som baston. Detta genererar i praktiken 7an, 9an och 11an i ett C. Ingen ters här, eftersom 11-ackord har funktionen av sus)

C13 = Bb, D, E, A med C i basen (d.v.s. 7an, 9an, tersen och 13). Ibland t.o.m. utan nian. Fungerar som ett C7 eller C9, men har en mer komplex klang.
Citera
2006-10-23, 20:53
Medlem
Pionjärs avatar
Citat:

Jag har då aldrig sett Maj7 skrivas med ett plus, så här är det rätt uppenbart att det är aug7 som avses. Maj7 kan eventuellt skrivas med en liten triangel, men inte med plus.
Citera
2006-10-23, 21:04
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Jag har då aldrig sett Maj7 skrivas med ett plus, så här är det rätt uppenbart att det är aug7 som avses. Maj7 kan eventuellt skrivas med en liten triangel, men inte med plus.

Absolut. Majsju-ackord skrivs på många sätt (maj, maj7, ma7, triangel, triangel 7) men aldrig med plus.
Citera
2006-10-23, 22:53
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:

Nej men herregud, jag har inte påstått det heller. Jag menar bara att ett C+7 vilket jag läser som ett C-ackord med en höjd 7:a (eller om ni skriver det C(#7) ) blir samma ackord som ett Cmaj7 vilket innebär att man aldrig skriver C+7 eller C(#7) för den delen.

Maj-sjuan och plus-sjuan i en skala är ju samma ton.
Citera
2006-10-23, 22:57
Medlem
Pionjärs avatar
Citat:
Nej men herregud, jag har inte påstått det heller. Jag menar bara att ett C+7 vilket jag läser som ett C-ackord med en höjd 7:a (eller om ni skriver det C(#7) ) blir samma ackord som ett Cmaj7 vilket innebär att man aldrig skriver C+7 eller C(#7) för den delen.

Maj-sjuan och plus-sjuan i en skala är ju samma ton.

+ betyder ibland AUG, det är ju det hela tråden försökt reda ut. Därför forekommer det i olika ackordanalyser betäckningen C+7. Och detta ska alltså läsas som Caug7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in